دفتر هم اندیشی استادان- اولین نشست
آسیب شناسی فرهنگ پژوهش و مطالعه

حذف تصاویر و رنگ‌ها

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش اولین نشست تخصصی استادان 

با عنوان آسیب شناسی فرهنگ پژوهش و مطالعه

 (سی و یکم تیرماه سال هشتادو هفت)

در ابتدا دبیر شورای هم اندیشی دانشگاه ضمن ارائه گزارش مختصری از سابقه جلسات و نشستهای گذشته، و یادآوری تشکیل شورای هم اندیشی و طرح آیین نامه نشستهای هم اندیشی استادان از ریاست محترم هم اندیشی استادان دانشگاه دعوت کرد تا با صحبت و طرح دیدگاه خود جلسه را رسمیت ببخشند.

                

AWT IMAGE

          

حجه الاسلام صابر اکبری جدی مسئول نهاد نمایندگی و ریاست شورا :

- ضعف جایگاه پژوهش در نظام علمی کشور. - آموزش مدار بودن کشور.

- عدم حضور بخشهای خصوصی در سرمایه گذاریهای چژوهشی کشور و اتکاء چژوهش ها به بودجه تزریقی دولت.

- ضعف در کارهای تیمی و گروهی.

- عدم کاربردی بودن پژوهش ها و در مسیر کار قرار نگرفتن آنها.

            

دکتر عزیز حبیبی ریاست محترم دانشگاه و عضو محترم شورا :

- ضعف در فرهنگ سازی کار پژوهش و تحقیق. - ضعف در تقاضا محور بودن پژوهش ها (مشتری مدار بودن).

- وابستگی نظام صنعتی کشور و وارداتی بودن آن. - عدم وجود رقابت در صنایع کشور و به تبع آن کم رنگ شدن موضوع پژوهش و تحقیق.

دکتر عباس ابوالقاسمی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه :

- نگرش منفی نسبت به پژوهش بخصوص در سطح مدیران میانی.

- بی اعتمادی بین صنعت و پژوهش.

- تکراری بودن پژوهش ها و عدم وجود نرم افزار جامع پژوهشی در کشور (امید است تا پایان سال جاری این مهم توسط وزارت علوم راه اندازی شود).

- کم بودن پژوهشگران و میانگین پژوهش ها در کشور نسبت به سطح جهانی.

- کم بودن حجم اعتبارات و سرمایه گذاریها در کشور. - لزوم خرید منابع پژوهشی در دانشگاه ها.

- لزوم راه اندازی مراکز کارآفرینی در استانها. - لزوم تقویت شبکه های اینترنت.

   

دکتر عادل زاهد (دکترای مدیریت آموزشی) :

- عدم مطلوبیت آمارها در مطالعه.

- عدم اساس نیاز به مطالعه و لزوم فرهنگ سازی و ایجاد عادت مطالعه و پاسخ مناسب به آن.

- عدم جذابیت در کتابخانه ها. - لزوم ترتیب نمایشگاههای دائمی کتاب در دانشگاهها.

- بالا بردن قدرت خرید علاقمندان به پژوهش و مطالعه.

- لزوم توجه به اخلاق پژوهشگری و بهبود و تقویت آن.

- توجه به موضوعات به ظاهر کوچک اما کاربردی تر در امر پژوهش (کیفیت متغیرها بهتر از کمیت آن باشد).

    

دکتر ابراهیم عبدی اقدم (دکترای مکانیک- تبدیل انرژی) :

- نظام آموزشی کشور به ظاهر آموزش مدار است اما شاخص ها و حمایتها پژوهش مدار.

- فرهنگ نخبه پروری گاها باعث روحیه تکبر و عدم چذیرش همدیگر و منافات با کار جمعی دارد.

- کم بودن کارهای عملی و تحقیقاتی در طول آموزش و تحصیل.

- ضعف امکانات پژوهشی.

      

دکتر علی اصغری (دکترای کشاورزی – اصلاح نباتات) :

- ضعف در سیستم جذب دانشجویان علاقمند در کشور.

- از مقالات پژوهشی ما دیگران استفاده می کنند (مصرف خارجی).

- ارتقاء محوری در انگیزه های پژوهشی.

           

دکتر عزت نوری زاده (میکروبیولوژی) :

- عدم قاطعیت لازم در اعمال مقررات پژوهشی.

           

دکتر برومند صالحی (جغرافیای طبیعی) :

- توسعه کارتهای خرید کتاب دانشجویی و شمول آن به اساتید.

- تقویت وامهای خرید کتاب.

       

مهندس زینالی (کارشناس جهاد دانشگاهی) :

- عدم حرفه ای بودن پژوهشها

- لزوم همراه نمودن روح پژوهش در کارآفرینی ها و بالعکس.

ارائه راهکارهای کاربردی در دانشگاه توسط آقای اکبری جدی :

1- تقویت کتابخانه های خوابگاهی.

2- ایجاد تمهیدات لازم در ورودی های دانشگاهها به منظور گذر از محل نمایش کتاب ها.

3- برگزاری هفته پژوهش دانشجویی.

4- برگزاری مسابقات دانشجویی در مئضوعات و مسایل مختلف دانشگاهی.

5- برگزاری جلسات توجیهی برای اساتید در خصوص فرهنگ پژوهش.

6- انجام ارزیابی دانشجویی نسبت به تاثیرات اساتید (روحیه پژوهشی، علمی و تحقیقی).

7- اختصاص ساعت مطالعه برای دانشجویان(حداقل از لحاظ تبلیغی).

نشانی مطلب در وبگاه دفتر هم اندیشی استادان:
http://www.uma.ac.ir/find-26.597.518.fa.html
برگشت به اصل مطلب