معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی جزو دانشگاه های رده بالای کشور در حوزه مدیریت سبز دانشگاهی است/دانشگاه‌ها باید مشکل‌گشای مسائل زیست‌محیطی باشند

 | تاریخ ارسال: 1401/10/8 - 19:26 | 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی جزو دانشگاه های رده بالای کشور در حوزه مدیریت سبز دانشگاهی است، گفت: دانشگاه‌ها باید مشکل‌گشای مسائل زیست‌محیطی کشور باشند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، علی سلاجقه ۸ دی در نشست با فعالان محیط زیست و اساتید گروه منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: عزم دولت سیزدهم بر آن است تا هیچ پروژه‌ای بدون پیوست زیست محیطی در کشور آغاز نشود.
وی با بیان اینکه رویکرد حل مساله در دولت حاکم است، افزود: دولت در تمامی ابعاد رویکرد زیست محیطی به خود گرفته است.
سلاجقه با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۲ کشور حاوی پیام زیست محیطی است، تصریح کرد: به توجه ویژه به محیط زیست در سراسر کشور تاکید داریم و شورای عالی محیط زیست کشور نیز به صورت منظم برگزار می شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طبق آئین نامه پلاستیک های زیر ۲۰ میکرون در یک بازه زمانی ۵ ساله باید از چرخه حذف شوند، گفت: در این خصوص و سایر مسائل مربوط به محیط زیست، شرکت های دانش بنیان به صورت ویژه پای کار هستند.
وی با اشاره به ضرورت حفاظت از محیط زیست در محیط شهری، تاکید کرد: از شهرداری ها می خواهم به چهره های زشت ورودی شهرها پایان دهند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به ورود سازمان حفاظت محیط زیست به بحث دیپلماسی محیط زیست، افزود: در این خصوص نشست منطقه ای محیط زیست با حضور کشورهای منطقه برگزار شد و دارای دستاوردهای ارزشمندی بود.
سلاجقه از برگزاری نشست بین المللی گرد و غبار در ایران در سال ۲۰۲۴ میلادی خبر داد و گفت: تلاش می کنیم سازمان منطقه ای محیط زیست را نیز راه اندازی کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی هوا، پسماند و تغییر اقلیم را سه موضوعی دانست که در حال حاضر روی آنها کار می‌شود، افزود: باید از ظرفیت HSE برای اشتغال استفاده کرد؛ چراکه طبق قانون هر شرکت و مجموعه ای که در حوزه صنایع و معادن فعالیت کند و بیش از ۵۰ نفر نیرو داشته باشد باید یک نفر به عنوان کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست جذب کند.
وی با اشاره به فعالیت های دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه محیط زیست، گفت: خوشبختانه این دانشگاه جزو دانشگاه های رده بالای کشور در حوزه مدیریت سبز دانشگاهی قرار دارد.
سلاجقه با اشاره به حضور اساتید ارزشمند در دانشگاه محقق اردبیلی، افزود: در خصوص راه اندازی رشته های مرتبط با محیط زیست کمک حال دانشگاه محقق اردبیلی خواهیم بود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دانشگاه ها باید مشکل گشای مسائل زیست محیطی کشور باشند، ادامه داد: با توجه به سطح علمی دانشگاه ها، باید از خروجی آنها به نحو احسن استفاده کنیم.
تقی اکبری معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه این دانشگاه دارای ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو و حدود ۴۰۰ عضو هیات علمی و ۴۰۰ کارمند است، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی دارای مساحت ۱۶۵ هکتار می باشد که از این میزان، ۳۴ هکتار مربوط به فضای سبز است.
وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه بندی مدیریت سبز دانشگاهی دارای رتبه ۳ ملی و ۱۵۵ بین المللی است، افزود: برای اولین بار کارشناس مدیریت سبز در این دانشگاه فعالیت می کند.
اکبری مشکل محیط زیست کشور را مشکل حکمرانی دانست و تصریح کرد: دولت باید برای سازمان و دانشگاه ها پیوست های محیط زیستی در نظر بگیرد و سازمان ها و دانشگاه ها نیز ملزم به رعایت آن باشند.
معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه درس مدیریت محیط زیست به صورت اختیاری در برخی دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه محقق اردبیلی به صورت پایلوت در حال اجرا است، افزود: امید می رود با ورود جدی سازمان محیط زیست به این موضوع، این درس ۲ واحدی به صورت درس تخصصی برای کلیه رشته ها به صورت اجباری ارائه شود؛ چراکه به نفع محیط زیست کشور خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات انجام شده بین ادراک از محیط زیست و آرامش روانی ارتباط معناداری وجود دارد.
وی به ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی و کاهش آب رود ارس تاکید کرد و گفت: امید می رود تدابیری اندیشیده شود تا رود ارس تبدیل به دریاچه ارومیه دوم شود.
حسن قاسم پور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز به ارائه گزارشی از سیمای محیط زیست استان پرداخت.
پایان خبر


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 632 بار   |   دفعات چاپ: 64 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر