رسول اکرم(ص) می فرمایند: «وقتی مرد به زن خود نگرد و زنش بدو نگرد خداوند به دیده رحمت بر آنها مینگرد» نهجالفصاحه ص 296 باید دانست ثبات احکام شرعی و تغییر آنها بر اساس ملاکات و مبنایی ویژهای است که برای روشنبینی در این باره توجه شما را به چند نکته مهم جلب میکنیم. 2. از فواید ثبات احکام، حفظ مصالح و دفع مفاسد به نگاهی دراز مدت است. به گونهای که هویت فرهنگی و دینی جامعه محفوظ میماند و از هنجارهای جامعه و هجوم فرهنگهای بیگانه جلوگیری میشود. به طور مثال اگر ما حکم وجوب نفقه بر مردان و نصف بودن ارث زنان را ثابت نگه داریم مسؤولیت اجرائی مرد را در جامعه پر رنگ کردهایم. در نتیجه مشکل جایگزینی زنان در عرصههای کاری مردان به حداقل میرسد و بحران اشتغال در جامعه به طور محسوسی کاهش مییابد. علاوه بر آن که به سالم ماندن لطافت احساسات زنان کمک کردیم و آنان را از هضم شدن در زندگی ماشینی نجات دادهایم. الف) هنگامی که اجرای یکی از احکام با مصالح اهم اجتماعی تزاحم پیدا کند، به طور موقت، به حکم ولی فقیه و مجتهد جامعالشرایط میتوان مصلحت اهم را بر آن حکم مقدم داشت. ب) هنگامی که موضوع حکم با تمام جوانب آن برای کارشناسان و مجتهدان شناخته شده باشد و یقین به تغییر موضوع پیدا کنیم، مثلاً اگر به طور حتم کشف کردیم که موضوع حرمت شراب، مستیآور بودن آن است. در صورتی که مایعی باشد که مستآور نباشد. حکم به حرمت نمیدهیم و یا اگر به طور حتم دانستیم ملاک حرمت شطرنج، وسیله بازی قماربازان است. اگر زمانی یا جامعه از این ویژگی خارج شد حکم به حرمت نمیدهیم. امّا اگر ندانیم که ملاک حرمت شطرنج تنها وسیله بازی قماربازان بودن است و احتمال بدهیم دلایل دیگری نیز داشته و یا شک کنیم که «موضوع» تغییر یافته همچنان باید به حرمت آن پایبند باشیم. یکی از نشانههای ثبات و تغییر حکم آن است که اگر در آیات قرآن و سیره پیامبر(ص) و امامان(ع) همگی به یک گونه حکم را بیان داشتهاند معلوم میشود آن حکم از احکام ثابت و حتی ضروری اسلام است. امّا اگر بسته به اوضاع و شرایط حکم در حکم تغییر و تحول به وجود آمده معلوم میشود از احکام قابل تغییر است. گفتنی است مسأله ارث و دیه زن در نظام حقوقی اسلام جزئی از کل است و نگاه به آن به صورت گسسته و بیارتباط با دیگر اجزای این مجموعه راهزن اندیشه و موجب برداشتهای ناصواب میشود، بنابراین نمیتوان این احکام را جدا از مجموعه نظام خانواده در اسلام مورد توجه قرار داد. 1- دیه زن در کمتر از ثلث با مرد برابر است. 3- اگر در مواردی ارث و دیه زن کمتر از مرد میباشد، این مسأله مبتنی بر مصالحی در نظام خانوادگی و روابط زن و مرد میباشد و در مقابل نه تنها به نیکوترین وجهی جبران شده است،؛ بلکه اساساً حقوق زن در چنین نظامی بسیار بیش از مرد و فراتر از چیزی است که در «فمنیسم» غربی وجود دارد. توضیح اینکه: ب. اسلام به زن استقلال اقتصادی داد و او را در تصرف دارایی خود استقلال بخشید. هـ . اسلام دو حق اقتصادی برای زن بر عهده مرد قرار داده است: 2- نفقه؛ نفقه و تأمین مالی نیازمندیهای زن در زندگی نیز بر عهده مرد است. اولاً. چیزی به نام حق نفقه وجود ندارد و زن نیز مجبور است برای تأمین معاش خود به تلاش و فعالیت بپردازد. در حالی که در حقوق اسلامی زن اگر کاری هم بکند، درآمد بالایی نیز کسب کند داراییاش برای خودش محفوظ است و تأمین نیازمندیهای او بر عهده مرد است. برای آگاهی بیشتر ر.ک: 2- جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جمال و جلال؛ 4- مهرپور، حسین، بررسی میراث زوجه در حقوق اسلام و ایران؛ 5- صبحی محمصانی، قوانین فقه اسلامی، ج 1 ترجمه: جمالالدین جمالی محلاتی 6- الهامی، داود، روشنفکر و روشنفکرنما؛ 7- ربانی خلخالی، زن از دیدگاه اسلام؛ 8- محمدرضا زیبایی نژاد- محمدتقی سبحانی، درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام؛ حقوق واجبی و شرعی زن نسبت به مرد عبارتند از: 1- تهیه غذا 2- تهیه پوشاک 3- تهیه وسائل مورد نیاز خانه 4- تهیه مسکن 5- حق آمیزش و همخوابی. گفتنی است که تأمین این حقوق، باید در حد متعارف و مناسب با شأن زن باشد. حقوق واجب و شرعی مرد نسبت به زن عبارتند از: 1- زن باید با اجازه شوهر از منزل بیرون بره؛ مگر در واجبات و ضروریات زندگی. 2- زن باید برای هر لذتی که او میخواد، خود را تسلیم نماید و از نزدیکی او جلوگیری نکنه مگر با عذر شرعی. ( مانند ایام قاعدگی و یا دوران بارداری در صورتی که نزدیکی برای سلامتی او و یا بچه خطر یا ضرر داشته باشه ) 3- رفع چیزهایی که باعث تنفر مرد میشه. 4- زن باید هر زمان که شوهر بخواد، برای او نظافت و آرایش کنه. منبع: کتب احکام روابط زن و شوهر، سیدمجتبی حسینی جلسه با نثار صلواتی بر محمد و آل محمد(ص) پایان یافت.