روابط عمومی- اخبار
برگزاری کارگاه آموزشی آسیب شناسی دین و دین داری در نهج البلاغه با حضور استاد دلشاد تهرانی

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها

بنا بر گزارش دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه محقق اردبیلی

کارگاه آموزشی آسیب شناسی دین و دین داری در نهج البلاغه با حضور استاد دلشاد تهرانی در در روز پنجشنبه 17/7/93 در محل دانشکده علوم پایه دانشگاه محقق اردبیلی برگزارشد.

                                                 

 در این کارگاه ، استاد دلشاد،در ابتدا، دین را زیباترین جلوه رحمت حق برای هدایت نوع بشر و دینداری را رویکرد به این رحمانیت و سیر در مسیر هدایت توصیف کرده و افزودند : آسیب شناسی مربوط به نحوه رویکرد مردم به دین و فهم و تلقی انسان و شیوه دینداری بازمی گردد.لذا حقیقت دین امری قدسی و الهی بوده و فراتر از آسیب می باشد. وی مراتب و وجوه آسیب دینداری را: عدم فهم عمیق دین و سلوک دینی ، دریافت نادرست از مفاهیم دینی، ضعیف شدن باورها و رفتارهای دینی ، سست شدن بنیادهای اخلاقی ،بی ارزش شدن ارزشهای دینی، بی اعتقادی به امور مذهبی ، گریزازهر امر دینی و مذهبی ، اباهی مذهبی و بی ایمانی ذکر کردند. 

                                                            

 

  آقای دلشاد تهرانی زیرساخت اخلاق در نگاه امام علی(ع) را دین دانسته و ریشه مشکلات منطقه و جهان اسلام را علاوه بر مسائل سیاسی، آسیب در دین داری مسلمانان و ملاک دینداری را عمل به شاخصه ها بیان کردند نه به اسم و رسم .وی پژوهش در آسیب شناسی دین در نهج البلاغه را به دو شکل کلید واژه ای و مفهومی ذکر نموده و آسیبها را به دو نوع درون دینی(نارسایی در فهم دینی، اکراه و اجبار در دین، به تکلف کشاندن دین داری و ...) و برون دینی( خشونتهای منتسب به دین، بی عملی برخی عالمان دینی،عملکرد عالم نمایان، رفتارهای خودکامه از جانب متولیان، ناداری و کمبودها, سوء مدیریتها ،عوامل سیاسی و...)تقسیم نموده و به پرسشهای اساتید حاضر در کارگاه پاسخ دادند.وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حل معضلی مثل داعش رانقد اصول و مبانی اینها که معمولا مستند به تاریخ و احادیثی است که خلفای بنی امیه و بنی عباس برای توجیه عملکردهایشان ساخته و پرداخته اند، دانستند.

  لازم به ذکر است که این کارگاه با همکاری جهاد دانشگاهی استان برگزار گردید.

نشانی مطلب در وبگاه روابط عمومی:
http://www.uma.ac.ir/find-15.183.3468.fa.html
برگشت به اصل مطلب