دانشکده فنی و مهندسی

EN | AR |

معرفی رشته مهندسی معدن


معرفی رشته مهندسی معدن
مهندسی معدن مادر صنایع مختلف به حساب می‌آید. از گذشته تا به امروز معدن به عنوان یک صنعت بالادستی، تامین کننده نیاز عمده تمدن بشر به موادی بوده که در صنایع دیگر به عنوان مواد مصرفی به حساب می‌آیند. امروزه با افزایش جمعیت جهانی و گسترش و ارتقای تکنولوژی، نیاز به مواد معدنی بیشتر از قبل احساس می‌شود. در این شرایط برای تامین پایدار مواد معدنی به عنوان مواد اولیه صنایع پایین دست، نیاز به طراحی معادنی با ابعاد بزرگتر و عمق‌ بیشتر است که این امر سبب افزایش پیچیدگی‌های مهندسی آن‌ها می‌شود. 
در صنعت معدنکاری اولین قدم اکتشاف مناطق مستعدی است که دارای پتانسیل برای استخراج هستند که نیاز به عملیات میدانی دارد. سپس مطالعات اقتصادی و امکان‌سنجی بر روی مناطق شناسایی شده انجام می‌شود و اگر پتانسیل لازم را داشته باشند امکان استخراج فراهم می‌شود. جهت استخراج مواد معدنی مهندسین معدن با بهره‌گیری از دانش تخصصی در حیطه استخراج و مکانیک سنگ اقدام به طراحی معدن می‌کنند. پس از استخراج، برای افزایش عیار و خلوص، مواد معدنی وارد کارخانه فرآوری می‌شوند. برای طراحی کارخانه فرآوری و سیستم‌های خردایش، مهندس معدن از تخصص خود در حوزه فرآوری مواد معدنی بهره می‌گیرد. 
رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی ترکیبی از دروس تخصصی در حوزه‌های اکتشاف، استخراج، مکانیک سنگ و فرآوری مواد معدنی است. در مقطع کارشناسی ارشد در حال حاضر در گرایش‌های اکتشاف مواد معدنی، استخراج مواد معدنی، فرآوری مواد معدنی، مکانیک سنگ، تونل و فضاهای زیرزمینی، معدن و محیط زیست، اقتصاد و مدیریت معدنی و ژئومکانیک نفت در دانشگاه‌های مختلف تابعه وزارت عتف دانشجو پذیرش می‌شود.
دانشگاه محقق اردبیلی اولین بار در مهرماه ۱۳۹۹ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مهندسی معدن نموده و  گروه آموزشی مهندسی معدن در بهار ۱۴۰۲ در دانشکده فنی و منهدسی تاسیس گردید. گروه مهندسی معدن هم اکنون دارای ۴ عضو هیئت علمی تمام-وقت است که در گرایش‌های  مختلف این رشه مشغول به آموزش و پژوهش هستند. تاسیس این گروه در پیشبرد صنعت معدن استان اردبیل، که تا حدودی از نظر این صنعت بکر به حساب می‌آید، نقش اساسی خواهد داست و فارغ التحصیلان این رشته در این خصوص ماموریت خطیری داشته و نقش مهمی ایفا خواهند کرد. 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 977 بار   |   دفعات چاپ: 94 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر