دفتر هم اندیشی استادان

9 نکته درباره آگهی های تبلیغاتی تلویزیون

  نیاز مخاطب یا نیاز سازمان !

  9 نکته درباره آگهی های تبلیغاتی تلویزیون

 

  1- تبلیغ، رساندن پیام و شناساندن و آگاه کردن از امری و یا چیزی است .

AWT IMAGE

  2- پخش تیزرهای تبلیغاتی به منظور معرفی فرهنگ و هنر و صنعت و کالای ایرانی نه تنها بد نیست بلکه گاهی بجا و لازم است.

  3- آگهی ها می بایست منطبق بر هنجارها و فرهنگ جامعه هدف و در حد نیاز مادی و معنوی مخاطبین عام باشد.

  4- آگهی ها دارای کارکرد فرهنگی بوده و تأثیرات ویژه ای در شکل گیری آرمانها و آمال آحاد جامعه بخصوص نوجوانان وجوانان دارد. (بعنوان مثال : آیا خوشبختی و سعادت، در برنده شدن جایزه خاص است؟)

  5- تعداد و تکرار آگهی ها باید مهندسی شود (هماهنگی با دیگر شبکه های تلویزیونی - لحاظ نمودن حجم برنامه ، فیلم و سریال – و سلامت روانی مخاطبین.)

  6- پخش فله ای ، بی رویه و تکرار خارج از حد آگهی ها (هرچند فی نفسه از نظر فنی ، هنری و محتوایی مطلوب هم باشند ) علاوه بر ایجاد نگرش منفی نسبت به برنامه های تلویزیونی وکالای مورد نظر ، موجب سلب آرامش و سلامت روانی مخاطبین می شود.

  7- در نگاه کلان بنظر می رسد منابع مالی کشورمان توان اداره برنامه های فرهنگی ازجمله صداوسیما را دارد (نظیر دیگر مراکز فرهنگی و وزارتخانه ها)  البته این مطلب، منافات با استفاده از منابع مالی از طریق آگهی های تبلیغاتی را ندارد اما نه در حدی که نیاز مالی تعیین کننده حجم پخش تبلیغات باشد و نه نیاز مخاطبین .

  8- سال آغاز جهاد اقتصادی به نیمه رسید اما هنوز محور تیزرهای تبلیغاتی برمصرف گرایی است .

  9- جهت ممانعت از تأثیرات سوء فرهنگی و ایجاد محدودیت مطلوب در آگهی های تبلیغاتی ، اولویت پخش با تیزرهایی باشد که متضمن پیام های فرهنگی ، و منطبق با نیازها و آداب و ارزش انسانی هستند.

 

* امین فتحی – عضو هیأت علمی دانشگاه

دفعات مشاهده: 6381 بار   |   دفعات چاپ: 819 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 169 بار   |   0 نظر



CAPTCHA