اولین جلسه سلسه درس های اخلاق با حضور آیت الله سید حسن عاملی و دانشگاهیان استان سه شنبه شب 27 آبان ماه ساعت 19 همزمان با دعای توسل در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد. جلسات بعدی در هفته های آتی در دانشگاه های دیگر استان برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی ، آیت الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل، در نشست «سلسله درسهای اخلاق» در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاهیان منشور پیامبر اکرم(ص) را منشور فعالیتهای سیاسی خود کنند، افزود: فعالان عرصه علمی جامعه اسلامی در مسیر فعالیتهای کلان سیاسی کشور فعالیت میکنند که در این مورد نیز باید دارای بلوغ سیاسی باشند و همدیگر را قبول کنند . ایشان دانشگاه را محل عقلانیت دانست و تصریح کرد: باید فضای مناظره در دانشگاه ها حاکم باشد، چرا که جامعه اسلامی ایران با این مناظرات تکامل پیدا می کند .
نماینده ولی فقیه در اردبیل گفت: دانشگاهیان باید دارای قدرت روحی بالا، کف نفس و اخلاق اسلامی باشند و با بصیرت در اختیار مسائل کلان کشور باشند، تا دشمن نتواند با مکر و حیله علیه کشور توطئه کند .
آیت الله عاملی با تاکید بر تقویت بنیه علمی در دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: آخرین یافتههای دنیا، باید در دست دانشجویان و پژوهشگران ایرانی باشد .
امام جمعه اردبیل از جامعه دانشگاهی ایران به عنوان جامعه ای مبتکر و نه مقلد یاد کرد و افزود: رئیس دانشگاه و بخصوص اساتید معظم وظیفه سنگینی در تربیت و آموزش دانشجویان دارند، که باید به این وظیفه سنگین عمل کنند .
وی تصریح کرد: دانشگاهیان باید دارای قدرت روحی بالا، کف نفس و اخلاق اسلامی باشند و با بصیرت در اختیار مسائل کلان کشور باشند، تا دشمن نتواند با مکر و حیله علیه کشور توطئه کند .
عاملی در پایان سخنان خود با بیان اینکه دین اسلام مناظره را به عنوان راهی برای پذیرش جامعه برگزیده، نه راه تفرقه و دشمنی، خاطرنشان کرد: دانشگاه مرکز عقلانیت است و در دانشگاه نباید وارد بحثی شویم که نتیجه ندارد .

گزیده ای از بیانات بخش دوم سخنرانی دانشمند فقیه دکتر سید حسن عاملی در مورد اخلاق:
مناظره راهی برای رشد جامعه است. باید در جامعه تنوع فکری را بپذیریم و اجازه دهیم همه افکار خود را مطرح کنند.
اسلام دین اختیار است نه اجبار، برای همین جزیه گذاشته است. خداوند پیامبر را انذار دهنده و مذکر میخواند نه مسیطر؛ پیامبر مأمور نیست کسی را به اجبار به کاری وادار کند.
در عرصه تحصیل علم سه عنصر (عامل) باید به کار گرفته شود:
- اول اینکه بنیه علمی در دانشگاه تقویت شود، دانشگاه و دانشجویان باید مبتکر مبدع باشند.
- دوم، قدرت روحی و کف نفس را در وجود خود پرورش دهند. در کنار علم باید اخلاق را در تمام جنبههای رفتاری مراعات کنیم.
- سوم اینکه دانشگاه و دانشجو باید بصیرت داشته باشند.
ایشان در تعریف اخلاق فرمودند: اخلاق به معنای این است که ملکاتی در درون باشد، یعنی یک حالت روحی و معنوی است که با حدوث حادث و تغییر شرایط این ملکات درونی از بین نمیروند. تمام اعمال ما از ملکات وجودی ما نشئت میگیرند.
ایشان در ارتباط با عبودیت و بندگی خداوند بیان کردند که دو نوع سجده داریم: سجده دستوری و سجده قهری.
سجده دستوری این است که طبق دستوری که خداوند دادند انجام می دهیم. مثلا حرکات و اعمالی که در نماز انجام میدهیم. اما سجده قهری لزوماَ مفهوم دستور در آن نیست. برای مثال وقتی زنان مصری، یوسف (ع) را دیدند ناخود آگاه دستان خود را بریدند که این افعال از روی اجبار و دستور نبود.
ایشان به اتفاق دانشجویان و اساتید و کارمندان به زیارت قبور شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی رفت.