دانشکده فنی و مهندسی

EN | AR | AZ |

گروه آموزشی مهندسی معماری

معماری در بستر شهرها شکل خود را می‌یابد و آینده ساخت‌ و‌سازهاست که سیمای شهرها را رقم می‌زند، بنابراین جایگاه معماری در این میان جایگاهی ارزشی است. معماری را باید فرصتی دانست برای شناخت انسان از محیط پیرامون خود، معماری را باید آفرینش مکانی دانست که بر پایه باور و اندیشه است برای رفع نیاز. معماری هنر سازماندهی فضاست و این هنر از راه ساختمان بیان می‌شود. برخی نیز معماری را هنر ساختن و هدف کلی آن را محصور کردن فضا برای استفاده بشر تعریف می‌کنند. از سویی دیگر باید برای توجه عموم مردم و متخصصان به معماری و مهندسی در ایران کوشید و زمینه حمایت و مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی جهت ارتقای طراحی و کیفیت ساختمان‌ها را فراهم نمود. با نگاهی کلی به محیط اطراف خود می‌توان دریافت که معماری در کشور ما دچار چالش­های متعددی گردیده است که مهمترین آن مباحث مرتبط با کیفیت و بی‌هویتی می‌باشد. برای برخورد با این چالش­ها باید از جهات مختلفی موضوع را بررسی نمود؛ که در این میان سهم دانشکده‌های معماری بسیار کلیدی است. به منظور مبارزه با تنزل کیفیت باید درصدد ارتقاء دانش، بینش و توانش جامعه دانشگاهی و  معماران کشور برآمد و برای مبارزه با بی‌هویتی باید که دانشکده‌های معماری کشور محمل پرورش و رشد ارزش‌های خودمحور گردد.
در این میان رشته معماری وظیفه ارتقاء دانایی معماری را بر عهده خواهد داشت. برای ارتقاء دانائی معماری، گسترش و تعمیق دانش مربوط به آن ضرورت پیدا می‌کند. در آموزش معماری همواره دو نکته به شرح زیر مد نظر بوده است:
۱. توسعه دانش معماری با تعمق در عرصه‌های علوم هم مرز معماری و تعمیق یافته‌ها.
۲. توجه به علوم به هنگام معماری و گذراندن آن از صافی فرهنگ خودی و یافتن دانش معماری در خور و مناسب این جامعه.
دانشگاه محقق اردبیلی در خاستگاه تشیع کشور با ذخایر  ارزشمند فرهنگی، دینی و سنن معماری و شهرسازی به منظور ارتقاء سطح دانش معماری نیاز به آموزش و تحقیق در موضوعات مختلف معماری دارد. مقطع کاردانی رشته معماری از سال ۱۳۷۴ در دانشگاه محقق اردبیلی راه اندازی گردید. گروه معماری در سال ۱۳۸۳ در مقطع کارشناسی و از سال ۱۳۹۱ در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری اقدام به جذب دانشجو نمود. امید است  به یاری خداوند متعال زمینه­ساز رشد و توسعه فرهنگ غنی و ارزش­های معماری کشور و گام نوینی در تربیت متخصصان متعهد و کارآمد شود.

گرایش‌های تحصیلی:
در حال حاضر رشته معماری- معماری در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه محقق اردبیلی دایر است.
 
تخصصهای موجود در گروه (برای تفکیک اعضای هیات علمی گروه):
اعضای هیات علمی تمام وقت گروه معماری به تعداد ۷ نفر استادیار در تخصص‌های معماری- معماری، مرمت و احیا بناها و بافتهای تاریخی و مطالعات معماری به صورت تمام وقت در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 506 بار   |   دفعات چاپ: 43 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر