گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/9/14 - 16:45 | 
همزمان با روز جهانی خاک، پنجمین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم گفت: از سال ۲۰۰۲ با توجه به اهمیت موضوع، ۵ دسامبر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است و از سال ۲۰۱۴ فائو این روز را به عنوان یک روز رسمی در تقویم خود قرار داده است.
دکتر اکبر قویدل افزود: امنیت غذایی و کشاورزی، دو ویژگی حیاتی برای یک جامعه مستقل است و تمامی کشورهای پیشرفته روی این مساله تمرکز کرده اند و دنبال آن هستند که مواد غذایی را خودشان تولید کنند.
وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب با شوری خاک ارتباط تنگاتنگی دارد، تصریح کرد: برای مشکل آب راهکارهایی وجود دارد هر چند این راهکارها گران قیمت هستند اما مشکل خاک غیر قابل حل است و اگر خاک را تخریب کنیم، نمی توانیم جایگزینی برای آن پیدا کرده یا از جای دیگری آن را تامین کنیم.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: فرسایش خاک در کشور ما ۴ برابر متوسط جهانی است و جبران فرسایش خاک به صدها سال زمان نیاز دارد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این مراسم گفت: برگزاری این چنین نشست هایی موجب توسعه و تعالی کشاورزی می شود.
مهندس خلیل نیکشاد اضافه کرد: بخش کشاورزی در کشور از کشاورزی هوشمند دور افتاده است که باید نگاه هوشمندانه به کشاورزی داشته باشیم و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.
وی با بیان اینکه خاک بستر حیات است، ادامه داد: کشاورزی را موتور محرک سایر بخش های اقتصادی قلمداد می کنند زیرا همه آن بخش ها نیروی رانشی خود را از کشاورزی می گیرند.
دکتر حسین شهاب عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی هم با اشاره به اینکه هم اکنون پنجمین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در این دانشگاه برگزار می شود، تشریح کرد: سه دوره اول به صورت حضوری برگزار شد، دوره چهارم به دلیل شروع ویروس کرونا مجازی و پنجمین دوره هم به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.
دکتر حسین شهاب اضافه کرد: فرسایش و شوری خاک دو مساله مهم در زمینه تخریب خاک هستند که باید در این زمینه چاره اندیشی و برنامه ریزی شود.
وی یادآور شد: فرسایش و شوری خاک در کشور ما در حد بالایی قرار دارد و باید حفاظت از خاک و احیای خاک مورد توجه قرار گیرد.
دکتر آیدا عباسی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مشاور انجمن علوم و مهندسی خاک هم گفت: این انجمن برنامه های مختلفی را اجرا کرده است و کارگاه های مختلفی برای دانشجویان برگزار کرده است.
 عباسی اضافه کرد: باید در زمینه فرسایش و تخریب خاک در کشور زنگ خطر و هشدار به صدا در بیاید و هر کدام از ماها باید سفیران این زنگ خطر باشیم.
مهندس احمد ابراهیم زاده معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل هم گفت: حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری از خاک از سیاست های کلان منابع طبیعی کشور است.
 ابراهیم زاده با بیان اینکه متولی حوزه حفظ آب و خاک در کشور مشخص نیست و هر کس در این مورد ساز خود را می زند، افزود: در کشور ما هنوز قانون آبخیزداری وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سالانه در هر هکتار ۹ تن فرسایش خاک داریم، تصریح کرد: طبیعت به آن اندازه تخریب شده است که نظم و تعادل آن به هم ریخته است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: تا زمانی که آبخیزداری مردم محور نباشد در زمینه صیانت و حفاظت از آن نتیجه نخواهیم گرفت.
دکتر جوانشیر عزیزی معاون آموزشی و دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: حفاظت از خاک وظیفه عمومی است و باید هر فردی در این زمینه به نحوی سهم خود را ادا کند.
 عزیزی اضافه کرد: باید به هر کدام از چالش های آب و خاک از منظر خودشان نگاه کنیم و اگر خاک شور شود دیگر در اختیار ما نیست.
یادآور می شود دکتر فرانسیس مارتین از دانشگاه گرانادا اسپانیا سخنران کلیدی این همایش بود که به صورت آنلاین سخنرانی کرد.
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 576 بار   |   دفعات چاپ: 143 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر