حجه الاسلام و المسلمین فروغی ( بخش 13)

  بسم الله الرحمن الرحیم

  در محضر استاد (13)

  خدا را در کجا می جویید؟

  گر شبی در منزل جانانه مهمانت کنند،

  گول نعمت را مخور، مشغول صاحب خانه باش .

  سؤال : منزل جانان کجاست؟

  جواب : تمام عالم محضر و منزل خداست؛ هیچ کجا را در این عالم نمی توان خالی از حضور خداوند یافت .

  سؤال : پس نعمت های عالم به چه دردی می خورند؟ آیا بهره مندی و لذّت بردن از آن ها، به معنی گمراهی و فریب خوردن است؟

  جواب : به نکته ی بسیار مهمّی اشاره شد .

  دقّت: حضرت دوست فرموده است که عالم را برای انسان و انسان را برای خودم آفریدم .

  پروردگار متعال تمامی عالم را بر پایه ی محبّت تقریر فرموده و هیچ مخلوقی را در عالم بیهوده خلق نکرده است. تقدیر خداوند بر این بوده است که انسان را در میان این همه زیبایی، نظم، انسجام و تنوّع بیافریند؛ بدون بهره مندی از آفریده ها و لذّات مشروع دنیوی، انسان قادر به ادامه ی حیات نیست. برای مثال بدون خوردن، خوابیدن، نوشیدن و... چگونه می توان مرکب تن را حرکت داد؟

  اما نکته ی مهمّ این است که نباید دلبسته ی مادّیّات شد. نباید زیبایی ها و تنوّع محسوسات، انسان را از هدف اصلی خلقت و حرکت به سوی کمال باز دارد .

  پای نعل دنیا را، به گل باید زد نه به دل .

  سؤال : چرا لذّات دنیا، حتّی در حدّ خرید یک اسباب خانه یا پوشیدن لباس نو یا رسیدگی به امور خانواده، باعث افول حال خوش دعا، نماز و بندگی در انسان می شود؟ آیا ظهور چنین احوالی، در نتیجه ی مشغولیّت نیست؟

  جواب : اولاً احوالات معنوی ثابت نیست. بلکه حالات روحی و معنوی انسان مدام تغییر می پذیرند؛ گاهی همین احوالات خوش حجاب می شوند و انسان را گرفتار غرور و انانیّت می کنند؛ به همین دلیل در حالات خوش هم باید استغفار کرد و اگر چنین حال خوشی از انسان گرفته شود، لطف الهی به شمار می آید .

  دوم: مهمّترین مرحله ی سلوک کسب روزی حلال است به طوری که در احادیث به "جهاد در راه خدا" تعبیر شده است.
بدانید که اگر کار و تلاش برای فردی حجاب واقع شود :

  1. می تواند در اثر وسوسه ی نفس أمّاره باشد تا شخص از کار و تلاش دست بکشد و گوشه نشینی کند.(رفتار صوفیانه مطرود است ).

  2. می تواند در اثر نیّت عمل باشد. نیّت هر عملی که برای کسب رضای خدا باشد، یاد او و توجّه به حقّ در طول کار و کسب روزی فراموش نشده و مشغولیّت دنیوی حاصل نمی شود.(همه جا و در هر کاری نیّت قُربهً اِلی الله مؤکّد است ) .

  سؤال : آیا تحصیل و ازدواج مانعی برای سیر الی الله نیست؟

  جواب : یکی از صفات خداوند، «عالم» است. انسان بدون کسب علم و آگاهی چگونه می تواند معرفت حاصل کند؟
دمی تعمّق و تفکّر در چیستی و چرایی عالم، برتر از سال ها عبادت نا آگاهانه است .

  امّا در مورد ازدواج ، تنها راه مشروع رفع نیاز و غریزه جنسی انسان، ازدواج است؛ امر مقدّسی که سنّت پیامبر معرّفی شده است. ازدواج انسان را از خودخواهی می رهاند و بعد از ازدواج، انسان نیمی از دین خود را کامل می کند و مسیر برای رسیدن به کمال حقیقی بسی هموارتر می شود. رهبانیّت از ادیان و باورهای منحرفی است که وصال به معبود را در زندگی مجرّدی ممکن دانسته است. متأسّفانه پیروان چنین اعتقادات و رفتارهایی اغلب به انحرافات اخلاقی گرفتار می شوند .

  تذکّر: اگر امروزه اغلب ازدواج ها، امری بازدارنده از کمال و رشد روحی به شمار می آیند، در نتیجه ی غفلت حاصل از نیّت، تفکّر و تعمّق صحیح در ازدواج است .

  سؤال : چرا با وجود مراقبه ی دقیق، حال خوش سر نماز و عبادات مستحبّی حاصل نمی شود؟

  جواب :

  1. خدا را فقط سر سجّاده نباید جست.

  2. در طول روز باید به حضور معبود توجه کرد تا سر نماز هم اتّصال با عرش حاصل شود.

  3. اگر حال حضور و توجه حاصل نشد نیز باید تسلیم خواسته ی معشوق شد، چرا که او حال قبض را پسندیده است.
یکی درد و یکی درمان پسندد

  یکی وصل و یکی هجران پسندد.

  من از درمان و درد و وصل و هجران

  پسندم آن چه را جانان پسندد .

  سؤال : مشکل دیگر این است که، چرا وقتی بسط دل جای خود را به قبض ارزانی می دارد، انسان ناخود آگاه به حالت عصبی یا گوشه نشینی و افسردگی گرفتار می شود و حوصله ی کسی را ندارد؟

  جواب : چون او رضای خدا را نمی جوید؛ بلکه در پی خشنودی خود است .

  سؤال : آیا بهتر نیست کار و اداره را رها کرد و در گوشه ای خلوت به عبادت خدا و بندگی او مشغول شد؟ در چنین حالتی بندگی و وصال سریع تر حاصل نمی شود؟

  جواب : وقتی فقر وارد زندگی شود، ایمان را از در دیگر بیرون می راند. بدون کار و درآمد ماهانه یا روزانه، گذران زندگی ممکن نیست. در ضمن، با گذر ایّام و تکراری شدن مراقبه ها و برنامه ها و حالات سلوکی، انسان دل زده می شود و ناخود آگاه شرایط زندگی عادّی را می طلبد. در نتیجه خسته می شود و از نیمه ی راه برمی گردد .

  میانه روی در تمام مراحل زندگی مورد تأکید دستورات اسلام است. در میان خلق زیستن و به یاد یار بودن، هنر است و چه نیکوست اگر سالک همدل و همراهی با خود داشته باشد و به تنهایی این راه را طی نکند و چه نیکوتر است که آن همراه، همسرش باشد؛ چرا که وصل به معشوق در این سیر، هموارتر خواهد بود .



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 4162 بار   |   دفعات چاپ: 1333 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 151 بار   |   0 نظر