هسته گزینش

EN | AR |

معیارهای گزینش

در اغلب کتب مدیریت منابع انسانی، به هنگام گزینش سفارش می‏شود به غیر از علم و تخصص، معیارهای دیگری مثل: سابقه، وضعیت‏خانوادگی، حسب و نسب، جنس و نژاد و... نبایستی مورد ملاحظه قرار گیرد ولی در متون اسلامی در موارد زیادی سفارش شده است که در گزینش‏ها ویژگی‏هایی مثل: سابقه، صلاحیت‏خانوادگی، ایمان و اخلاص و... مورد توجه و عنایت قرار گیرد.
در اینجا به بعضی از مواردی که کمتر در کتب اخلاقی بدان پرداخته شده است، اشاره می‏کنیم.
معیارهای معرفی شده را می‏توان در دو بخش دسته بندی کرد:

الف. معیارهای عمومی گزینش:
حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‏فرماید:
«ثم الصق بذوی المروؤات والاحساب و اهل البیوتات الصالحه و السوابق الحسنه‏» (۳)
(پس به سراغ کسانی برو که از خانواده‏های اصیل، نجیب، باشخصیت، مؤمن، صالح و خوش سابقه باشند.)
پس اصالت و نجابت‏خانوادگی و ایمان و سابقه فرد در گزینشها بایستی مورد توجه قرار گیرد. حضرت امیر در جای دیگر این نامه می‏فرماید: «و توخ منهم اهل التجربه و الحیاء» (۴) (و از میان آنها افرادی که با تجربه‏تر و پاکتر (باحیاتر) هستند برگزین.)
در اینجا به دو ویژگی لازم یعنی «تجربه‏» و «حیاء» نیز اشاره شده است که می‏توان تجربه کاری را از معیارهای اختصاصی و حیاء را از معیارهای عمومی گزینش محسوب کرد.
قال علی (ع) : «والقدم فی الاسلام المتقدمه‏» (و کسانی را برگزین که در اسلام پیشگامترند.)
و در بیان علت این امر می‏فرماید:
«فانهم اکرم اخلاقا و اصح اعراضا و اقل فی المطامع اشراقا و ابلغ فی عواقب الامور نظرا» (۵)
(زیرا اخلاق آنها بهتر و خانواده آنها پاکتر و همچنین کم طمع‏تر و در سنجش عواقب کارها بیناترند.)
البته در خصوص معیارهای عمومی گزینش روایات بسیار زیادی وجود دارد از جمله در یکی از خطبه‏های نهج البلاغه معروف به خطبه همام، صفات و ویژگی‏های زیادی تکرار شده است که به دلیل اشتراک این صفات با مباحث غیر مدیریتی و محدودیت این مقاله، از ذکر آنها پرهیز می‏شود.

ب. معیارهای اختصاصی گزینش:
داشتن «تجربه‏» و «تخصص‏» و «کاردانی‏» و... از جمله معیارهایی است که به کرات مورد تاکید معصومین (ع) قرار گرفته است چنانچه حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می‏فرماید:
«ولا تقبلن فی استعمال عمالک و امرائک شفاعه الا شفاعه الکفائه و الامانه‏» (۶)
 (در به کارگیری و استخدام عاملان و مسئولین هیچ شفاعتی (معیاری) غیر از شفاعت کاردانی و تخصص و امانت‏داری آنها را نپذیر.)
حضرت امیر (ع) در این گفتار علاوه بر بیان معیار اختصاصی گزینش‏ها به یک نکته اساسی و مبتلابه همه جوامع در همه اعصار اشاره فرموده‏اند و آن عدم پذیرش واسطه‏هاست.
پذیرش توصیه از این و آن و تقدم رابطه بر ضابطه و ترجیح سفارش بر شایستگی و کفایت، پدیده شومی است که در صورت رواج پیدا کردن در نظام اداری، موجب ناکارآمدی آن گشته و با بحران مشروعیت مواجه می‏گردد.
برخورداری از «علم‏» و «تجربه‏» نیز جزء شرایطی است که مورد سفارش واقع شده است.
قال علی (ع) : «العقل غریزه تزید بالعلم والتجارب‏» (۷) (عقل غریزه‏ای است که با آگاهی و تجربه افزایش می‏یابد.)
«عقل‏» با آن همه شان و منزلتی که برای آن ذکر می‏شود، باز هم برای تقویت تکاملش به علم و تجربه نیازمند است.
قال رسول الله (ص) : «رای الرجل علی قدر تجربته‏» (۸) (اندیشه هر فرد به میزان تجربه او بستگی دارد.)
چنانچه ملاحظه می‏شود اینقدر که روی «تجربه‏» تاکید شده است کمتر روی «سنوات خدمتی‏» تکیه شده است.
چرا که بسیار هستند کسانی که سال‏های سال در محلی خدمت می‏کنند ولی تلاشی برای افزایش تجربه و توان و کارایی خویش به عمل نمی‏آورند و برعکس افرادی هستند که در همان سال‏های اولیه خدمت، با تلاش و کوشش و کسب علم و تجربه - در مقایسه با پیران آن سازمان - به درجات بالایی از کارایی و اثر بخشی دست می‏یابند.
از این رو در کلام حضرت به این نکته ظریف توجه و به جای «سنوات خدمت‏» بر «تجربه‏» تاکید شده است.البته نباید سنوات خدمتی را با سابقه خوب و تقدم در مسلمانی اشتباه گرفت. سنوات خدمتی را می‏توان جزء معیارهای اختصاصی دانست و سابقه تشرف به اسلام از معیارهای عمومی گزینش محسوب می‏گردند.

 



CAPTCHA