با پذیرش 65 مقاله؛ همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1399/11/6 - 11:56 | 
اولین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی با پذیرش ۶۵ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: گروه زبان و ادبیات فارسی از قدیمی‌ترین گروه‌های دانشگاه است که اولین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی را برگزار می‌کند.
دکتر عزیز حبیبی با اشاره به اینکه این همایش باید در سال‌های آتی هم ادامه داشته باشد، اضافه کرد: باید در بحث گسترش و ترویج زبان فارسی بیش‌ازپیش فعالیت کنیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی از مهرماه ۱۳۵۷ فعالیت خود را شروع کرده و در دامن انقلاب اسلامی رشد کرده است، افزود: این دانشگاه در طول فعالیت‌های حدود ۴۳ ساله خود افتخارات متعددی برای استان و کشور کسب کرده است.
حبیبی افزود: ورود دانشگاه محقق اردبیلی به رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر جهان با کسب رتبه سوم دانشگاه‌های جامع کشور، کسب رتبه ۳ ایران و ۲۰۷ جهان در رنکینگ Green Metric دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط دانشگاه محقق اردبیلی، قرارگرفتن دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه هفدهم دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه‌بندی جهانی ISC-۲۰۲۰ و قرارگرفتن دانشگاه محقق اردبیلی در زمره دانشگاه‌های یک درصد برتر جهان از جمله این افتخارات است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: این دانشگاه افتخارات متعدد فرهنگی کسب کرده و با نهادهای فرهنگی تعامل مثبت و نزدیکی داشته و در حوزه عمرانی هم در سال جاری ساختمان کتابخانه مرکزی و ساختمان دانشکده علوم اجتماعی افتتاح شده و چندین پروژه دیگر هم در دست اجرا است.
دکتر مرتضی ابراهیمی رئیس دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: هویت هر جامعه به زبان آن جامعه است و زبان سازنده هویت جامعه است.
وی با بیان اینکه امروزه هویت بشر در تعاملات رواج پیدا می‌کند که این کار در بازتولید هویت و جایگاه جغرافیایی ملت و کشور را سبب می‌شود، ادامه داد: زبان فارسی یک ارثیه فاخر است و ما باید در پاسداشت و گسترش آن تلاش کنیم.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: نگارش خانه‌تکانی و ویرایش به دنبال زینت دادن زبان فارسی است و نگارش و ویرایش روح ادبیات است.
عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم گفت: درگذشته نه‌چندان دور زبان فارسی از سرحدات کشور فراتر رفته و جهان را تحت تأثیر قرار داده بود.
وی با بیان اینکه دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد زبان فارسی برای همه ما نقطه کامل است، تصریح کرد: زبان فارسی زبانی است که غربی‌ها برای نفوذ به جهان اسلام به فکر ضربه‌زدن بر این زبان هستند.
دکتر سید محمد رضی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر اجرایی اولین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی هم گفت: زبان فارسی تنها یک زبان نیست بلکه یک فرهنگ و هویت است.
وی با بیان اینکه فراخوان این همایش اول شهریورماه سال جاری منتشر شد، ادامه داد: ۸۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۶۵ مقاله پذیرش نهایی شدند و ۱۲ مقاله به‌صورت شفاهی ارائه می‌شود.
رضی نژاد ادامه داد: زبان فارسی و رسانه‌ها، نگارش و ویرایش در متون خلّاق، عربی در فارسی، بررسی متون نگارش و ویرایش، زبان فرنگی در فارسی، شیوه‌های نوین ویراستاری، صورت و محتوا در ویرایش، دستور زبان فارسی و نگارش و ویرایش، بلاغت و نگارش و ویرایش، سبک‏‌شناسی و نگارش و ویرایش، آسیب‏‌شناسی ترجمه، تصحیح نسخه‌ها، راه‌های پرورش معانی، املای خط فارسی، فلسفۀ ویرایش، نوآوری‌های کاذب در زبان فارسی، آسیب‌شناسی آموزش زبان فارسی در آموزش و پرورش، راهکارهای تقویت مهارت نوشتاری در آموزش زبان فارسی و خارجی، پیشینه ویرایش متون فارسی، بررسی اصول نگارش و ویرایش در متون کلاسیک فارسی، نگارش و ویرایش فارسی در ارتباط با نظریات و مکاتب زبان‏‌شناسی، بررسی نگارشی و ویرایشی متون علمی و زبان و ادبیات فارسی محورهای این همایش بودند.
 
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 730 بار   |   دفعات چاپ: 102 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر