چهارمین نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان اردبیل چهارمین نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان اردبیل

 | تاریخ ارسال: 1400/10/29 - 11:51 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس شورای مدیریت آموزش عالی استان ضمن اشاره به جلسه اخیر رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص از سرگیری آموزش های حضوری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و تاکیدات ریاست جمهوری  و مصوبه ستاد ملی کرونا، بر لزوم از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان تاکید کرد.

در ادامه هر یک از رؤسای زیر نظام های آموزش عالی استان ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در نیمسال اول سالتحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰و شیوه برگزاری کلاس ها و امتحانات پایان نیمسال، نسبت به از سرگیری آموزش حضوری در نیمسال آتی اعلام آمادگی کردند.

دفعات مشاهده: 541 بار   |   دفعات چاپ: 124 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

سومین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اردبیل برگزار شد بررسی راهکارهای از سرگیری آموزش حضوری در آموزش عالی اردبیل در سومین نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان

 | تاریخ ارسال: 1400/7/24 - 10:34 | 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس دانشگاه معین استان اردبیل در این نشست گفت: واکسیناسیون عموم مردم و دانشجویان و کارکنان دانشگاه ها به سرعت در حال انجام است.
وی با بیان اینکه به مرور شرایط برای آموزش حضوری در دانشگاه ها مهیا می شود، تصریح کرد: اصل اول سلامتی دانشجویان و کارکنان است و شورای معین دانشگاه های استان تشکیل جلسه داده است تا به تدریج آموزش حضوری گشایش یابد.


حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حسنی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: در زمینه تعداد اساتید معارف اسلامی مشکل و کمبودی نداریم و اساتید معارف اسلامی باید مجوز تدریس بگیرند.
وی افزود: نباید از تربیت دانشجویان و تزکیه آنها غافل شویم و انتظار می رود همه دانشگاه ها در این زمینه بیش از پیش فعال باشند.
دکتر علی مجتهدین دبیر امور اجرایی دانشگاه معین استان اردبیل هم گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، آموزش حضوری برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از ۱۵ مهر ماه شروع شده و آموزش حضوری دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و پایین تر هم از ۱۵ آبان شروع خواهد شد.
دکتر فرزاد میرزائی مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در سطح استان اردبیل ۴۲ هزار و ۷۶۱ نفر دانشجو در مقاطع مختلف وجود دارد و ۸۸۶ نفر عضو هیات علمی هم در دانشگاه های استان تدریس می کنند.

دفعات مشاهده: 763 بار   |   دفعات چاپ: 182 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

دومین نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان اردبیل

 | تاریخ ارسال: 1400/3/8 - 14:27 | 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهندس اکبر بهنامجو در دومین نشست هم اندیشی شورای مدیریت آموزش عالی استان اردبیل در خصوص بازنگری در رشته‌های دانشگاهی در راستای نیازهای جامعه و افزایش ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در این راستا بخشی از پایان نامه‌های دانشجویی را به سمت نیازهای واقعی جامعه سوق داده‌ایم.
وی اضافه کرد: نیازمندی‌های نیروی انسانی واحدهای تولیدی و صنعتی استان هم احصا شده است تا در قالب نیروهای مورد نیاز به تربیت نیرو بپردازیم.
بهنامجو با بیان اینکه پایان نامه‌ها باید اجرایی و عملیاتی شوند، ادامه داد: باید در زمینه رشته‌های دانشگاهی نیازسنجی شود و بر اساس نیازهای جامعه دانشجو پذیرش شود.
مهندس بهروز ندائی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل هم گفت: بحث جمعیتی در کشور سبب شده است که زمانی دانشگاه‌ها در سطح کشور گسترش یابد و گاهی هم دانشگاه‌ها مثل الان با کمبود دانشجو مواجه شوند.
وی با بیان اینکه باید رشته‌های دانشگاهی ساماندهی شود، اضافه کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت پژوهش محوری حرکت کنند.
دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت در کشور به یک چالش تبدیل شده است که دلایل مختلفی دارد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که صنایع از پژوهش دور شده‌اند نوسانات قیمتی است که نمی‌توانند در حالت پایدار در این زمینه پیش روند و گاهی هم انگیزه پژوهشی ندارند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی برای حضور در صحنه های ملی و رقابت با واحدهای مشابه باید بخشی از سود خود را جهت تولید دانش هزینه کنند.
دکتر داود سیف زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: بیش از ۲۶۰ طرح بین سازمانی در تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است که ۶۴ درصد آن قبل از سال ۱۳۹۷ بوده و ۳۶ درصد آن از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ انجام شده است.
وی اضافه کرد: ۸ طرح بین سازمانی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی برگزیده کشوری شده و ۲ نفر دانشمند برتر در حوزه ارتباط جامعه با صنعت شناخته شده و ۲۶ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به فرصت مطالعاتی در صنعت و جامعه اعزام شده‌اند.
دکتر ترحم مصری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: آموزش به دنبال تربیت نیروهایی است که بتواند نهادها را تحت تأثیر قرار دهند.
وی اظهار کرد: ۶۷ درصد دانشجویان ما در مقطع کارشناسی، ۲۵ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۶ درصد در مقطع دکتری هستند.
یادآور می‌شود این نشست با حضور مدیران اجرایی و رؤسای دانشگاه‌های استان برگزار شد که در آن مسئولان و رؤسای دانشگاه‌ها به بیان پیشنهادات و مطالب خود پرداختند.
 

دفعات مشاهده: 846 بار   |   دفعات چاپ: 208 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی عنوان شد: ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده

 | تاریخ ارسال: 1400/1/24 - 09:15 | 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برنامه‌ریزی ساماندهی آموزش عالی و مؤسسات، از سه سال پیش آغاز شده است و حدود یک سال است که پیاده‌سازی آن آغاز شده است، گفت: ساماندهی تمام مؤسسات مشمول به‌صورت میدانی انجام خواهد شد و طی یک الی دو ماه آینده تمام مؤسسات وضعیت‌شان روشن و ابلاغ‌ می شود.
ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده/ ایجاد واحد کنسولی در دانشگاه‌ها

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام و معاونان این وزارت و حضور مجازی رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و با محوریت بررسی وضعیت آموزش عالی کشوردر سالن شهدای جهادعلمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامحسین رحیمی با بیان اینکه در آمایش آموزش عالی متناسب‌سازی رشته‌ها و مأموریت‌گرایی مطرح است، اظهار داشت: مأموریت‌گرایی و متناسب‌شدن رشته‌ها همراه با ساماندهی مؤسسات انجام میگیرد.
وی به شورای مدیریت استانی آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: این مورد نیز سال گذشته ابلاغ شد و دانشگاه‌ها ی استان‌ها شورای استان را تشکیل دادند و دبیر شورا در همه استان‌ها منصوب شده و شورای مدیریت استانی مبتنی بر دو طرح منطقه‌بندی و مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی است و تصویب شده تا منطقه‌بندی در مقیاس استانی صورت گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه به بحث پژوهش پرداخت و گفت: چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی شامل همه رشته‌ها، گروه‌ها و اعضای علمی آموزشی و پژوهشی می‌شود؛ البته این میزان کم و زیاد دارد. ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت به‌ویژه در انجام طرح‌های تقاضامحور و کارفرمایی خوب بوده، البته گرچه شامل همه دانشگاه‌ها نمی‌شود اما روند رو به رشد بوده است.
وی در ادامه افزود: دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی از برنامه‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ به صورت گسترده در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید اجرا شوند. مهارت‌آموزی از برنامه‌های دو سه سال اخیر است که خیلی خوب در دانشگاه‌ها پیگیری شده و این مهم را باید باز هم تقویت کنیم و گسترش دهیم.
دکتر رحیمی در ادامه اظهار داشت: از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ بحث شرکت‌های دانشگاهی است. آیین‌نامه‌ای را در زمان دکتر فرهادی ابلاغ کردند درباره تأسیس شرکت‌های فناور که دو بخش شده است. یک بخش شرکت‌هایی که توسط اساتید تأسیس می‌شود و بخش دومی که درباره شرکت‌های دانشگاهی است. دانشگاه‌ها عملکرد خودشان را در حوزه شرکت‌های دانشگاهی اعلام کنند تا آنها را تشویق کنیم. در این راستا در حال بررسی و برنامه ریزی هستیم تا دفتری تحت عنوان تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری در همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تشکیل شود.
دکتر رحیمی در ادامه درخصوص حوزه فناوری افزود: مشارکت دانشگاه ها در توسعه فناوری در چند سال اخیر مناسب بوده و باید در سال ۱۴۰۰ این را گسترش دهیم. در این خصوص زیرساخت‌های خوبی فراهم شده و دانشگاه‌ها آمادگی پیدا کردند تا بتوانند طرح‌های تحقیقاتی فناوری و کارفرمایی را انجام دهند.
دکتر رحیمی در پایان اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری استانی، پارک های ملی ما هستند. همچنین یک سری پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی داریم و همانگونه که دانشگاه‌ها تاکنون محوریت علمی بوده اند، هم اکنون برای ایجاد پارک‌ها نیز محوریت داشته و شالوده دانش‌بنیانی پارک‌های علم و فناوری را دانشگاه‌های ما شکل می‌دهند و یکی از انتظارات‌مان از شورای مدیریت استانی همکاری و حمایت در همین زمینه خواهد بود.
دکتر منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم درباره نحوه ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اظهار داشت: مرکز نظارت تا پیش از این بیشترین وزن فعالیتش را روی ارزیابی آموزش قرار داده بود. از نیمه سال گذشته وزن کار را روی ارزیابی پژوهش و ارزیابی فناوری قرار داده بود. در سال ۱۴۰۰ ورود جامع‌تر به ارزیابی و ارزیابی دانشگاه ها از همه وجود عملکردی دانشگاه‌ها است و همه کارکردهای دانشگاه‌ها را مورد نظر قرار می‌دهیم.
وی همچنین درباره برنامه هفتم توسعه کشور گفت: مقرر شده که برنامه جامع توسعه علم و فناوری شامل آموزش عالی پژوهش و فناوری و توسعه و نوآوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شود. در همین راستا نامه‌ای را برای دانشگاه‌های معین استان‌ها ارسال کردیم تا برآیند نظر دانشگاه‌ها را برای تدوین احکام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه استخراج و تدوین کنیم.
سپس دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط متغیر کرونا و وضعیت شهرها، بحث استقرار در خوابگاه‌ها نیز متناسب با این تغییر شرایط استقرار تغییر خواهد کرد. فاصله‌ها و تعداد اسکان در اتاق‌ها متناسب با وضعیت شهرها است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که از اول مهر شرایط حضور دانشجویان رادر دانشگاه ها داشته باشیم، گفت: در مورد تنظیم قراردادهای برون‌سپاری خدمات چند درصد ریسک وجود دارد که در تنظیم قراردادها این موارد رعایت شود.
دکتر صدیقی همچنین به بودجه فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: این مبلغ فقط برای اعزام دانشجویان دکتری به صورت شش ماهه است و نباید در جای دیگر هزینه شود.
وی در پایان از ایجاد واحد کنسولی در دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجویان خارجی بیش از ۲۰۰ نفر باشد، خبر داد.


دفعات مشاهده: 817 بار   |   دفعات چاپ: 196 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

لزوم اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی کشور با دقت و ظرافت بیشتر و بدون توقف لزوم اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی کشور با دقت و ظرافت بیشتر و بدون توقف

 | تاریخ ارسال: 1400/1/24 - 09:12 | 
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مأموریت‌گرایی آموزش عالی جزو وظایف و تکالیف ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت: طرح ساماندهی آموزش عالی کشور با موارد مختلفی که در آن دیده شده است، الزاما باید اجرا شود؛ البته با دقت و با ظرافت بیشتر، اما بدون توقف پیش خواهد رفت.





به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که با حضور قائم مقام و معاونان این وزارت و حضور مجازی رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و با محوریت بررسی وضعیت آموزش عالی کشوردر سالن شهدای جهادعلمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامی با تاکید بر سلامتی همکاران و هموطنان در جریان افت‌وخیز کرونا در یک سال اخیرو توجه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به این مساله اظهار داشت: لازم است مجموعه همکاران‌ و جامعه دانشجویی را به مراقبت مستمر از آسیب‌های این بیماری هم در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم تأمین اقلام بهداشتی توجه بدهیم.
وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم، بحث ساماندهی آموزش عالی کشور را با همکاری ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور پیش می‌برد، تصریح کرد: از این جهت که ساماندهی آموزش عالی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این برنامه باید با دقت و ظرافت اجرا شود.
وی با بیان اینکه مأموریت‌گرایی آموزش عالی جزو وظایف و تکالیف ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: همکاران محترم در دانشگاه‌ها و مراکزی که در این زمینه تأخیر دارند، توجه کنند که ممکن است بعداً از یک ظرفیتی محروم شوند و یا با موضوعی ابلاغی مواجهه شوند که متناسب با وضعیت‌شان نباشد.
وزیر علوم همچنین به بحث بازنشستگی کارکنان آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با بحث بازنشستگی کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، برخی دانشگاه‌ها تأخیر و تعلل داشته‌اند که این موضوع مشکلاتی را به لحاظ حقوقی و قانونی و پرداخت هم برای دستگاه و دانشگاه و هم برای کارکنان ایجاد می‌کند. بهتر است ابتدای هر سال لیست همکاران بازنشسته فراهم شود تا هم برنامه‌ریزی صورت گیرد و همچنین کارکنان در جریان فرآیند بازنشستگی تان قرار گیرند.
وی در ادامه به بحث بازنگری در آیین‌نامه‌های ارتقا، جذب اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: بحث‌های مختلفی در این حوزه مطرح است از جمله دانشگاه نسل چهارم، رشته‌های حوزه علوم انسانی و هنر و همچنین ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و مواردی از این قبیل که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر علوم افزود: در این خصوص باید ضمن حفظ روند رشد علمی کشور، باقی زمینه‌های تأثیرگذاری دانشگاه‌ها نیز دیده شود. در این زمینه باید حداکثر تا پایان اردیبهشت نظرات جمع بندی شده و با گستردگی که وزارت علوم در حوزه‌های مختلف علوم دارد، باید کار وسیع و سریعی را انجام دهیم.
دکتر غلامی در بحث افزایش حقوق‌های ۱۴۰۰ نیز گفت: در این راستا سه مرحله برای افزایش حقوق داریم؛ یک مرحله افزایش سنواتی ۲۵ درصد است که بعد از ابلاغ ضوابط مربوطه از سوی سازمان امور اداری و استخدامی، کارها را انجام خواهیم داد. مرحله دیگر سقف ۲.۵ میلیون تومان سقف افزایش است و مرحله دیگر بحث همسان‌سازی است که دو لایه دارد. یک لایه عمومی است و یک لایه هم بحث تمام وقتی است که مشغول تدوین ضوابط آیین‌نامه‌ای آن هستیم.
دکتر غلامی در پایان این نشست با تاکید بر همکاری نزدیک دانشگاه ها و مراکزپژوهشی با مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: درخصوص برنامه‌هایی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی اجرا می شود، فارغ از محدودیت‌های کرونا، مجموعه مدیران تلاش کنند که برنامه‌ها حداکثر تحقق خود را داشته باشند.همچنین تلاش خانواده آموزش عالی برای تحقق اهداف و برنامه ها نباید تحت تاثیر جریان رفت‌وآمد دولت‌ها قرار گیرد و تأکید می کنیم که در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای برنامه‌ها، استناد به برنامه‌های بالادستی ضروری است و باید به آنها توجه داشته باشیم.


دفعات مشاهده: 805 بار   |   دفعات چاپ: 185 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر