نکته ای مهم در بیداری!(بیداری۳)
تأکید بر مبانی اعتقادی و روشهای اسلامی
توجّه به این مسأله مهم است که نقش ها وسیلهاند، نه هدف. زیرا چنان که بیان شد هدف از بیدارسازی، حاکمیت فرهنگ و نظام سیاسی اسلام بر جوامع مسلمان است و زنان با توجّه به این هدف و بر مبنای روشهای اسلامی باید نقش خود را ایفا کنند، نه آن که صرفاً در پی احقاق حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده و با ترویج فرهنگ غرب و تأیید حاکمان مستبد و تبلیغ مکاتب الحادی ، بیشتر تیشه به ریشهی اسلام زنند؛ چنان که متأسّفانه شاهد چنین زنانی بوده و هستیم، امّا به دلیل عواقب منفی، از ذکر نامشان خودداری میکنیم. با این امید که از حضور اسلامی زنان منطقه درس گرفته و فعّالیتهای خود را سمت و سوی اسلامی دهند.
در پایان به مبانیاعتقادی و روشهای اسلامی بیدارسازی اشاره میکنم:
مبانی اعتقادی و روشهای بیداری اسلامی
الف) مبانی اعتقادی
1.توحید: اعتقاد به وجود خدا با همهی صفات جلال و جمالش از جمله حاکمیت، ربوبیت، عدالت و ... که از اصول مسلّم اسلام است و هر نوع خلل یا شبهه در این اعتقاد یا ایجاد همسازی میان این عقیده و مبانی اومانیسمی شرک و کفر به شمار میآید.
بر این اساس در بیداری اسلامی نباید از اهداف و به ویژه مادّهی کنوانسیون حقوق بشر که آزادی عقیده را به رسمیت شناخته و هر عقیده ای را محترم میشمارد، حمایت کرد.
2.نبوّت: اعتقاد به هدایت آسمانی و نیاز جاودان انسانها به این هدایت و به انسانهای کاملی که پیام آور آن هستند و اعتقاد به برترین و آخرین پیام آور، حضرت محمّد بن عبدالله (ص) و کاملترین پیام یعنی قرآن، اصلی است که هرگونه ملاحظه کاری و انکار یا آمیختن آموزههای وحیانی با قوانین الحادی (گرچه بین المللی) برخلاف بیداری اسلامی است.
3.امامت: اعتقاد به رهبری دینی و نیاز جامعهی اسلامی، بلکه بشری به رهبری که از سوی خدا تعیین شده و واسطهی فیض رحمت و نعمت اوست اصل دیگری است. این رهبر، انسان کاملی است که از همه شرایط رهبری صحیح: علم، توانمندی، شجاعت، عدالت، پاکی، تقوا و آگاهی از زمان و ... برخوردار است. بنابراین گزینش رهبری که فاقد حتّی یک شرط از آن شروط باشد، نه تنها موجب بیداری نیست، بلکه حاکم کردن امام گمراهی است که احیاگر استعمار، استبداد و ستم بوده و خود و ملّت ها را راهی دوزخ ابدی میسازد.
4.معاد: اعتقاد به حیات مجدّد انسانها پس از مرگ و بازخواست و محاسبهی اخروی تک تک افراد انسانی در دادگاه عدل الهی از مسلّمات اصول اسلامی است و همهی تلاشهای انسانها باید در جهت نیل به سعادت اخروی برنامهریزی گردد. بنابراین تفکیک حیات دنیوی از اخروی و برنامهریزی و سیاستگذاریها برای این دنیای فانی بدون توجه به آخرت برخلاف بیداری اسلامی است.
ب) روش ها
اصول اعتقادی، روش های بیداری اسلامی را روشن میکند. زنان و مردان بر اساس موازین اسلامی (حجاب، عفت، شعارهای اسلامی و ...) حضور یابند، از علمای پرهیزگار اسلام به ویژه ولی فقیه عادل، عالم و شجاع و .. فرمانبرداری کنند. از تفرقه و تعصّبات قومی، قبیلهای، حزبی و .. اجتناب کنند و در نجات جوامع یکدیگر از استبداد، یاور هم باشند؛ چرا که قرآن میفرماید: « وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیرا» (سوره نساء، آیه75). «شما را چه شده که در راه خدا نمیجنگید، در حالی که مردان و زنان و کودکان ناتوان و تحت ستم همانانی که میگویند: پروردگارا، ما را از این شهرکی که مردمش ستمگرند بیرون ببر و از نزد خودت سرپرستی برایمان قرار داده و از نزد خودت یاوری برایمان بگذار».
پایان
منابع
*قرآن کریم
*سید رضی، نهج البلاغه، شرح ابن ابی الحدید.
bornanews.com www.
ابن عساکر، تاریخ مدینۀ دمشق، بیروت، دارالفکر، 1415ق.
ابوالفرج اصفهانی،مقاتل الطالبیین، ترجمه محمد جواد فاضل، قم، علمی، 1339ق.
احمد بن ابی طاهر بن طیفور، بلاغاتالنساء، قم، شریف رضی، بیتا.
احمد طبرسی، الاحتجاج، مشهد، نشر مرتضی، 1403ق.
امام خمینی، صحیفهی نور