خودداری نماینده اخوان المسلمین مصر از صحبت با خبرنگار صهیونیست
نماینده اخوان المسلمین مصر که در میزگردی در شبکه فرانسه 24 شرکت کرده بود بعد از اینکه متوجه شد یکی از خبرنگاران حاضر در میزگرد تابعیت رژیم صهیونیستی را دارد، تاکید کرد با او صحبت نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "استاندارد ویکلی" ، عصر روز دوشنبه "نادر آمرام" عضو کمیته سیاست خارجی حزب آزادی و عدالت مصر که در میزگردی ماهواره ای در شبکه خبری فرانسه 24 درباره پیروزی "محمد مرسی" اولین رئیس جمهورغیرنظامی مصر شرکت کرده بود وقتی که مطلع شد یکی از خبرنگاران حاضر در این میزگرد اسرائیلی است، به این اقدام شبکه فرانسوی اعتراض کرد.
"آمرام" ازاینکه پیش از برنامه به او اطلاع نداده اند که یک خبرنگار اهل سرزمینهای اشغالی در این میزگرد شرکت دارد اعتراض کرد و به طور خلاصه توضیح داد که چگونه این رژیم ریشه بسیاری از مشکلات در منطقه است.
وی پس از این اقدام از ادامه گفتگو با خبرنگار صهیونیست خودداری کرد.
سپس وی در پاسخ به تذکر مجری برنامه که به او گفت اما مصر و رژیم صهیونیستی در صلح به سر می برند، گفت : من از طرف کشورم صحبت نمی کنم، اینها نظر شخصی من بود.
گفتنی است اخوان المسلمین پیش تر اعلام کرده بودند خواستار تجدید نظر در پیمان سازش کمپ دیوید هستند که بین انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر و رژیم صهیونیستی امضا شده بود
روابط آینده ی ایران و مصر چگونه خواهد بود ؟
تحول بسیار بزرگی در کشور مصر رخ داده است؛ این تحول با رفتن مبارک و سقوط رژیمش آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، البته نظامی ها هنوز در این کشور دارای قدرت هستند.
انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی آقای محمد مرسی را می توان بعد از سقوط مبارک در ردیف اتفاقات بزرگ دانست که این اتفاق در تحولات داخلی و روابط خارجی این کشور تأثیرگذار است.
در این میان در خصوص آینده روابط مصر با ایران باید گفت که قطعا با توجه به پیشینه روابط؛ به هر حال ایران مشکلات زیادی را در روابط خود با حسنی مبارک داشته است از این رو به نظر می رسد که روابط مصر با ایران در شرایط اخیر تغییر خواهد کرد و البته این تغییرات بستگی به مولفه های مختلفی دارد.
با مشاهده تحولات مصر می توان به این نتیجه دست یافت که روابط ایران با مصر نسبت به دوران مبارک بهبود خواهد یافت ولی میزان این نزدیکی بستگی به مؤلفههای فوق دارد.
1- آمریکایی ها از طریق نظامی ها در تلاش هستند که همه ابزارها از دست شان خارج نشود و از این جهت آنها علاقه ای به عادی سازی روابط بین دو کشور ایران و مصر ندارند.
2- تعدادی از کشورهای عربی بدنبال این هستند که روابط ایران و مصر وضعیتی عادی پیدا نکند.
3- رژیم صهیونیستی مانع دیگر است که آن هم اگر نتواند تاثیر مستقیمی روی اخوانی ها بگذارد از طریق غیر مستقیم تلاش می کند.
4- مانع دیگر سلفی ها هستند که در داخل پارلمان مصر بعد از اخوانی ها دارای بیشترین نفوذ و آراء بوده و به شدت هم متاثر از عربستان سعودی هستند.
مجموعه موارد ذکر شده را باید مزاحمت هایی دانست که همواره بر سر راه بر قراری روابط ایران و مصر وجود دارد، البته عوامل مثبتی را هم برای بهبود روابط فی مابین می توان نام برد.
1- مردم کشور مصر را می توان یکی از عوامل مثبت مهم دانست که علاقه مند به برقراری روابط کشورشان با جمهوری اسلامی ایران هستند.
2- از سوی دیگر باید به بزرگان اخوان المسلمین اشاره کرد که البته دارای تفاوت دیدگاه بسیاری با سلفی ها هستند و اساسا اخوانیها نگاهشان به روابط با ایران و روابط خارجی نگاه متعادلی است.
در مجموع اگر مولفههای منفی و مثبت را در کنار هم قرار دهیم، باید خوشبین بود که روابط ایران و مصر در شرایط جدید گسترش یابد.
اهداف وهابی ها در منطقه
اما در خصوص تبلیغات منفی وهابی ها علیه ایران باید گفت که ریشه این موضوع باز می گردد به هسته مرکزی سلفی هایی که در عربستان سعودی حضور دارند و توسط پول این کشور تلاش می کنند گروههای سلفی را در کشورهایی که دستخوش تحول شده و بیداری اسلامی در این کشورها بوجود آمده؛ به نوعی مورد تاثیر قرار دهند و سیاست های اعتقادی سلفی های عربستان را اجرا کنند.
شرایط سخت برای رژیم صهیونیستی
مصر کشور بسیار مهمی است زیرا از نظر سیاسی و فرهنگی در جهان عرب همیشه پیشتاز و موثر بوده است و به نوعی تحولات مصر تاثیرگذار بر روی کشورهای عربی دیگر بوده است، این تحول که در مصر رئیس جمهوراش یک اخوانی می شود قطعا در کشورهایی که موج بیداری اسلامی آنها را فرا گرفته بی تاثیر نیست.
از سوی دیگر غرب و آمریکا تلاش بسیار گسترده ای انجام دادند تا کشور مصر را تبدیل به پایگاهی در منطقه کرده که توسط آن بتوانند موقعیت رژیم صهیونیستی را در منطقه عادی کنند و از طریق مصر گروههای فلسطینی را تحت فشار قرار دهند عملا با اتفاقی که رخ داده، وضعیت فلسطینی ها بهتر و فشارها روی آنها کمتر خواهد شد و تلاش صهیونیست ها برای عادی سازی شرایط دچار آسیب شده و دیگر اطمینان خاطر از مرزها برای آنها از بین رفته است و در نهایت به نوعی این رژیم در شرایط سخت تری نسبت به گذشته قرار می گیرد.
نقطه آغازگر بیداری اسلامی
تحولات منطقه بسیار مهم است و کشورهایی که بتوانند ابتکار عمل بیشتری داشته باشند بهره بیشتری هم خواهند برد ضمن اینکه این بیداری اسلامی که اکنون در منطقه شاهد آن هستیم، این بیداری نقطه شروع اش 33 پیش با پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده است و بر این اساس ما می توانیم نسبت به کشورهای دیگر نقش پر رنگ تری در تحولات منطقه داشته باشیم.
شهید بهشتی: اگر جوان امروز پیوند آشنایی با نظام اجتماعیاش حس نکند، شبیه فضای قبل انقلاب میشود
شهید محمد حسینی بهشتی که نزد مردم به عنوان یک سیاستمدار مجرب شناخته شده است، دارای شخصیت برجسته علمی است که تحت الشعاع بعد سیاسی ایشان ناشناخته مانده است.
تالیفات آیتالله بهشتی همچنان محل رجوع و پاسخگوی بسیاری از شبهات امروز است. در اینجا به فراخور مجال، به معرفی اجمالی چند اثر ایشان میپردازیم.
کتاب «بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام»
1- آیت الله بهشتی از معدود عالمان دینی زمان خود برشمرده میشود که به اهمیت مشکلات، مسائل و ساختارهای اقتصادی در شکلگیری نهادهای اجتماعی پی برده و تلاش نموده دیدگاهها و موضعگیریهای دین در زمینه مباحث اقتصادی را با مراجعه به کتاب و سنت جویا ارائه دهد.
این شهید در کتاب بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام در یک بخش با عنوان «بانکداری و قوانین مالی اسلام» و یازده گفتار تفسیری به مسئله ربا پرداخته است.
مواهب زندگی در برابر عشق به خدا برای انسان اسلام کشش کمتری دارد
«انسان اسلام، از بهره مندیهای زندگی برخوردار میشود و برای او کشش نیز دارد، اما بهره مندی از این مواهب در زندگی جاری، در برابر عشق به خدا و عشق به رضای او کشش کمتری دارد؛ یعنی انسان اسلام، اگر خیلی تکامل یافته باشد، عاشق خداست، عاشق دلباختهای که همیشه آن چیز برایش نقش تعیین کننده دارد که رضای دوست را به دست آورد.
ولی در جامعه اسلامی کسانی که به این حد از کمال برسند، عدهای محدودند و همه انسانهای اسلام، به این حد از کمال نمیرسند، چون انسانهای اسلام همین انسانها هستند که از نظر استعدادها، خداوند آنها را عمدا متفاوت آفریده، تا میدان سابقه تکامل محفوظ بماند و این همان بحث قضا و قدر است.»
**********
کتاب «نقش آزادی در تربیت کودک»
2- کتاب «نقش آزادی در تربیت کودک»، در یازده گفتار درباره مسائل گوناگون تربیتی است. سابقه ورود به این قلمرو به اولین سالهای تحصیل دکتر بهشتی در قم باز میگردد. ایشان با تکیه بر دانش خود در زمینه انگلیسی تصمیم به تدریس در دبیرستانهای قم به عنوان دبیر زبان انگلیسی گرفت، پس از مدت کوتاهی برای مدیریت دبیرستان تازه تأسیس شده « دین و دانش» به همکاری فراخوانده شد.
حرکت باید آزادانه و آگاهانه باشد نه از روی اجبار و تسلیم
«برای اینکه نسلهای مختلف یک جامعه انقلاب کرده، در مسیر انقلاب و با معیارهای انقلاب، خودسازی آگاهانه داشته باشند و انسانهای نویی بشوند و تولدی دوباره بیابند، لازم است انقلاب جریان پرتوان نیرومند گستردهای را به وجود آورد که بتواند افراد جامعه را در خودش فرو ببرد و با خودش هماهنگ سازد، اما به شکلی که آنها حرکتشان، حرکت آگاهانه و آزادانهای باشد، نه حرکتی از روی جبر و تسلیم.
بنابراین حالت با خود بردن نباید بدون آگاهی و آزادی باشد، بلکه باید حالت در اختیار نهادنِ حداکثر زمینه مساعد و امکانات را داشته باشد وشوق انگیز و رغبت انگیز باشد. این باید خط اصلی تعلیم و تربیت در همه نهادهای انقلابی جامعه اسلامی ما باشد.
اکتفا کردن به دعوت اشخاص به عمل صالح، درخور حرکت پس از انقلاب نیست
اگر ما برای خودسازی انسانهای یک جامعه انقلابی بخواهیم به همان شیوه آگاهی دادنهای فردی، و حتی گروهی و دعوت اشخاص به عمل صالح اکتفا کنیم، بدون آنکه به کل جریان به صورت یک کل بیندیشیم و توجه کنیم افراد به سمت مکتب میآیند، از ایمان و عمل صالح هم در درجات مختلف برخوردار میشوند، ولی همواره حرکت و آمدنشان همراه برخورد با موانع و مشکلات و ناهمسازیهای فراوان روبروست.
به طوری که فکر نمیکنند در یک نظام جدید قرار گرفتهاند و حرکت میکنند. در این صورت فکر میکنند هنوز آهنگ حرکت، شرایط حرکت و شکل حرکت، چیزی است شبیه آهنگ و شکل قبل از پیروزی انقلاب؛ یعنی هنوز با محیط خویش بیگانه است و در یک محیط نامساعد، دارند با تمام تلاش دست و پا میزنند؛ و این درخور حرکت پس از پیروزی انقلاب نیست. این درخور حرکت قبل از پیروزی انقلاب است.
اگر جوان امروز پیوند آشنایی و برانگیزاننده با نظام اجتماعیاش حس نکند، همان فضای قبل انقلاب میشود
اگر امروز پسران و دختران، مردان و زنان مسلمان در جامعه ما، احساس کنند که گویا دارند در یک محیط ناآشنای نامساعد تلاش و کار میکنند؛ اگر آهنگ حرکت و تلاش اجتماعی در این جهت قرار نگیرد که جوان و نوجوان ما در درون خودش، قوم و خویشی و پیوند آشنایی و برانگیزاننده با محیط اجتماعی و نظام اجتماعیاش حس نکند، سرعت حرکت و سازندگی حرکت افت پیدا میکند؛ میشود شبیه ماههای قبل از پیروزی انقلاب؛ آن هم نه سال آخر و دو سال آخر و سه سال آخر؛ میشود شبیه ایام عسرت.»
دکتر بهشتی طی سالهای تدوین این کتاب، نخستین برنامههای آموزشی و تربیتی مبتنی بر اصول علمی آموزش و پرورش نوجوانان مطابق با مبانی تربیتی اسلام را طراحی کرد و به فعالیت در این زمینه پرداخت.
تأثیر انسانشناسی دکتر بهشتی که ملهم از انس و الفت دیرینه و کاوشهای ژرف ایشان در کتاب و سنت است که در آن آزادی و انتخاب گری به عنوان ویژگیهای برجسته انسان، در این کتاب نقشی بس مهم ایفا میکند.
سعی دکتر بهشتی بر این بوده که نشان دهد بهرهمندی از موهبت خداوندی آزادی نه تنها با دینداری و تربیت دینی در تضاد نیست، که سرشت بنیادین روشهای تربیتی متصف به اسلام و قرآن را تشکیل میدهد.
**********
کتاب «رسالت دانشجو و دانشگاه»
3- کتاب «رسالت دانشجو و دانشگاه» در دو قسمت تدوین شده است. قسمت اول آن زندگی نامه و تالیفات استاد شهید دکتر بهشتی است و بخش دوم کتاب مربوط به رسالت دانشگاه و دانشجو است.
رسالت دانشجو این است که انقلابی بماند
«رسالت دانشجو در این است که انقلابی بماند و همچنان پیشگام و پیشتاز انقلاب و پیش آهنگ حرکت باشد، اما نه چنان که از تودهها جدا شود و برای خودش به سویی رود. هر یک به دقت پشت سرش نگاه کند ببیند که آیا از تودهها کسی هست. دانشجو باید فرهنگ این انقلاب را روز به روز بهتر بشناسد و بهتر پاسدار باشد.
رسالت دانشجو این است که برداشتهای اجتماعی را در جهت آنچه حق است جلو برده و تسلیم هر برداشتی نشود.»