معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خبر داد: تداوم حضور دانشگاه محقق اردبیلی در رتبهبندی جهانی تایمز در سال ۲۰۲۶
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از تداوم حضور این دانشگاه در رتبهبندی جهانی تایمز در سال ۲۰۲۶ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محتشم محبی ۲۹ مهر با اشاره به انتشار رتبهبندی دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۶ از سوی موسسه رتبهبندی تایمز، از حضور و حفظ جایگاه دانشگاه محقق اردبیلی در نظام رتبهبندی مذکور در بازه رتبهبندی ۱۲۰۰-۱۰۰۱ خبر داد.
وی افزود: در جدیدترین ویرایش رتبهبندی جهانی دانشگاهها بر اساس نظام رتبهبندی تایمز ۲ هزار و ۱۹۱ دانشگاه و موسسه از ۱۱۵ کشور رتبه بندی شدهاند که دانشگاه محقق اردبیلی در بین ۹۰ دانشگاه ایرانی حاضر در رتبهبندی موصوف در رتبه ۴۳ قرار گرفته است.
محبی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۲۰۲۱ با رتبه ۸۰۰-۶۰۱ وارد این رتبهبندی شده است، ادامه داد: رتبۀ دانشگاه در سال ۲۰۲۵ در بازه ۱۲۰۰-۱۰۰۱ بوده که در سال ۲۰۲۶ نیز همین جایگاه حفظ گردیده است. تغییرات رتبه دانشگاه در سالهای مختلف بصورت نمودار زیر است:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه روششناسی رتبهبندی جهانی تایمز شامل ۵ معیار کلی آموزش(محیط یادگیری)، محیط پژوهش، کیفیت پژوهش، صنعت و چشمانداز بینالمللی است، خاطرنشان کرد: نظام رتبهبندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاهها دادههای مورد نیاز خود در مورد بودجه، درآمد و اطلاعات آموزشی را از خوداظهاری دانشگاهها، شهرت جهانی را از نظرسنجیها و اطلاعات پژوهشی را از پایگاه اطلاعاتی Scopus جمعآوری میکند.
وی گفت: امتیاز دانشگاه محقق اردبیلی در هر کدام از معیارهای فوق( از ۱۰۰ در هر معیار) در سالهای مختلف به صورت زیر است:
۱-آموزش(با وزن ۲۹.۵ درصد):
۲- محیط پژوهش(باوزن ۲۹ درصد):
۳- کیفیت پژوهش(با وزن ۳۰ درصد):
۴- صنعت(با وزن ۴ درصد):
۵-چشم انداز بین المللی( با وزن ۷.۵ درصد):
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این دانشگاه با کسب امتیاز کلی ۳۲.۲ از مجموع امتیاز معیارهای فوق در بازه امتیازی ۳۵.۴– ۳۲.۱ که متناظر با بازه رتبه بندی ۱۲۰۰-۱۰۰۱ است، قرار گرفته است.
محبی ضمن قدردانی از زحمات کلیه پژوهشگران و مدیران دانشگاه در ادوار مختلف که برای بهبود جایگاه بینالمللی دانشگاه تلاش کردهاند، یادآور شد: حضور در نظامات رتبهبندی بینالمللی و کسب جایگاه مناسب در آنها علاوه بر بازتاب توسعه آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و رفاهی دانشگاه، از نظر حرکت در مسیر مرجعیت علمی، پذیرش دانشجویان بینالمللی و معرفی پژوهشگران و دانشآموختگان این دانشگاه برای همکاری با دانشگاههای دیگر حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: بنابراین برنامهریزی و سیاستگذاری برای توسعه و بهبود شاخصهای مطرح در نظامات رتبهبندی بینالمللی میتواند زمینهساز بهبود جایگاه دانشگاه در سالهای آتی شود.
پایان خبر
دفعات مشاهده: 261 بار |
دفعات چاپ: 14 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر