جلسه حلقه صالحین شهید بهشتی در مورخ 30/6/92 بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در محل مسجد دانشگاه و با حضور اعضاء تشکیل شد.
1- در این جلسه ابتدا آیاتی چند از کلام الله مجید تو سط اعضا قرائت شد.
2- در بحث احکام شرعی حکم شرعی غسل میت توسط یکی از اعضای محترم بطور کامل و مبسوط تشریح و به سوالات و شبهات حضار پاسخ داده شد.
مسأله 556 . واجب است میت را، سه غسل بدهند :
اول ـ با آبی که با سدر مخلوط باشد .
دوم ـ با آبی که با کافور مخلوط باشد .
سوم ـ با آب خالص .
مسأله 557 . سدر و کافور باید به اندازه ای زیاد نباشد، که آب را مضاف کند، به اندازه ای هم کم نباشد، که نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده است .
مسأله 558 . اگر سدر و کافور به اندازه ای که لازم است پیدا نشود، بنا بر احتیاط واجب باید مقداری که به آن دسترسی دارند در آب بریزند .
مسأله 559 . اگر سدر و کافور یا یکی از اینها پیدا نشود، یا استعمال آن جایز نباشد ـ مثل آن که غصبی باشد ـ باید به جای هر کدام که ممکن نیست، میت را با آب خالص غسل بدهند .
مسأله 560 . کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است، اگر پیش از انجام سعی در احرام حج و پیش از تقصیر در احرام عمره بمیرد نباید او را با آب کافور غسل دهند و به جای آن باید با آب خالص غسلش بدهند .
مسأله 561 . کسی که میت را غسل می دهد، باید مسلمان دوازده امامی و بالغ و عاقل باشد و مسائل غسل را هم بداند .
مسأله 562 . کسی که میت را غسل می دهد، باید قصد قربت داشته باشد ـ یعنی: غسل را برای انجام فرمان خداوند عالم به جا آورد ـ و برای غسل دوم و سوم هم، نیت غسل را تجدید نماید .
مسأله 563 . غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد، واجب است. و غسل و کفن و دفن کافر و اولاد او، جایز نیست. و کسی که از بچگی دیوانه بوده و به حال دیوانگی بالغ شده چنان چه پدر و مادر او یا یکی از آنان مسلمان باشند، باید او را غسل داد و اگر هیچ کدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جایز نیست و اگر بچه در دار اسلام پیدا شود و معلوم نباشد که پدر ومادر او یا یکی از آنان مسلمان است یا نه محکوم به اسلام است. و باید او را غسل دهند .
مسأله 564 . بچه سقط شده را، اگر چهار ماه یا بیشتر دارد یا اگر چهار ماه ندارد ولی خلقتش تمام باشد، باید غسل بدهند و اگر چهار ماه ندارد و خلقتش هم تمام نشده، باید در پارچه ای بپیچند و بدون غسل، دفن کنند .
مسأله 565 . اگر مرد، زن را و زن مرد را غسل بدهد باطل است، ولی زن می تواند شوهر خود و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد، اگر چه احتیاط مستحب آن است که زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را در حال اختیار غسل ندهد .
مسأله 566 . مرد می تواند دختر بچه ای را که سن او از سه سال بیشتر نیست، غسل دهد و زن هم می تواند پسر بچه ای را که سه سال بیشتر ندارد، غسل دهد .
مسأله 567 . اگر برای غسل دادن میتی که مرد است مرد پیدا نشود، زنانی که با او نسبت دارند و محرمند، مثل مادر و خواهر و عمه و خاله، یا به واسطه شیر خوردن با او محرم شده اند، می توانند با رعایت ستر عورت، او را غسل بدهند. و نیز اگر برای غسل میت زن، زن دیگری نباشد، مردهایی که با او نسبت دارند و محرمند، یا به واسطه شیر خوردن با او محرم شده اند می توانند با رعایت ستر عورت او را غسل دهند .
مسأله 568 . اگر میت و کسی که او را غسل می دهد هر دو مرد یا هر دو زن باشند بهتر آن است که غیر از عورت، جاهای دیگر میت برهنه باشد .
مسأله 569 . نگاه کردن به عورت میت حرام است و کسی که او را غسل می دهد، اگر نگاه کند معصیت کرده، ولی غسل باطل نمی شود .
مسأله 570 . اگر جایی از بدن میت نجس باشد، باید پیش از آن که آنجا را غسل بدهند، آب بکشند و احتیاط مستحب آن است که تمام بدن میت، پیش از شروع به غسل پاک باشد .
مسأله 571 . غسل میت مثل غسل جنابت است. و احتیاط واجب آن است که تا غسل ترتیبی ممکن است، میت را غسل ارتماسی ندهند. ولی در غسل ترتیبی فرو بردن هر یک از سه قسمت بدن میت را در آب کثیر بی اشکال است .
مسأله 572 . کسی را که در حال حیض یا در حال جنابت مرده، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل میت برای او کافی است .
مسأله 573 . مزد گرفتن برای غسل دادن میت، حرام است و اگر کسی برای گرفتن مزد، میت را غسل دهد. آن غسل باطل است ولی مزد گرفتن برای کارهای مقدماتی غسل حرام نیست .
مسأله 574 . اگر آب پیدا نشود، یا استعمال آن مانعی داشته باشد، باید عوض هر غسل میت را یک تیمم بدهند، و احتیاط واجب آن است که یک تیمم دیگر هم عوض هر سه غسل بدهند و اگر کسی که تیمم می دهد، در تیمم سوم قصد ما فی الذمه نماید یعنی: نیت کند که این تیمم را برای آن که به تکلیف عمل شده باشد، انجام می دهم ـ تیمم چهارم لازم نیست .
مسأله 575 . کسی که میت را تیمم می دهد، باید دست خود را به زمین بزند و به صورت و پشت دست های میت بکشد و اگر ممکن باشد، احتیاط لازم آن است که با دست میت هم او را تیمم بدهد .
3-در بحث روز به قسمتی از ابعاد و ویژگیهای جنگ نرم پرداخته شد و به علت ذیق وقت مقرر گردید در جلسه آینده سایر ابعاد جنگ نرم بطور کامل مورد تحلیل قرار گرفته و راهکارهای لازم برای مقابله با این جنگ ارائه شود. جلسه با صلاواتی بر محمد و آل محمد پایان یافت .