برگزاری نشست بررسی چالش‌های زیست‌محیطی - انجمن علمی سبز

 | تاریخ ارسال: 1397/11/24 - 19:30 | 
انجمن علمی سبز
عنوان فعالیت: نشست بررسی چالش‌های زیست‌محیطی
نوع فعالیت: رویداد علمی
سطح برگزاری: کشوری
مدرس: آقای محمد درویش
محل برگزاری: سالن شهید خودسیانی
مسئول برگزاری: آقای امیرمحمد زودفکر
همکاران اجرایی: نونا ولی‌پور، زهرا جلالت
مجموعه‌های همکار (درون و برون دانشگاهی): انجمن دیده‌بان اردبیل، معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل
زمان برگزاری: ۹۷/۱۱/۲۴
تعداد جلسات: ۱ جلسه
مدت برنامه: ۳ ساعت
تعداد شرکت‌کنندگان: ۳۰۰ نفر
 ---
گزیده مطالب:
 
محمد درویش در همایش چالش‌های محیط زیستی پیش روی استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به مواهب طبیعی و معنوی استان اردبیل، گفت: باید تلاش کنیم تا اندیشه‌های ناب شیخ صفی‌الدین اردبیلی را که بیش از ۷۰۰ سال پیش به حفاظت از محیط زیست تاکید داشته، گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه بیش از چهار درصد اراضی آبی کشور در استان اردبیل واقع شده است، افزود: وظیفه درایت مردان استان اردبیل این است که الطاف خداوند به استان اردبیل را تبدیل به پول پایدار نمایند.
درویش با بیان اینکه محیط زیست نباید در رقابت با حوزه اقتصاد و سیاست قرار گیرد، تصریح کرد: شاخص حفظ محیط زیست خوب بودن حال مردم است.
دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر افزایش کیفیت زندگی مردم، خاطرنشان کرد: باید ادبیات محیط زیست زدایی را از جامعه خود دور کنیم.
وی با بیان اینکه باید به کمک حفظ محیط زیست به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنیم، گفت: هنر ما باید به عنوان متخصصان محیط زیست این باشد که بتوانیم دغدغه‌های خودمان را به زبان اقتصاد رایج کشور بیان کنیم.
درویش با تاکید بر اینکه محیط زیست یک محور توسعه نیست، افزود: مردم ایران به عصر بیداری محیط زیست رسیده‌اند و در همین راستا باید نسلی را پرورش دهیم که نگاه آن نسل به مواهب طبیعی همانند نگاهشان به دین، وطن و فضیلت های اخلاقی باشد.
دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه دانشگاه باید بتواند به زبان اقتصاد رایج صحبت کند، تاکید کرد: همچنین دانشگاه باید محیطی ایجاد کند تا لوازم پلاستیکی یک بار مصرف در آن استفاده نشود.
دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حفظ محیط زیست و پاسداشت این نعمت بزرگ الهی جزو وظایف همگانی محسوب می‌شود، گفت: متاسفانه استفاده نامناسب از طبیعت و دستکاری آن باعث آلودگی و نابودی محیط زیست شده است.
وی افزود: علی رغم اینکه ایام سرد سال در استان اردبیل زیاد است، ولی مطالعات همکاران ما نشان می دهد پتانسیل استان برای استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی مهیا و فراهم است.
حبیبی با تاکید بر اینکه می توان با استفاده از فناوری‌های نانو در حفظ محیط زیست فعالیت‌های خوب و مطلوبی انجام داد، تصریح کرد: در همین راستا اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در زمینه نانو چندین کار علمی مشترک با اساتید کشورهای اروپایی انجام داده‌اند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهارامیدواری کرد: با برگزاری نشست‌های علمی، همگان به حفاظت از محیط زیست حساس شوند و به وظایف خود عمل کنند.
دکتر صدیف احدپور رئیس دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه متاسفانه طبیعت روز به روز در حال داغون شدن است، افزود: باید به نحوی عمل شود که به نتیجه طرح‌های تحقیقاتی اهمیت داده شود.
وی به ضرورت توجه بیشتر به بحث آموزش در حوزه محیط زیست تاکید کرد و افزود: اگر می خواهیم فرزندانمان آینده بهتری داشته باشند، باید به این مهم توجه کنیم.
احدپور خواستار ارائه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توسط مسئولان در این زمینه شد.
دکتر معراج شرری مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه جای خوشحالی است که امروز در مسیر رشد و توسعه گام برمی داریم، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که فرهنگ سازی صرفا برای یک روز نیست، بلکه باید تداوم داشته باشد.
وی همچنین به تشکیل کارگروه های تخصصی در زمینه محیط زیست و فرهنگ سازی برای حفظ آن تاکید کرد.
شایان ذکر است در این همایش که با حضور سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی و مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و فعالان محیط زیستی برگزار شد، رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل، مدیرکل امور شهری استانداری اردبیل، مدیرکل محیط زیست استان اردبیل، دکتر معصومی، دکتر جهدی و دکتر ناصحی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های محقق اردبیلی و آزاد اسلامی واحد اردبیل و دبیر انجمن سبز دانشگاه محقق اردبیلی با حضور در پنل تخصصی به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون موضوع همایش پرداختند.
گفتنی است این همایش به صورت مشترک توسط تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی و دستگاه های اجرایی استان به میزبانی انجمن علمی سبز دانشگاه محقق اردبیلی و با همکاری انجمن دیده‌بان طبیعت اردبیل برگزار شد.

***

***

***


CAPTCHA