دفتر هم اندیشی استادان- عرفان های نوظهور
گزارش کوتاهی از کارگاه آموزشی «عرفان های نوظهور»

حذف تصاویر و رنگ‌ها

AWT IMAGE

            

   کارگاه آموزشی عرفان های نو ظهور در تاریخ 18/3/90 در سالن کنفرانس دانشکده فنی دانشگاه با حضور دکتر ابوالفضل روحی و با شرکت بیش از چهل نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد. در این کارگاه ابتدا آقای روحی به جایگاه عرفان در دنیای معاصر امروز پرداخته و سپس افزودند به دلیل گسترش علم گرایی، مدرنیته و زندگی ماشینی میل به معنویت به ویژه عرفان اسلامی و صوفی گرایی رو به فزونی است. سپس مباحثی به شرح ذیل مطرح گردید:

  - ارائه سیمایی اجمالی از عرفان حقیقی و غیر حقیقی؛

  - بیان ویژگیهای عرفان های صادق و کاذب؛

  - ترسیم ارکان عرفان حقیقی و مشخصه آن؛

  - بیان اصول و ساختار عرفان شیعی؛

  همچنین در این کارگاه برخی از عرفان های نوظهور مورد تحلیل قرار گرفت؛ بدین منظور به بیان برخی از فرقه هایی مانند شیطان پرستی و اوشو اشاره شد. ارائه تعاریفی جامع از شیطان پرستی، باورهای شیطان پرستان، علائم و نمادهای شیطان پرستی و تاریخچه و پراکندگی این گروه از مباحث دیگر، بوده است.

           

  به دلیل وجود برخی از شاخه های این فرقه انحرافی در کشور ما نمایی از ایده در ایران ارائه شد. همچنین نمادهای این گروه در ایران و برخی از کوتاهی های مسئولین فرهنگی در صدور مجوز برای برگزاری مراسم در قالب فیلم و اسلاید از مباحث مطرح شده در این جلسه بود. تلاش شد نمائی هر چند کلی از فرقه انحرافی اوشو و تلاش های آنان در ایران عرضه شود. 

         

  پایان بخش این جلسه ارائه گزارشی کلی از تلاش های برخی از منحرفان فرهنگی امروز بود. اشاره شد که سه گروه در کشور در حال فعالیت انحرافی هستند که باعث واکنش به جا و تاثیرگذار برخی از علما شد. این سه دسته عبارتند از: 

             

  1- گروهی که با توسل به برخی از مباحث انحرافی همانند جن گیری، سحر و جادو در تلاش بودند آرمان های خود را پیاده کنند. این گروه به اندازه ای فعالیت داشت که حتی برخی از دانشجویان نخبه دانشگاه ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.

              

  2- دسته دوم عده ای هستند که بدون فراهم آوردن مقدمات علمی و مبنایی با برداشت نادرست از آیات قرآن کریم، روایات اهل بیت(ع)، کتابهای تاریخی هرچند غیر قطعی و نیز حجت دانستن کتابهایی مانند عهدین، اوستا، اوپه نیشادها، برداشتی باب میل خود از قرآن ارائه نمایند. این برداشت به ایده ی به نام مکتب ایرانی منتهی شد. مکتبی که بسیاری از آیات قرآن را به ایرانیان تفسیر کرده و ایرانیت را دلیل بر حقانیت مطلق قرار دادند. برخی از از این ایده پردازان متاسفانه حتی توانایی قرائت درست آیات را نیز ندارند.

                         

  3- دسته سوم گروهی هستند که با ایجاد نوعی انحراف در آموزه ی مهدویت و منجی گرایی، همان انجمن حجتیه هستند که با پوشش جدیدی ایده های خود را در میان علاقمندان به مباحث مهدویت به ویژه جوانان گسترش می دهند. بدین منظور نرم افزارهایی در قالب مستند ظهور و سخنرانی ارائه کردند. به دلیل عمیق بودن این انحراف حتی برخی از مراجع بزرگوار نیز در این باره موضع گرفتند و مخالفت خود را با این اندیشه ها مطرح فرمودند.         

                AWT IMAGE

نشانی مطلب در وبگاه دفتر هم اندیشی استادان:
http://uma.ac.ir/find-26.607.531.fa.html
برگشت به اصل مطلب