چهاردهمین نشست هم اندیشی استادان دانشکده علوم ریاضی دانشگاه محقق اردبیلی با
موضوع "الویت های مهم در اصلاح و تقویت حوزه فرهنگ" در تاریخ 12/3/94
نشست هم اندیشی استادان دانشگاه محقق اردبیلی با موضوع "الویت های مهم در اصلاح و
تقویت حوزه فرهنگ" با حضور سرپرست نهاد نمایندگی،حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا
مدبر و دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه و جمعی از اساتید دانشکده علوم ریاضی در محل
دفتر ریاست دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.
در این نشست ، امین فتحی دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه ، ضمن خیر مقدم گویی و
تشکر از قبول دعوت توسط همکاران و اشاره به پیشینه وسطح این نشست ها در دانشگاههای
کشور ، با بیان فرمایش حضرت امام(ره) مبنی بر وابستگی مقدرات کشور به دانشگاهها، بر
ضرورت رویکرد علمی در مدیریت کشور تاکید کرده اما کافی نبودن آن را در حل مشکلات ،
به دلیل عدم هماهنگی با قوانین و سنتهای الهی یادآور شده و مسئله تاثیر پذیری از
مدلهای غربی و عدم بومی سازی علوم در مدیریت ها و فراموشی ناموس الهی در سرنوشت
جوامع را در حد هشدار توصیف کردند. سپس از اساتید درخواست کردند که دیدگاههای صریح و صادقانه خود را بیان کرده و در
حل مسائل مختلف جامعه مشارکت فعال داشته باشند. سپس حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیف
اله مدبر ضمن عرض تبریک میلاد با سعات حضرت مهدی (عج) و تسلیت سالگرد رحلت
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) به دو جمله از مقام معظم رهبری
و حضرت امام (ره) در اهمیت و جایگاه فرهنگ اشاره کرده و اسباب بودن علوم را یادآور
شدند . وی با بیان این که کلیه علوم مقصد نیستند،در واقع مقصد یکی بیش نیست. و آن
رسیدن به معرفت خداست که انسان با آن زندگی می کند. در جایگاه رفیع استاد در تربیت
شاگردافزودند:پدر نحوه زندگی را بایستی به فرزندانش یاد بدهد.وقتی معلم را گفتند
اهمیت پدری دارد اینکه در ضمن آموزش و تدریس فرهنگ خود را چگونه به شاگردانش یاد
میدهد.ابن سینا و ابن هیثم چگونه پدر علم بودند و چگونه تربیت شاگرد می کردند.علامه
حسن زاده آملی چگونه ریاضیدان است و هم معرفت النفس را می نویسد و شاگرد تربیت می
کند.
در ادامه نشست هر یک از اساتید حاضر در جلسه به هم اندیشی و ارائه دیدگاهها و نظرات
خود در خصوص اهمیت و جایگاه فرهنگ در جامعه و دانشگاه پرداختند که به چکیده آن
اشاره می شود:
در بحث آسیبشناسی :
1- عدم آشنایی به وظایف، مقررات و قوانین.
2- عدم عمل به دانسته ها.
3- اتلاف منابع و نیروها با کارهای موازی و غیره.
4- ضعف ارتباط مسائل فرهنگی با حوزه پژوهش و پژوهشگران.
5- اعتماد مردم به مسئولان و راویان فرهنگ
6- دستوری شدن مسائل فرهنگی.
7- تضعیف فرهنگهای بومی.
ارائه راهکار و پیشنهاد:
1- لزوم تئوری پردازی و ارائه برنامه های فرهنگی توسط متخصصان فرهنگی.
2- اصلاحات را از خود شروع کرده وبه آموزه های اسلام عمل نمائیم
3- لزوم حساسیت همه آحاد، بخصوص استادان، به سرنوشت جامعه و کشور.
4- نتیجه بخشی رفتار درست و ارائه تذکرات و ارشاد غیر مستقیم،
5- دلجویی از دانشجویان و بدنبال حل مشکلاتشان بودن و تعامل سازنده با آنها .
6- گسترش عدالت اجتماعی و رفع تبعیضها .
7- توجه به خلاقیتها و نوآوریها در حوزه فرهنگ.
8- تقویت فرهنگ خودی براساس قرآن و بیانات اهل البیت(ع).
9- عدم مصونیت مدیران درمقابل جرمها و کوتاهی در انجام وظایف.
10- وجود قوانین درست با اجرای سخت گیرانه چراکه قانون فرهنگ ساز است.
11- شفاف سازی در بیان مسائل و مشکلات فرهنگی جامعه.
12- سازنده بودن استقبال از تضارب آراء و اندیشه ها در بلند مدت.
13- لزوم داوطلبی اعضای هیات علمی دانشگاهها جهت نمایندگی شوراهای اسلامی و
نمایندگی مجلس.
14- لزوم فرهنگ احترام به قانون و مسئولیت پذیری و عذرخواهی از کوتاهیها.
15-آموزش فرهنگ صحیح زندگی از جمله نظم و قانون پذیری از دوران مدرسه.
8- عدم توجه به علوم ریاضی در مسائل بنیادین فرهنگی و علوم انسانی، در حالیکه در
تمدن پرشکوه اسلامی ریاضی رکن اصلی بوده است.بعد از انقلاب اسلامی نیز در علوم
تجربی به ریاضیات توجه شد و امروزه آثار مثبتش را می بینیم.
16- ایجاد و یا فعال نمودن شوراهای فرهنگی در دانشکده ها.