دکتر پیرمحمد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه: صنایع برای رفع مشکلات خود دست یاری به سمت دانشگاه دراز کنند

 | تاریخ ارسال: 1399/10/7 - 12:55 | 
چند کتاب دکتر سجاد پیرمحمد  عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گروه مهندسی مکانیک در انتشارات بین المللی منتشر شده است. با او در مورد موضوعات کتاب، نقش ارتباطات بین المللی در ارتقای جایگاه دانشگاه و نقش کاربردی پژوهش های علمی در جامعه به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:
 
 دو کتاب حضرتعالی که در انتشارات بین المللی چاپ شده است. چه موضوعاتی را بررسی کرده است؟
کتاب اول با عنوان Crashworthiness Assessment: Focused on Energy Absorbers که در سال ۲۰۱۷ و در کشور آلمان (موئسسه انتشاراتی بین المللی Noor) چاپ شده، در خصوص کاربرد تیوب های جدار نازک در سازه و بدنه خودروها می­ باشد. این تیوب ­­ها به منظور جذب انرژی برخورد هنگام تصادفات جاده ­ای خودروها استفاده می­ شوند و باعث می­ شوند که ضربات ناشی از تصادفات به حداقل رسیده و منجر به آسیب کمتر و حفظ جان سرنشینان می­ شود.
کتاب دوم هم با عنوان Fracture Behavior of Asphalt Materials که اخیراً در موسسه Springer چاپ شده، در زمینه مکانیک شکست مواد آسفالتی می ­باشد و شامل مطالب مهمی در خصوص کاربرد تئوری های مختلف شکست در مدلسازی اجزای ­محدود روسازی­ های آسفالتی، تاثیر پارامترهای مختلف بر روی رفتار رشد ترک مواد آسفالتی و انواع روش ­های اندازه ­گیری استحکام شکست مواد آسفالتی می­­ باشد.
البته یک کتاب دیگر هم با عنوان "تکنولوژی روسازی آسفالتی" به زبان فارسی در سال ۱۳۹۶چاپ کردیم که قابل استفاده برای دانشجویان کارشناسی و بالاتر می ­باشد.
 
 انتشار کتاب اعضای هیات علمی دانشگاه در انتشارات بین ­المللی چه نقشی در ارتقای جایگاه دانشگاه و ارتباطات علمی بین المللی آن می­ تواند داشته باشد؟
انتشار کتاب در سطح بین ­الملل دارای مزایایی هم برای نویسنده کتاب و هم برای دانشگاه (یا موسسه ­ای که نویسنده به عنوان عضو هیات علمی در آنجا مشغول به فعالیت است) می ­باشد. از جمله این مزایا می­ توان به گسترده بودن خوانندگان کتاب با توجه به انتشار آن در سطح دنیا اشاره کرد که می ­تواند برای ارتباطات بین­ المللی و افزایش مقبولیت نویسنده در میان پژوهشگران خارجی و داخلی بسیار مفید باشد. ضمن اینکه این موضوع مستقیماً ارتقای اعتبار بین ­المللی دانشگاه را نیز به دنبال دارد. برای مثال، افزایش ارجاعات به کتاب و مقالات منتشر شده باعث افزایش آوازه نام دانشگاه و بهبود جایگاه دانشگاه در پایگاه های رتبه ­بندی معتبر بین ­المللی می­ شود. بدیهی است که مطرح شدن نام دانشگاه در میان جامعه آموزشی و پژوهشی دنیا حتی می ­تواند باعث جذب دانشجویان و پژوهشگران از سراسر دنیا به شرط رفع موانع جذب محقق خارجی در کشور شود که این خود باز برای بهبود رزومه و ارتقای جایگاه دانشگاه بسیار موثر است.
خوشبختانه دانشگاه محقق اردبیلی در سال های اخیر توانسته به رتبه­ های خوبی در رنکینگ های بین ­المللی با تکیه بر حمایت از فعالیت­ های پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دست یابد که جا دارد، همین جا از تمامی عوامل و مسئولان حوزه پژوهشی دانشگاه بالاخص ریاست دانشگاه تشکر و قدردانی نمایم.
 
 برای مطالعات علمی و پژوهشی با پژوهشگران خارجی چگونه و در چه سطحی می توان اقدام کرد؟
معتقدم پیشرفت و رفع موانع کشور نیاز به ارتباطات و مراودات قوی و واقعی تحقیقاتی با محققان و صنعتگران کشورهای دیگر دارد. حضور در نشست ­ها و کنفرانس ­های بین ­المللی از مقدمات این امر است. حرف در این خصوص بسیار زیاد است که طرح آن جای خودش را می ­طلبد. در هر حال، به نظر من تعریف یک موضوع پایان­ نامه تحصیلات تکمیلی مشترک می ­تواند شروع خوبی برای ارتباط با اساتید و محققان خارجی باشد. در ادامه می ­توان کار را توسعه داد و روی موضوعات تحقیقاتی-صنعتی کار کرد که برای رفع موانع بخشی از صنایع الزامی است.
     
