ساخت حسگر قالب ‌زنی جدید برای اندازه‌گیری سریع و انتخاب پذیر یک پاتوژن در دانشگاه محقق اردبیلی

 | تاریخ ارسال: 1397/9/20 - 10:11 | 
فساد میکروبی نامطلوب در فرآوری مواد غذایی مدرن، به سلامت مصرف­کنندگان خطرات جبران­ناپذیری وارد می­کند، همچنین باعث زیان­ های شدید اقتصادی به تولیدکنندگان و فروشندگان شده و به عنوان یک نگرانی به عرضه­ کنندگان خوار و بار جهانی مطرح می ­باشد.
عوامل بیماری ­زای انسانی ناشی از بیماری های همه­ گیر که با هیچ درمانی بهبود پیدا نمی­کنند، می ­تواند باعث فاجعه انسانی، اجتماعی و اقتصادی شود. هر تلاش ممکن برای توسعه­ حسگرهای ارزان، حساس و سریع برای نظارت بر حضور عوامل بیماری ­زا با احتمال تمایز بین خصوصیات بیماری ­زا و غیر بیماری­ زا می ­تواند در پیشبرد این زمینه کمک کند.
شناسایی دقیق، سریع و حساس پاتوژن­ ها برای مدیریت بالینی بیماران عفونی و همچنین کم کردن مسمومیت­ های غذایی و فجایع زیست­ محیطی، به­ شدت مورد نیاز است.  تشخیص حساس میکروارگانیسم ­های بیماری ­زا یک چالش علمی بزرگ و یک مشکل عملی است که از اهمیت زیادی برخوردار است.
با توجه به اینکه روش­ های موجود برای اندازه­گیری میکروارگانیسم ها بسیار طولانی و بعضا پر هزینه هستند، ایجاد روشی با قابلیت اندازه­گیری میکروارگانیسم ها، در زمان کوتاه تر و هزینه کمتر ارزشمند می ­باشد.
اخیرا دکتر ماندانا امیری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و تیم های همکار وی در کاری ارزشمند موفق به ساخت سنسور قالب زنی جدیدی با قابلیت اندازه گیری سریع و انتخاب پذیر باکتری ایکولای شدند.
هدف این کار تحقیقاتی، بهره­ گیری از پتانسیل قالب زنی پاتوژن ­ها با استفاده از روش سل-ژل برای گیراندازی انتخابی و اندازه گیری عوامل بیماری ­زا می­باشد تا حسگری انتخاب پذیر را برای اندازه­گیری میکروارگانیسم ها ارائه کند. این حسگرهای باکتریایی برای داشتن زمینی عاری از بیماری های عفونی خاص و آلودگی میکروبی آب و غذا کمک می­ کند.
در این تحقیق، سابستریت شیشه با لایه نازکی از طلا با ضخامت ۳۰ نانومتر به روش تبخیر حرارتی  تهیه شد. سپس با استفاده از فرایند سل-ژل در حضور باکتری هدف (E-Coli)، لایه­ای نازک از SiO۲ بر روی زیرلایه طلا ایجاد شد. پس از حذف باکتری، قالب پاتوژن به دست آمد.
برای مطالعه­ لایه های نازک ساخته شده، از میکروسکوپ الکترونی روبشی، الیپسومتری، اسپکتروسکوپی رزونانس سطحی و اسپکتروسکوپی امپدانس شیمیایی استفاده شده است. لایه نازک به صورت پوششی بر یک سطح یا ماده می نشینند و باعث ایجاد خواص الکتریکی، فیزیکی و مکانیکی سطحی جدیدی می شود که خصوصیات سطحی زیر لایه را ارتقا می‌بخشد.
خواص لایه های نازک به پارامترهای زیادی وابسته است که این پارامترها مربوط به روش تولید و کیفیت و نوع ماده زیر لایه خواهند بود. چون ساخت لایه نازک در حضور باکتری انجام گرفته، حفراتی با شکل و سایز باکتری بر روی آن ایجاد شده و این لایه نازک قالب زنی شده با ضخامت نانومتری که قابلیت به دام اندازی و رهاسازی باکتری را دارد.
در نهایت، این حسگر قالب ­زنی­شده، برای اندازه­ گیری مقادیر مختلف باکتری E. Coli به عنوان مدل، با تکنیک اسپکتروسکوپی امپدانس الکتروشیمیایی مورد استفاده قرار گرفت. انتخاب­پذیری حسگر ساخته شده در حضور باکتری های دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفت. سادگی ایده و روش، شاید نکته کلیدی تحقیق باشد، به نظر می­رسد، ایده های بدون پیچیدگی خاص، کاربردی تر و قابل فهم­تر خواهند بود.
 
این کار نتیجه یک کار گروهی فوق العاده بین دو گروه تحقیقاتی شیمی دکتر ماندانا امیری و زیست­ شناسی دکتر سعید لطیفی نوید از دانشگاه محقق اردبیلی و یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه لیل فرانسه است.
این همکاران فرانسوی در اردیبهشت ماه ۹۷ به دعوت گروه شیمی دانشگاه محقق اردبیلی برای برگزاری کارگاهی با عنوان «حسگرهای بر پایه نانوساختارها و مواد زیستی» به ایران آمدند و همکاری های ارزنده بیشتری نیز در این خصوص شکل گرفت.
 
  این کار پژوهشی ارزشمند در سال ۲۰۱۸ در مجله Biosensors and Bioelectronics  جلد ۱۲۴-۱۲۵ صفحه ۱۶۱ و با ضریب تاثیر ۸.۲ در سطح به چاپ رسید. برای مشاهده این مقاله می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S۰۹۵۶۵۶۶۳۱۸۳۰۸۳۹X



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1176 بار   |   دفعات چاپ: 231 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر