بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش اولین نشست تخصصی استادان
با عنوان آسیب شناسی فرهنگ پژوهش و مطالعه
(سی و یکم تیرماه سال هشتادو هفت)
در ابتدا دبیر شورای هم اندیشی دانشگاه ضمن ارائه گزارش مختصری از سابقه جلسات و نشستهای گذشته، و یادآوری تشکیل شورای هم اندیشی و طرح آیین نامه نشستهای هم اندیشی استادان از ریاست محترم هم اندیشی استادان دانشگاه دعوت کرد تا با صحبت و طرح دیدگاه خود جلسه را رسمیت ببخشند.
حجه الاسلام صابر اکبری جدی مسئول نهاد نمایندگی و ریاست شورا :
- ضعف جایگاه پژوهش در نظام علمی کشور. - آموزش مدار بودن کشور.
- عدم حضور بخشهای خصوصی در سرمایه گذاریهای چژوهشی کشور و اتکاء چژوهش ها به بودجه تزریقی دولت.
- ضعف در کارهای تیمی و گروهی.
- عدم کاربردی بودن پژوهش ها و در مسیر کار قرار نگرفتن آنها.
دکتر عزیز حبیبی ریاست محترم دانشگاه و عضو محترم شورا :
- ضعف در فرهنگ سازی کار پژوهش و تحقیق. - ضعف در تقاضا محور بودن پژوهش ها (مشتری مدار بودن).
- وابستگی نظام صنعتی کشور و وارداتی بودن آن. - عدم وجود رقابت در صنایع کشور و به تبع آن کم رنگ شدن موضوع پژوهش و تحقیق.
دکتر عباس ابوالقاسمی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه :
- نگرش منفی نسبت به پژوهش بخصوص در سطح مدیران میانی.
- بی اعتمادی بین صنعت و پژوهش.
- تکراری بودن پژوهش ها و عدم وجود نرم افزار جامع پژوهشی در کشور (امید است تا پایان سال جاری این مهم توسط وزارت علوم راه اندازی شود).
- کم بودن پژوهشگران و میانگین پژوهش ها در کشور نسبت به سطح جهانی.
- کم بودن حجم اعتبارات و سرمایه گذاریها در کشور. - لزوم خرید منابع پژوهشی در دانشگاه ها.
- لزوم راه اندازی مراکز کارآفرینی در استانها. - لزوم تقویت شبکه های اینترنت.
دکتر عادل زاهد (دکترای مدیریت آموزشی) :
- عدم مطلوبیت آمارها در مطالعه.
- عدم اساس نیاز به مطالعه و لزوم فرهنگ سازی و ایجاد عادت مطالعه و پاسخ مناسب به آن.
- عدم جذابیت در کتابخانه ها. - لزوم ترتیب نمایشگاههای دائمی کتاب در دانشگاهها.
- بالا بردن قدرت خرید علاقمندان به پژوهش و مطالعه.
- لزوم توجه به اخلاق پژوهشگری و بهبود و تقویت آن.
- توجه به موضوعات به ظاهر کوچک اما کاربردی تر در امر پژوهش (کیفیت متغیرها بهتر از کمیت آن باشد).
دکتر ابراهیم عبدی اقدم (دکترای مکانیک- تبدیل انرژی) :
- نظام آموزشی کشور به ظاهر آموزش مدار است اما شاخص ها و حمایتها پژوهش مدار.
- فرهنگ نخبه پروری گاها باعث روحیه تکبر و عدم چذیرش همدیگر و منافات با کار جمعی دارد.
- کم بودن کارهای عملی و تحقیقاتی در طول آموزش و تحصیل.
- ضعف امکانات پژوهشی.
دکتر علی اصغری (دکترای کشاورزی – اصلاح نباتات) :
- ضعف در سیستم جذب دانشجویان علاقمند در کشور.
- از مقالات پژوهشی ما دیگران استفاده می کنند (مصرف خارجی).
- ارتقاء محوری در انگیزه های پژوهشی.
دکتر عزت نوری زاده (میکروبیولوژی) :
- عدم قاطعیت لازم در اعمال مقررات پژوهشی.
دکتر برومند صالحی (جغرافیای طبیعی) :
- توسعه کارتهای خرید کتاب دانشجویی و شمول آن به اساتید.
- تقویت وامهای خرید کتاب.
مهندس زینالی (کارشناس جهاد دانشگاهی) :
- عدم حرفه ای بودن پژوهشها
- لزوم همراه نمودن روح پژوهش در کارآفرینی ها و بالعکس.
ارائه راهکارهای کاربردی در دانشگاه توسط آقای اکبری جدی :
1- تقویت کتابخانه های خوابگاهی.
2- ایجاد تمهیدات لازم در ورودی های دانشگاهها به منظور گذر از محل نمایش کتاب ها.
3- برگزاری هفته پژوهش دانشجویی.
4- برگزاری مسابقات دانشجویی در مئضوعات و مسایل مختلف دانشگاهی.
5- برگزاری جلسات توجیهی برای اساتید در خصوص فرهنگ پژوهش.
6- انجام ارزیابی دانشجویی نسبت به تاثیرات اساتید (روحیه پژوهشی، علمی و تحقیقی).
7- اختصاص ساعت مطالعه برای دانشجویان(حداقل از لحاظ تبلیغی).