برگزاری گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک توسط انجمن علمی علوم و مهندسی خاک

 | تاریخ ارسال: 1396/10/6 - 14:30 | 
انجمن علمی علوم و مهندسی خاک

- عنوان برنامه: گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک
- نوع برنامه: 
رویداد علمی
- سطح برگزاری: کشوری
- مدرس: جناب آقای پروفسور مسعود هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه ماساچوست آمریکا
- محل برگزاری: سالن بصیرت
- زمان برگزاری:  ۱۳۹۶/۱۰/۶
- مدت برنامه: ۳.۵ ساعت
- تعداد شرکت‌کنندگان: ۲۰۰ نفر
---

توضیح مختصر:

دکتر مسعود هاشمی استاد دانشگاه ماساچوست آمریکا، در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حیات تمام موجودات زنده از موجودات ذره بینی تا گیاهان و انسان به طور مستقیم و غیرمستقیم به خاک وابسته است، گفت: در مورد خاک باید سلامت خاک مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه خاک سالم خاکی است که بتواند پتانسیلی را که برای انجام کارها دارد، آنرا تداوم دهد.
وی با تاکید بر اینکه حیات خاک بسیار مهم است، افزود: خاک باید دارای پوشش مناسب بوده و حداکثر گوناگونی موجودات زنده را داشته باشد.
هاشمی تصریح کرد: باید به طور مداوم ریشه زنده در خاک داشته باشیم که در این صورت خاک سالمی نیز خواهیم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل با بیان اینکه ذات، رکن و اساس همه خلقت ها برگرفته از خاک است، گفت: اشرف مخلوقات عالم در دنیا به نام انسان نیز از خاک آفریده شده و به خاک باز خواهد گشت.
وی خاک را منبع همه برکات معرفی کرد و افزود: همه گیاهان، میوه ها، جنگل ها و خوراکی ها برگرفته از خاک هستند.
حسنی به استفاده از پتانسیل و ظرفیت تخصصی مهندسین آب و خاک در بعد عملیاتی تاکید و تصریح کرد: امروز خاک در حال فرسایش است و متاسفانه بهترین خاک های ما با کودهای شیمیایی از بین می روند.
دکتر جبرائیل رزمجو رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه آب، خاک و هوا سه عنصر طبیعی هستند که بدون وجود آنها حیات و زندگی امکان پذیر نیست، گفت: خاک از مواد آلی طبیعی و عوامل بیولوژیک تشکیل شده که بهم خوردن تعادل خاک باعث از بین رفتن امنیت غذایی می شود.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در ارتباط با خاک بسیار سنگین است، افزود: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با خاک، فرسایش خاک است.
رزمجو تصریح کرد: ۱۸.۵ میلیون هکتار زمین زراعی داریم که حدود ۱.۳ میلیون هکتار آن مربوط به اراضی حاصلخیز است و ۳۰ درصد غذای کشور را تامین می کند.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه شناساندن ارزش خاک به مردم تاکید کرد و گفت: تقسیم اراضی به قطعات کوچکتر نیز از تهدیدات جدی خاک است.
مهندس عدیل سروی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه شعار «حفاظت از زمین با مراقبت از خاک آغاز می شود» به عنوان شعار روز جهانی خاک انتخاب شده است، گفت: هرگونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به خاک به بی راهه رفتن است.
وی با بیان اینکه در دهه گذشته توجه به موضوع آب در کشور بیشتر شده ولی توجه بیشتری به خاک نشده است، افزود: توسعه ارتباطات میان دانشگاه و دستگاه های اجرایی در زمینه های مختلف به ویژه در موضوع خاک بسیار مهم است.
سروری تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از خاک در برنامه ششم، اجرای ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و ۱.۲ میلیون هکتار بیابان زدایی در آن پیش بینی شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در موضوع حفظ کاربری اراضی زارعی و باغی یکی از تهدیدات جدی که بستر تولید را در کشور تهدید می کند، تغییر کاربری است، افزود: در راستای تدوین برنامه جامع اصلاح الگوی کشت، کشت محصولات با ارزش بالا و نیاز آبی پایین در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: سعی می کنیم فاصله میان اجرا و تحقیق و علم را کمتر کنیم.
مهندس شهامت هدایت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل نیز با اشاره به مرگ خاموش خاک، گفت: خاک در هر کشور به عنوان میراث و ثروت آن کشور، منبع حیات جامعه و بستر تولید محصولات کشاورزی و غذایی محسوب می شود.
وی افزود: خاک اهمیت فوق العاده ای دارد و کم و زیاد شدن عناصر موجود در خاک می تواند مشکلات حادی را به وجود آورد.
دکتر اکبر قویدل معاون دانشکده دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز هدف از برگزاری این نشست را بزرگداشت روز جهانی خاک عنوان کرد و گفت: اهمیت موضوع باعث این نامگذاری شده و باید به این نکته توجه کنیم که تا زمانیکه خاک را داشته باشیم، می توانیم آب و محیط زیست را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه فرسایش خاک در ایران سه برابر استاندارد جهانی بوده که یک بحران است، افزود: این همایش شروعی برای نشان دادن اهمیت خاک است.
دکتر اصغری مدیرگروه مهندسی علوم خاک دانشکده دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی اظهارامیدواری کرد: برگزاری چنین همایش هایی موجب ارتقای دانش فرهنگ عمومی در جهت مراقبت از خاک به عنوان یک موهبت الهی باشد.
وی با اشاره به اهمیت خاک، افزود: خاک به عنوان مخزنی است که آب را در خود ذخیره کرده و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد.
گفتنی است در ادامه دکتر مینا آرامی بانوی موفق در عرصه کشاورزی تجربیات خود را در اختیار حضار قرار داد. همچنین دکتر عباسی مشاور انجمن علمی مهندسی علوم خاک گزارشی از اقدامات این انجمن ارائه کرد.
شایان ذکر است در ادامه از دانشجویان برتر رشته مهندسی علوم خاک و اعضای فعال انجمن علمی مهندسی علوم خاک تجلیل شد.


***

***

***

***



CAPTCHA