چکیدهی سومین نشست تخصصی هماندیشی استادان دانشگاه محقق اردبیلی
آسیب ها وچالش های دروس معارف اسلامی
چهاردهم دی ماه سال هشتاد و هفت
* امین فتحی دبیر هماندیشی (عضو هیأت علمی دانشگاه) :
- ضرورت پرداختن به مشکلات و چالشهای اساتید گروه معارف اسلامی در مواجهه با دانشجویان و کلاسهای درسی.
- ضرورت بالا بودن اطلاعات دینی اساتید علاوه بر تخصص و مجوز مربوط به رشته درسی، بخاطر مراجعه دانشجویان به آنها.
- جایگاه و اهداف دروس معارف اسلامی در راستای تقویت مبانی اعتقادی و پاسخگوئی به هر گونه شبهات موجود.
- ذکر مصادیقی از شبهاتی که در فضای فکری روز بیشتر مطرح میشود از جمله موضوع توسل.
از علل مشکلات :
1- عدم درونی شدن آموزههای دینی و باورهای اعتقادی در جوانان و شکنندگی این حالت در مقابل شبهات و فضاهای فکر مخالف.
2- عدم جامعیت و ویژ گی درسی داشتن کتابهای تألیف شده برای تدریس گروه.
پیشنهادات:
1- برخورد صادقانه و تصحیح نوع رفتار با دانشجو.
2- مرتبط کردن دانشجویان با کتابخانه نهاد نمایندگی و گروه معارف اسلامی دانشگاه .
3- تجهیز کتابخانه مرکزی به کتب دینی لازم با نظارت دفتر نهاد.
4- توجه به موضوع تحقیق کلاسی در مسائل مبتلابه.
5- با توجه به نقش محوری الگوها در شکلگیری شخصیت جوانان اختصاص بعضی از تحقیقات درسی به شخصیتهای دینی و انقلابی و شهیدان والامقام.
6- تهیه بستههای فرهنگی مناسب جهت استفاده اساتید.
* حجه الاسلام اکبری جدی مسئول نهاد نمایندگی(عضو هیئت علمی دانشگاه):
زمینههای مشکلات:
1- افزایش ترکیب اهل سنت با شیعه در کلاسهای درسی .
2- افزایش شبهات وهابیت و تقابل افراطی از طرف بعضی از خطبا و مداحان در جامعه.
3- دامنزدن به اختلافات قومی و مذهبی بصورت برنامهریزی شده بخصوص در دانشگاهها.
پیشنهادات:
1- برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوعات خاص برای اعضاء گروه با حضور اساتید صاحبنظر(حداقل دو روزه با موضوع وهابیت).
2- توانمندی استاد باعث مدیریت با اقتدرا جلسه و کلاس شده و منجر به برخوردهای عصبی و احساسی نمیشود.
3- ضمن تثبیت اصول خود و بدون انفعال، عدم حساسیتزائی در کلاسها و عدم وجود حاشیه.
4- ارتباط بیشتر اعضای گروه با نشریه معارف و درخواست نیازها و تداوم همکاریها با آن.
5- تهیه جزوههای معرفی سایتهای اسلامی جهت استفاده و نیز ارائه در کلاسها.
* خانم دکتر اشرف میکائیلی مدیر گروه معارف اسلامی (عضو هیئت علمی دانشگاه – دکترای عرفان اسلامی):
- احساس مسئولیت خوب در بین همکاران دانشگاهی.
- علی رغم نگرشهای خاص به گروه از طرف جوانان و نیز وجود مشکلات زیاد، ارزشیابیهای همکاران بسیار بالاست.
- ضرورت همکاری اساتید گروه و هماهنگیهای لازم در پاسخهای شبهات.
- لزوم افزایش همکاریها در ارائه تحقیقات مشترک با موضوعات مبتلابه.
* آقای عباس فنیاصل (عضو هیئت علمی دانشگاه-کارشناسی ارشد فلسفه و کلام):
زمینههای مشکلات در اجتماع:
- متأسفانه همیشه به فکر علاج واقعه پس از وقوع هستیم.
- عدم وجود مدیران متفکر در مراکزی که تأثیرات مستقیم در افکار و اندیشههای دینی مردم دارد نظیر مجموعه صدا و سیما.
- وجود تعارض بین آموزههای مذهبی و مسائل فرهنگی جامعه و نیز در کتب درسی معارف.
- تعدد و پراکندگی مراکز تصمیمگیری در ارتباط با گروه معارف اسلامی و به تبع آن مشکلاتی که برای اعضاء گروه پیش میآید (در مقایسه با دیگر اساتید).
* آقای حسین پنجعلی زاده (استاد مدعو – کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث):
زمینهها:
- عدم آگاهی و پیروی از هوای نفس دو عامل اصلی انحرافات جوانان.
- گستردگی مراجعه به اساتید معارف جهت طرح سؤالات و اشکالات مختلف.
- خنثی شدن تأثیرات مثبت اساتید گروه توسط عوامل بیرونی.
- پایین بودن میزان حق التدریسی در بعضی از دانشگاهها باعث عدم استقبال بعضی از اساتید میشود.
پیشنهادات:
1- محدود نشدن اساتید به موضوعات درسی کتابها.
2- مشخص شدن مرز غلو در حق ائمه(ع).
3- سعه صدر و تحمل اختلاف اندیشهها توسط اساتید گروه.
* آقای سید موسی موسوی (استاد مدعو – کارشناسی ارشد فلسفه و کلام):
- در صورت مطرح شدن نظرات مختلف و وجود تنش در کلاس، دانشجویان همیشه طرفداری از حق می کنند.
- بعضی از شبهات با بزرگنمائی و اهداف خاصی مطرح میشود (مثل فرهنگ و دین ایران باستان).
- عدم آگاهی کافی دانشجویان اهل سنت از مبانی فقهی ، تاریخی و کلامی خود.
- بد مطرح شدن مسائل کلاس برای مسئولین ( غیر از آنچه در کلاس گذشته است).
* آقای امید علی رعنایی (استاد مدعو – کارشناس ارشد روابط بینالملل):
- حساسترین زمان جوان دوران تحصیلات دانشگاهی است (حداقل 4 سال) لذا ضرورت توجه بیشتر به این جونان مضاعف میشود.
- مسئولیت سنگینی گروههای معارف و نهاد نمایندگی در ارتباط با مسائل دینی جوانان.
- لزوم توجه به مباحث مقام معظم رهبری که همیشه ناظر بر نیازها و مسائل روز است از جمله پرهیز از سطحی نگریها و ظاهرگرائیها.
- ضرورت تزریق روحیه عدالتطلبی در کلاسها.
- لزوم مشارکت دادن دانشجویان در مباحث درسی.
- تهیه جزوات از مسائل روز و تغذیه فکری اساتید.
- ضرورت جلسات گروه با مسئولین اجرائی استانها و انتقال مسائل و مشکلات.
- عدم تأثیرگذاری مراکز دانشگاهی در مسائل جامعه یک نقص است.
* آقای یعسوب اصغرینیاری (عضو هیئت علمی – کارشناسی ارشد علوم سیاسی):
پیشنهادت:
1- برخورد عقلانی و جواب منطقی به شبهات پاسخ مثبت میدهد.
2- برگزاری مسابقات از موضوعات دینی (با سطح کیفی بالا) در بین دانشجویان.
3- استفاده از ابزارهای مناسب درسی مثل: (power point) و فیلم.
4- عدم حساسیتزا بودن سایتها و ارجاع مخاطبین به منابع اصلی مخالفین در موضوعات مورد نظر.
* حجه الاسلام سید حسین موسوی زنجانی (استاد مدعو – محقق و نویسنده):
- نحوه برخورد با جوانان خودش اگر علم هم نباشد یک شیوه خاص خود را میطلبد.
- در معرض اتهام بودن اساتید گروه بعنوان نماینده حکومت.
- توجه به این نکته که: هر سئوالی شبهه نیست بلکه ممکن است حقیقت داشته باشد.
- عدم محدودیت در حیطه درسی اساتید گروه در مقایسه با دیگر اساتید و گروهها.
- تبیین موقعیت و تخصص خود، توسط استاد در ابتدای کلاس تا سمت و سوی سئوالات بسوی تخصص وی باشد.
* آقای بهراد اسدی (استاد مدعو – کارشناس ارشد فرهنگ و تمدن اسلامی):
- نبود انگیزه میان دانشجویان برای دروس معارف و بیشتر بخاطر استفاه از نمرات دروس عمومی.
- سهل الوصول بودن کتب مخالفان مذهب و مشکل بودن تهیه کتب و محصولات فرهنگی خودی.
- عدم وجود اساتید با مجوزهای لازم برای گروه (بعنوان مشکل عمده برای گروه مطرح است).
- تناقض در فصول کتب درسی و به روز نبودن مطالب درسی.
- عدم حضور بموقع و کافی در کلاس توسط بعضی از اساتید و حضور نیز معمولاً همراه با دغدغههای زیاد است.
- لزوم تخصصی کردن بعضی از موضوعات درسی با مخاطب خاص.
- ضرورت استفاده از ابزاهای نوین کمک آموزشی.
* حجه الاسلام حمید علی نسب (استاد مدعو – معاونت نهاد):
مشکلات:
1- ضعف مبانی در کتب درسی فعلی گروه معارف.
2- ضعف جایگاه دروس معارف اسلامی در بین دیگر اساتید و حتی مسئولین دانشگاهها.
پیشنهاد:
1- طرح دغدغههای فکری دانشجویان در کلاس، بدون ابزارهای آموزشی نیز جوابگوست.
2- مجموعه جزوههای دکتر حسینی قزوینی برای بحث وهابیت مفید و به روز است.