به همت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد: گرامیداشت روز جهانی عصای سفید

 | تاریخ ارسال: 1399/7/24 - 23:46 | 
به همت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی و با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی استان اردبیل، پارک  علم و فناوری استان اردبیل و بهزیستی استان اردبیل، پنجمین دوره گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد حسنزاده رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم گفت: روشندلان جامعه نیاز به توجه دارند که جنس این توجه از نوع ترحم نیست، بلکه از نوع فهمیده شدن است.
وی افزود: تلاش خواهیم کرد در راستای رفع مشکلات دانشجویان روشندل در حوزه کلاس های مجازی گام برداریم و شعار دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه روشندل یار را عملی تر سازیم.
دکتر حبیب ابراهیم پور عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز گفت: در چهار سال اخیر توجه دانشگاه به مساله روشندلان با دو هدف کارکرد درون دانشگاهی و برون دانشگاهی تداوم داشته است. اول اینکه جامعه دانشگاهیان اعم از اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان دانشگاه بتوانند وظایف اجتماعی خود را در قبال دانشجویان روشندل محقق سازند و دوم اینکه جامعه خارج از دانشگاه را برای احقاق حقوق مسلم شهروندی روشندلان آماده نمایند.
پروانه رضاقلیزاده مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز ضمن تاکید بر لزوم همکاری نهادها و سازمان های مختلف کشور برای فراهم نمودن شرایط مناسب برای نابینایان، اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی استان اردبیل توجه ویژه ای به مساله روشندلان دارد و بخش روشندلان این نهاد تمام تلاش خود را معطوف افزایش سطح مطالعه جامعه نابینایان استان نموده است
.
دکتر اسماعیل جهانی عضو هیات علمی گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشگاه محقق اردبیلی طی سخنرانی با موضوع «مساله روشندلان و مسئولیت اجتماعی»، تصریح کرد: مقوله معلولیت و از آن جمله نابینایی از جمله مسائل مورد علاقه جامعه شناسان بوده است و جامعه شناسی معلولیت به صورت مشخص بدین موضوع تمرکز دارد. با این وجود مطالعات جامعه شناسی معلولیت در ایران مورد غفلت قرار گرفته است.
وی افزود: از نگاه جامعه شناسی معلولیت یک برساخته اجتماعی تلقی می شود، به این معنا که معلولیت در فرد مستتر نیست، بلکه در نوع نگاه جامعه جستجو می شود که به این افراد تحمیل می شود.  
وی با تشریح دو نوع گفتمان موسوم به آتنی و اسپارتی در خصوص معلولین، اظهار داشت: در گفتمان منسوخ اسپارتی معلولین از جایگاه چندانی برخوردار نیستند و تلاش در راه توانمندسازی ایشان یک قبح است و حتی در برخی از جوامع فاشیستی تلاش برای حذف معلولین و اصلاح نسل مطرح می شود، اما در گفتمان آتنی که تقریباً گفتمان غالب در تمام جوامع معاصر است برخورداری از مواهب حیات حق تمام انسان ها و حتی معلولین تلقی می شود و جوامع می بایست در راه تحقق آن تلاش نمایند، با این احوال بین نظر و عمل تفاوت فاحشی وجود دارد.
وی افزود: واقعیت معلولیت کنش متقابل بین جامعه و فرد معلول است و در این خصوص هر دو باید ایفاگر نقش باشند.
خاطر نشان می شود در این مراسم از چهار تن از دانشجویان روشندل دانشگاه محقق اردبیلی میلاد نصرتی، ابوالفضل جواهری، علی جباری و کوثر عشقی به دلیل پیشتازی در عرصه ‏های علمی، فرهنگی و اجتماعی تجلیل شد.


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 772 بار   |   دفعات چاپ: 244 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر