همایش تالاب‌ها و دریاچه‌های استان اردبیل به همت انجمن علمی جنگل و با همکاری انجمن علمی سبز برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1396/11/28 - 15:30 | 
انجمن علمی علوم و مهندسی جنگل

- عنوان برنامه: همایش تالاب‌ها و دریاچه‌های استان اردبیل؛ چالش‌ها و راه‌کارها
- نوع برنامه: 
رویداد علمی
- سطح برگزاری: استانی
- محل برگزاری: سالن بصیرت
- زمان برگزاری:  ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
- مدت برنامه:  ۲.۵ ساعت
- تعداد شرکت‌کنندگان: ۲۰۰ نفر
---

توضیح مختصر:

همایش «تالاب‌ها و دریاچه‌های استان اردبیل؛ چالش‌ها و راهکارها» با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان؛ به همت انجمن‌ علمی جنگل و با مشارکت انجمن علمی سبز، در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
در این همایش به ضرورت توجه بر نقش تالاب‌ها در حوزه توریسم و گردشگری تاکید و مورد غفلت واقع شدن دیدگاه اکولوژیکی دریاچه شورابیل نیز توسط اساتید دانشگاهی استان مطرح شد.

وجود ۶۴ تالاب در سطح استان اردبیل
محمد خداپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است، افزود: همچنین در سطح استان اردبیل ۶۴ تالاب وجود دارد که نئور، شورابیل و میل مغان مهمترین آنها هستند.
خداپرست از انجام مطالعه و اجرای مدیریت منابع چهارگانه حفاظت محیط زیست در آق داغ و سبلان خبر داد و خاطرنشان کرد: در خصوص شناسایی و مطالعه مناطق مستعد نیز چند منطقه مورد مطالعه قرار گرفته و درصدد هستیم آنها را ارتقا دهیم.
وی وجود گونه مهاجم در تالاب‌ها، عدم مدیریت گردشگری مثل پسماند، از بین رفتن پوشش گیاهی در مراتع اطراف، ورود سموم و کودهای شیمیایی و غیره را از عوامل تهدید تالاب‌ها در استان اردبیل عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت زیست بومی با مشارکت جوامع محلی، سرشماری پرندگان و شناسایی تالاب‌های با ارزش اکوسیستم بالا نیز از جمله اقدامات ما در خصوص حفاظت از تالاب‌های استان بوده است. 

ضرورت توجه به نقش تالاب‌ها در حوزه توریسم و گردشگری
جبرائیل رزمجو رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌ها برای ما همیشه مهم بوده و باید در این زمینه تلاش کنیم، گفت: نقش تالاب‌ها در حوزه توریسم و گردشگری بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه تالاب‌ها در حوزه زیست محیطی، حیات وحش و کاهش بلایای طبیعی به ویژه ریزگردها دارای اهمیت فراوانی هستند، افزود: یکی از بحران‌های کشور در حال حاضر ریزگردها هستند که تالاب‌ها در جلوگیری از این بحران می‌توانند نقس اساسی داشته باشند.
رزمجو با تاکید بر ضرورت توجه به وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌های استان، خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته از گذشته‌های بسیار دور به این مهم اهمیت بسیاری داده‌اند. 

حفظ مجموعه‌های زیستی از جمله تالاب‌ها؛ یکی از راهکارهای حفظ حیات
کیومرث سفیدی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به اثرات اکولوژیکی تالاب‌ها، گفت: مناطق مردابی، مانداب‌ها و سواحل جنوبی کشور جزو تالاب‌ها طبقه‌بندی شده‌اند.
وی با بیان اینکه تالاب‌ها را باید یک اکوسیستم فرض کنیم که این اکوسیستم تمام ویژگی‌های سیستمی را دارد، افزود: تالاب‌ها به لحاظ زیستی و بیولوژیکی مجموعه‌ای کاملا زنده هستند و می‌توانند طبیعی یا انسان ساخت باشند، ولی به لحاظ ارزش‌های تنوع زیستی، تالاب‌های طبیعی دارای ارزش بالایی هستند.
سفیدی حفظ مجموعه‌های زیستی از جمله تالاب‌ها را یکی از راهکارهای حفظ حیات عنوان کرد و گفت: متاسفانه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی باعث آسیب دیدگی منبع تغذیه‌ای تالاب‌ها می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در استان اردبیل تالاب‌های داخل خشکی وجود داشته ولی تالاب ساحلی وجود ندارد، اظهارامیدواری کرد: تالاب میل مغان به عنوان یک تالاب بین‌المللی به ثبت برسد.
وی ساخت و سازها در حریم تالاب‌ها، ورود فاضلاب شهری و پساب‌های کشاورزی را بسیار زننده دانست و خاطرنشان کرد:  باید به سمت پتانسیل موجود در سازمان‌های مردم نهاد برویم و مردم را نه تنها در اجرا، بلکه در تصمیم‌سازی‌ها و بحث‌های مدیریتی نیز پای کار بیاوریم. 

دیدگاه اکولوژیکی شورابیل مورد غفلت واقع شده است
علی ورامش عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به آمایش بهینه تالاب‌ها با نگرش توسعه پایدار آنها، گفت: با مشاهده تغییرات شهر اردبیل از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۸ میلادی مشاهده می‌کنیم برنامه‌ریزی‌هایی که در شهر بوده، رشدمحور و گسترش محور بوده‌اند و توجهی به توسعه نشده است و مردم در حال حاضر با عوارض آن درگیر هستند.
وی با بیان اینکه اگر این رشد همراه با توسعه بود، منجر به افزایش کیفیت مردم می‌شد، افزود: این عوامل متاسفانه اثرات سوئی در دریاچه شورابیل نیز گذاشته‌اند و شورابیل از یک زیستگاه طبیعی به یک منطقه تفرجی تبدیل شده است.
ورامش ادامه داد: در حال حاضر شورابیل با ایجاد کارکردهای گردشگری، دیدگاه‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی‌اش مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه اکولوژیکی آن مورد غفلت واقع شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حفظ، احیا و توسعه تالاب‌های شهری می‌تواند به منظور افزایش کیفیت زندگی باشد، افزود: دستیابی به تعادل برای حفظ موجودیت تالاب‌ها و دریاچه‌ها بسیار ضروری است.
وی با تاکید به مدیریت بهینه تالاب‌ها و دریاچه‌ها و اشاره به اهمیت زون‌بندی تالاب‌ها، گفت: با مدیریت موثر، زون‌بندی و پهنه‌بندی می‌توانند برای تنوع زیستی و بهره‌برداری پایدار موثر باشند.


***

***

***



CAPTCHA