 به نظر شما چرا نتایج پژوهش ­های علمی در جامعه کاربردی نمی­ شود؟
علت ­های زیادی را می­ توان برای این موضوع متصور شد. به نظر من در این مورد نقد به هر دو بخش صنعت و دانشگاه در اینکه پژوهش­ های دانشگاهی که با صرف هزینه ­های  مالی و همچنین با صرف انرژی و وقت محققان حاصل می ­شود و نتایج صرفاً در قالب مقالات در مجلات چاپ می­ شود یا در قالب پایان ­نامه در کتابخانه ­ها نگه ­داری می ­شود، وارد است. واقعیت این است که رویکرد تعریف پایان ­نامه ­ها در دانشگاه­ ها اغلب مساله محور نبوده و در راستای رفع موانع صنایع تعریف نمی­ شوند. صنعت نیز در این خصوص به وظیفه خود یعنی جهت رفع مشکلات و موانع خود باید دست یاری به سمت دانشگاه دراز کند، عمل نمی­ کند و معمولاً ترجیح می­ دهد نسبت به مشکلات خود با توجه به انحصارهایی که در کشور وجود دارد، بی­ تفاوت باشد یا نهایتاً تکنولوژی­ های شرکت ­های خارجی را به صورت آماده خریداری ­کند.
در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه، فلسفه وجودی دانشگاه رفع مشکلات اجتماعی و صنعتی است و عمده بودجه پژوهشی دانشگاه ­ها را بخش صنعت تامین می­ کند. از طرف دیگر، محققان و دانشجویان سرشار از انرژی، شور و شوق جهت ورود به مسائل صنعتی و اجتماعی است. وقتی احساس کند که وجودش برای مملکت و رفع موانع ولو کوچک صنایع مفید است، حقیقتاً برای نیل به هدف از روی اخلاص و بدون چشم ­داشت آنچنانی تلاش می­ کند. ولی عدم توجه و بی ­تفاوتی به نقش آنها باعث یاس و ناامیدی ­شده و انگیزه ­های دیگر غیر از پرداختن به مسائل مربوط به صنایع و جامعه را در آنها تقویت می­ کند. 

 در مورد وضعیت آسفالت که موضوع یکی از کتاب­هایتان بود، علل خرابی آسفالت، ترک ­خوردگی، عریان شدگی و شیارشدگی مورد بررسی قرار گرفته است. این سه عامل از جمله مشکلات خیابان ­ها و جاده ­ها است. چگونه می ­توان این معضل را با استفاده از نتایج پژوهشی حل کرد؟ آیا زیرساخت ­های سخت ­افزاری و نرم ­افزاری برای اجرای این موارد در جامعه مهیا است؟
مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری و جاده ­ها از جمله مسائلی است که شهرداری­ ها و اداره­ راه و شهرسازی همواره با آن دست به گریبان هستند و از کیفیت پایین خیابان های شهری و بین­ شهری رنج می برند. طبق اظهارات مسئولین، ترمیم، لکه­ گیری و روکش آسفالت معابر شهری حدود یک چهارم بودجه عمرانی شهرداری ­ها را به خود اختصاص می­ دهد که مبلغ هنگفتی می­ باشد. ضمن اینکه اجرا، تعمیر و نگهداری روسازی­ های آسفالتی در جاده ­ها نیز بسیار هزینه ­بر می ­باشد. اما علیرغم صرف هزینه زیاد، متاسفانه وضعیت آسفالت کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار نمی ­باشد. در این خصوص عوامل متعددی از قبیل کم ­توجهی به اصول اساسی در زیرسازی خیابان­ ها و جاده­ ها، پایین ­بودن کیفیت مواد اولیه، عدم به­ کارگیری افزودنی ­های مناسب، به روز نبودن و پایین بودن کیفیت ماشین ­آلات کارخانه آسفالت و رعایت نکردن استانداردها هنگام تولید و اجرای آسفالت، قابل ذکر هستند.
آسفالت از جمله مواد کامپوزیتی است که به دلیل وجود مواد مختلف در آن (مانند قیر، سنگ­ دانه، درصد فضای خالی و افزودنی ­ها) دارای رفتار بسیار پیچیده ­ای است و وقتی در خیابان ­ها و جاده ­ها اجرا می­ شود، در اثر بارگذاری­ های ناشی از حرکت وسائط نقلیه و عوامل محیطی دچار خرابی­ های متعددی می­ شود که فقط در خصوص خرابی ناشی از ترک­ خوردگی دارای ۷ نوع مختلف است و به وجود آمدن هر کدام از این ترک ­ها نیز عوامل خاص خودشان را دارند. ضمن اینکه اغلب، بهبود یکی از خواص باعث بدتر شدن خواص دیگر می­ شود. بنابراین، بهبود همه ­جانبه خواص آسفالت، ظرافت­ های خاصی را می­ طلبد که تنها با انجام تحقیقات گسترده می ­توان به آن دست یافت. خوشبختانه مراکز تحقیقاتی زیادی در کشور وجود دارند که پا به پای محققان خارجی مشغول به فعالیت ­های پژوهشی هستند و تاکنون راهکارهای فراوانی نیز به منظور بهبود خواص مختلف آسفالت و در نتیجه کاهش خرابی ­ها ارائه شده است. اگرچه نتایج این تحقیقات توسط مسئولین حوزه راه در خیابان ­ها و جاده ­های کشور عملیاتی نشده است یا بسیار کمتر از حد انتظار مورد توجه قرار گرفته است.
در خصوص بررسی خرابی ناشی از ترک ­خوردگی مواد آسفالتی می ­توان گفت که اولین کار جدی را ما در دانشگاه علم و صنعت ایران وقتی دانشجوی دکتری بودم با همکاری جناب آقای پروفسور آیت­ اللهی شروع کردیم و بعداً هم در دانشگاه محقق اردبیلی ادامه دادیم.
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 241 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر