استاد مشاور انجمن علمی نجوم دانشگاه محقق اردبیلی: رصدخانه دانشگاه می‌تواند شمالی‌ترین و مجهزترین رصدخانه ایران باشد

 | تاریخ ارسال: 1400/9/22 - 11:05 | 
استاد مشاور انجمن علمی نجوم دانشگاه محقق اردبیلی گفت: احداث رصدخانه در دانشگاه محقق اردبیلی آن را به‌عنوان شمالی‌ترین و مجهزترین رصدخانه ایران مطرح خواهد کرد.
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه، سالار عباسوند اضافه کرد: احداث رصدخانه در دانشگاه علاوه بر دادن امکانات علمی و رصدی در جهت آموزش هرچه بهتر دانشجویان، می‌تواند در آموزش پژوهشگران و علاقه‌مندان استان اردبیل نیز امکاناتی نظیر داده‌های رصدی از پدیده‌های نجومی، گزارش استهلال ماه، انجام پژوهش‌های علمی، برگزاری همایش‌های ملی و ... فراهم آورد که خود می‌تواند بخش کوچکی از اهداف رصدخانه باشد.
وی افزود: در سال‌های اخیر قدم‌های مثبتی توسط دانشگاه محقق اردبیلی و خیرین استان در جهت احداث رصدخانه مجهزی در استان اردبیل برداشته شده است تا به حول و قوه الهی، استان اردبیل را به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی کشور در بحث شاخه نجوم مطرح کند.
به گفته عباسوند، احداث رصدخانه در استان به‌عنوان یک ساختمان آموزشی و پژوهشی می‌تواند اردبیل را در زمره مراکز علمی خاص مطرح کند به‌گونه‌ای که دانشجویان و پژوهشگران مختلفی می‌توانند گزارشات رصدی خودشان را از طریق رصدخانه دانشگاه محقق اردبیلی گزارش کنند که همین امر باعث مطرح‌شدن هر چه بیشتر نام دانشگاه محقق اردبیلی در کشور خواهد شد.
استاد مشاور انجمن علمی نجوم دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: اگر دوران امروز را با سال های قبل مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم همین امکانات نظیر اینترنت، گوشی و فضاهای مجازی باعث شده تا همه از اخبار اکتشافات فضایی آگاهی پیدا کنند و همین امر باعث می‌شود علاقه‌مندان زیادی به سمت فیزیک و نجوم کشیده شوند و حتی گاهی رشته دانشگاهی فیزیک و نجوم را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: برای هر شاخه‌ای از علم نیازمند آزمایشگاه علمی ویژه‌ای هستیم و برای شاخه نجوم هم نیازمند رصدخانه هستیم تا دانشجویان درس نجوم دانشگاهی را در یک محیط علمی و به‌صورت هدفمند بیاموزند چرا که یادگیری تئوری هیچگاه نمی‌تواند جای آموزش عملی را بگیرد.
این کارشناس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه توسعه نجوم رصدی در تمدن اسلامی موجب تأسیس رصدخانه‌هایی شد که علاوه بر رصد، فعالیت‌های پژوهشی متنوعی در آنجا انجام می‌شد، گفت: در واقع رصدخانه‌ها به‌عنوان یکی از مراکز علمی در تمدن اسلامی به شمار می‌رفتند که علاوه بر تبادل نظرات علمی، در آنها آموزش نجوم و ریاضیات نیز صورت می‌گرفت. یک نمونه بارز از این رصدخانه‌ها در ایران را می‌توان به احداث رصدخانه مراغه توسط خواجه‌نصیرالدین طوسی اشاره کرد که در زمان خودش نقش اساسی در ترویج علوم ایرانی و اسلامی داشت.
عباسوند تشریح کرد: از همان دوران باستان که بشر رو به آسمان کرد، همواره ذهن پرسشگر آن سؤالاتی از خود می‌پرسید که ابعاد عالم چقدر است و انتهای عالم کجاست و همین سؤالات در مسیر پیشرفت وی تأثیر گذاشت به‌گونه‌ای که در ۴۰۰ سال پیش با اختراع تلسکوپ توسط گالیله دریچه جدیدی از علم گشوده شد و بشر توانست تا حدودی به سؤالاتش پاسخ دهد.
به گفته این کارشناس دانشگاه محقق اردبیلی، علم نجوم یکی از قدیمی‌ترین علومی است که هزاران سال قبل مورد بررسی قرار گرفته و امروزه شاهد آن هستیم که در دنیا، نجوم پیشرفت بسیار سریعی دارد و روزانه کشفیات بزرگی از عالم را مشاهده می‌کنیم.
وی تشریح کرد: هر برگی که از این کتاب عالم ورق زده می‌شود نشان بر قدرت و عظمت خداوند است و عظمت این علم در اینجا مشخص می‌شود که خداوند سوره‌ای به نام «نجم» نامیده و همواره برای نشان‌دادن عظمت خود به آسمان، خورشید، ماه و ستارگان قسم‌خورده است.
عباسوند با بیان اینکه تاکید بر علم‌آموزی باعث شد بسیار از کشفیات بزرگ علمی در کشورهای اسلامی رخ دهد و نجوم هم از این قاعده مستثنی نبود، بیان کرد: بزرگانی همچون ابوریحان بیرونی، خواجه‌نصیرالدین طوسی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، عبدالرحمن صوفی رازی و ... هرکدام فخر ایران‌زمین بودند و چون ستاره‌ای درخشان در تاریخ علم می‌درخشند.


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1700 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر