نانوکامپوزیت های فوتوکاتالیستی بر پایه g-C3N4 با قابلیت جداسازی مغناطیسی برای حذف آلاینده های آب

 | تاریخ ارسال: 1397/7/28 - 09:46 | 
 این مقاله ارزشمند در سال 2018 بر اساس گزارش پایگاه استنادی web of science  هم بصورت مقاله Highly Cited ( پراستناد) و هم بصورت Hot Paper ( مقاله داغ) معرفی شده است. 
 
برخورداری از آب سالم برای نیازهای انسانی از عوامل اساسی و به منزله عامل تمدن شناخته شده است. هیچ کشوری بدون اطمینان از داشتن آب سالم نمی­تواند ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را حفظ کند. امروزه کمبود و آلودگی آب به اشکال مختلف در نتیجه پیشرفت تکنولوژی بطور فزاینده­ای در کشور ایران در حال افزایش است. آلاینده های حاصل از صنایع مختلف که وارد آب می شوند، تهدید بزرگی برای محیط زیست می باشند. فرآیندهای فتوکاتالیزوری که یکی از روش­های اکسیداسیون پیشرفته (AOP) است، روشی مناسب و مؤثر برای تصفیه­ی آب و تبدیل آلاینده­ها به ترکیبات زیست تخریب پذیر یا تبدیل کامل آن به دی اکسید کربن و آب می­باشد. از طرفی، در سال­های اخیر استفاده از مواد در مقیاس نانو بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در بین نیمه هادی های فعال و پایدار تحت تابش نور مرئی، می توان به کربن نیترید گرافیت مانند (g-C3N4) اشاره نمود.
دکتر عزیز حبیبی ینگجه و تیم تحقیقاتی ایشان متشکل از دکتر میترا موسوی(فارغ التحصیل دکتری رشته شیمی فیزیک دانشگاه محقق اردبیلی) و دکتر شیما رحیم پوران در مقاله ای ارزشمند در سال 2018 به بررسی ظرفیتهای ممکن نیمه هادی کربن نیترید گرافیت (g-C3N4) در سالم سازی آب پرداخته اند.
بنا بر تحقیقات ایشان، از جمله مزیت ­های نیمه هادی کربن نیترید گرافیت (g-C3N4) می­ توان به پایداری حرارتی و شیمیایی بالا، سختی، وزن پایین، تهیه آسان با روش ساده­ پلیمریزاسیون حرارتی از مواد اولیه ارزان قیمت و توانایی جذب نور مرئی اشاره نمود. اما علی رغم مزیت­ های ذکر شده، g-C3N4 خالص دارای چندین کاستی از جمله بازترکیبی سریع زوج الکترون-حفره، توانایی کم در جذب نور مرئی و مشکل بازیابی از محلول مورد استفاده می­باشد. در این مقاله به تفسیر و بررسی حل مشکلات g-C3N4 خالص از طریق تهیه­ نانوکامپوزیت ­های مغناطیسی بر پایه g-C3N4 با بکارگیری دو راهکار اساسی ترکیب با نیمه­هادی­های مختلف جهت افزایش فعالیت فتوکاتالیزوری (از طریق افزایش جذب نور مرئی و کاهش بازترکیبی حامل­های بار) و قرار دادن مواد مغناطیسی گوناگون در سطح نانوکامپوزیت­ ها جهت تسهیل بازیافت پرداخته­ شده است.
نتایج این کار ارزشمند در مجله:
   Journal of Materials Science: Materials in Electronics, 2018, Volume 29, Issue 3,  p 1719 به چاپ رسیده است.
حائز اهمیت است که این مقاله ارزشمند در سال 2018 بر اساس گزارش پایگاه استنادی web of science  هم بصورت مقاله Highly Cited ( پراستناد) و هم بصورت Hot Paper ( مقاله داغ) معرفی شده است.  برای مشاهده این مقاله می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10854-017-8166-x
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1758 بار   |   دفعات چاپ: 366 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر