روابط عمومی

EN | AR |

برگزاری کارگاه آموزشی سبک زندگی ویژه اعضای هیأت علمی

 

  کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی در نهج البلاغه با عنوان « حریم داری، مرزبانی، تقوی پیشگی» برگزار شد.

  AWT IMAGEAWT IMAGE

  پژوهشگر معارف علوی، استاد دلشاد تهرانی، سخنان خود را با موضوع امام علی(ع)، نتیجه تربیت نبوی(ص) آغاز کزد.

    امام علی(ع) ، نتیجه تربیت نبوی(ص)

    وی گفت: امام علی(ع) در اوج معارف گوناگون اندیشه قرار گرفته است ، لذا حوزه معارفی نهج البلاغه بی نظیر است و در هر صفحه آن معارف گوناگونی بیان شده است و یکی از ویژگی های نهج البلاغه این است که در هرموضوع ورود کنیم، راه های نو و رساننده به مقصد پیش پای ما قرار می‌گیرد.

   دلشاد‌تهرانی با تأکید بر ضرورت وجود وسیله سنجش در کار‌ها و اعمال انسان در زندگی روز‌مره، عنوان کرد: اینکه انسان کاری انجام دهد و آن را خوب و صحیح بداند کفایت نمی‌کند چراکه انسان معمولاً تمایل دارد که بدترین شیوه عمل کردن را بهترین ببیند که به این رفتار در قرآن نیز اشاره شده است و این نگاه ممکن است در سیاست و حکومت نیز باشد .

    گفتار و کردار امام علی(ع) ، میزان و معیار اعمال و برنامه های زندگی

    دلشادتهرانی با اعلام اینکه در زیارت امیرالمؤمنین(ع) نیز «سلام بر میزان اعمال» را قرائت می‌کنیم، افزود: با امیرمؤمنان باید از سر میزان روبرو شویم زیرا هر کس هر عملی انجام دهد می‌تواند با علی(ع) بسنجد .

    وی تأکید کرد: می‌توانیم به سراغ اندیشه، سیرت، راه و رسم و اعمال حضرت علی(ع) برویم و آن را به روش علمی استخراج کرده تبدیل به میزان کنیم. این میزان و سنجش باید در همه امور از قبیل، مدیریت، سیاست، حکومت، عدالت، قضاوت، روابط اجتماعی و غیره باشد چرا که چیزی که در زندگی باید جدی گرفته شود میزان است و امیر‌المؤمنین(ع) بهترین و کامل‌ترین میزان است .

    مدیریت یکی از مهمترین اندیشه و سیره حضرت علی(ع)

  استاد معارف یکی از مهمترین اندیشه و سیره حضرت علی(ع) را مدیریت عنوان کرد و افزود: حضرت علی(ع) معتقد است، اگر مدیریت حل شود همه چیز حل می‌شود چراکه لازمه درست شدن فرهنگ، اقتصاد، سیاست، حکومت، قضاوت، رفتار اجتماعی و غیره درست شدن مدیریت است.

    ضرورت استفاده از روش تربیت اسلام و نهج‌البلاغه در تربیت فرزندان

    این مدرس دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به اینکه اندیشمندانی که تا کنون از اخلاق تعریف کرده اند متاثر از ارسطو بوده اند در تعریف اخلاق در نهج البلاغه گفتند: در واژه اخلاق دو عنصر وجود دارد : یکی به راحتی و سادگی انجام گرفتن و دیگری به اندازه بودن .

    وی به ضرورت استفاده از روش تربیتی اسلام و نهج‌البلاغه در تربیت فرزندان تأکید کرده و افزودند: ضعفی که در نظام تربیتی داریم این است که فرزندان‌مان را با کرامت بار نمی‌آوریم ، لذا ارزش خود را نمی‌دانند .

   ده اصل زیستی مسلمان در نهج البلاغه

    این مدرس دانشگاه عنوان کرد: حضرت علی(ع) اعتقاد به دید افق دور دارد و بالاترین دید و نگاه را بینش و ارزش‌ها می‌داند که گرایش به نظم، گرایش به مرزبانی، تقوا پیشگی، پروا‌پیشگی، حریم داری، و ...از بینش نشأت می‌گیرد .

    دلشادتهرانی در ادامه ، اصل مرزبانی، حریم داری و پرواپیشگی، اصل پایبندی به کیفیت استخدام ، اصل اعتدال و میانه‌روی، اصل صداقت، اصل پایبندی به عهد و پیمان و اصل عدالت، اصل پارسایی، اصل تکریم، اصل پاسداشت حقوق و اصل رفق و مدارا را، 10 فرمان در زیست مسلمان از نگاه نهج‌البلاغه و حضرت علی(ع) عنوان کرد .

   لازم به ذکر است که امین فتحی دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه در ابتدای این نشست، ضمن اشاره به مبنای نیازمندی انسان به دو عنصر: قرآن(کتاب الهی) و تبیین آن (سنت)، بر اساس آیه شریفه (و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم-نحل/44 ) ، تبیین گری خلفای معصوم پیامبر(ص) را در امتداد تبیینهای رسول اعظم (ص) دانسته و نهج البلاغه را مصداق روشنی از تبیینهای کاربردی حضرت علی(ع) ذکر کرد.

  این کارگاه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی و جهاد دانشگاهی استان به مناسبت میلاد مسعود، گوهر آفرینش، آخرین حجت الهی وتبیین گر قرآن، رروز پنجشنبه، 22 خرداد 93 در سالن جلسات میهمانسرای دانشگاه برگزار شد.

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2322 بار   |   دفعات چاپ: 517 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر