بیداری3

 | تاریخ ارسال: 1393/7/28 - 10:43 | 

نکته ای مهم در بیداری!(بیداری۳)

 تأکید بر مبانی اعتقادی و روش‌های اسلامی

 توجّه به این مسأله‌ مهم است که نقش ها وسیله‌اند، نه هدف. زیرا چنان که بیان شد هدف از بیدارسازی، حاکمیت فرهنگ و نظام سیاسی اسلام بر جوامع مسلمان است و زنان با توجّه به این هدف و بر مبنای روش‏های اسلامی باید نقش خود را ایفا کنند، نه آن که صرفاً در پی احقاق حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده و با ترویج فرهنگ غرب و تأیید حاکمان مستبد و تبلیغ مکاتب الحادی ، بیشتر تیشه به ریشه‏ی اسلام زنند؛ چنان که متأسّفانه شاهد چنین زنانی بوده و هستیم، امّا به دلیل عواقب منفی، از ذکر نامشان خودداری می‌کنیم. با این امید که از حضور اسلامی زنان منطقه درس گرفته و فعّالیت‌های خود را سمت و سوی اسلامی دهند.

 در پایان به مبانیاعتقادی و روش‌های اسلامی بیدارسازی اشاره می‌کنم:

مبانی اعتقادی و روش‌های بیداری اسلامی

 الف)  مبانی اعتقادی

 1.توحید: اعتقاد به وجود خدا با همه‏ی صفات جلال و جمالش از جمله حاکمیت، ربوبیت، عدالت و ... که از اصول مسلّم اسلام است و هر نوع خلل یا شبهه در این اعتقاد یا ایجاد هم‏سازی میان این عقیده و مبانی اومانیسمی شرک و کفر به شمار می‌آید.

 بر این اساس در بیداری اسلامی نباید از اهداف و به ویژه مادّه‏ی کنوانسیون حقوق بشر که آزادی عقیده را به رسمیت شناخته و هر عقیده ای را محترم می‌شمارد، حمایت کرد.

2.نبوّت: اعتقاد به هدایت آسمانی و نیاز جاودان انسان‏ها به این هدایت و به انسان‌های کاملی که پیام آور آن هستند و اعتقاد به برترین و آخرین پیام آور، حضرت محمّد بن عبدالله (ص) و کاملترین پیام یعنی قرآن، اصلی است که هرگونه ملاحظه کاری و انکار یا آمیختن آموزه‏های وحیانی با قوانین الحادی (گرچه بین المللی) برخلاف بیداری اسلامی است.

 3.امامت: اعتقاد به رهبری دینی و نیاز جامعه‏ی اسلامی، بلکه بشری به رهبری که از سوی خدا تعیین شده و واسطه‏ی فیض رحمت و نعمت اوست اصل دیگری است. این رهبر، انسان کاملی است که از همه شرایط رهبری صحیح: علم، توانمندی، شجاعت، عدالت، پاکی، تقوا و آگاهی از زمان و ... برخوردار است. بنابراین گزینش رهبری که فاقد حتّی یک شرط از آن شروط باشد، نه تنها موجب بیداری نیست، بلکه حاکم کردن امام گمراهی است که احیاگر استعمار، استبداد و ستم بوده و خود و ملّت ها را راهی دوزخ ابدی می‌سازد.

 4.معاد: اعتقاد به حیات مجدّد انسان‏ها پس از مرگ و بازخواست و محاسبه‏ی اخروی تک تک افراد انسانی در دادگاه عدل الهی از مسلّمات اصول اسلامی است و همه‏ی تلاش‏های انسان‏ها باید در جهت نیل به سعادت اخروی برنامه‌ریزی گردد. بنابراین تفکیک حیات دنیوی از اخروی و برنامه‌ریزی و سیاست‏گذاری‏ها برای این دنیای فانی بدون توجه به آخرت برخلاف بیداری اسلامی است.

 ب) روش ها

 اصول اعتقادی، روش های بیداری اسلامی را روشن می‌کند. زنان و مردان بر اساس موازین اسلامی (حجاب، عفت، شعارهای اسلامی و  ...) حضور یابند، از علمای پرهیزگار اسلام به ویژه ولی فقیه عادل، عالم و شجاع و .. فرمان‏برداری کنند. از تفرقه و تعصّبات قومی، قبیله‌ای، حزبی و .. اجتناب کنند و در نجات جوامع یکدیگر از استبداد، یاور هم باشند؛ چرا که قرآن می‌فرماید: « وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ  فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیرا» (سوره نساء، آیه75). «شما را چه شده که در راه خدا نمی‏جنگید، در حالی که مردان و زنان و کودکان ناتوان و تحت ستم همانانی که می‏گویند: پروردگارا، ما را از این شهرکی که مردمش ستمگرند بیرون ببر و از نزد خودت سرپرستی برایمان قرار داده و از نزد خودت یاوری برایمان بگذار».

                                                                                          پایان

منابع

*قرآن کریم

 *سید رضی، نهج البلاغه، شرح ابن ابی الحدید.

 bornanews.comwww.  

 ابن عساکر، تاریخ مدینۀ دمشق، بیروت، دارالفکر، 1415ق.

 ابو‏الفرج اصفهانی،مقاتل الطالبیین، ترجمه محمد جواد فاضل، قم، علمی، 1339ق.

احمد بن ابی طاهر بن طیفور، بلاغات‏النساء، قم، شریف رضی، بی‏تا.

 احمد طبرسی، الاحتجاج، مشهد، نشر مرتضی، 1403ق.

 امام خمینی، صحیفه‏ی نور



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1957 بار   |   دفعات چاپ: 575 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر