پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی- گزارش حلقه های صالحین
گزارش جلسه تربیتی حلقه صالحین شهید پوررحیمی

حذف تصاویر و رنگ‌ها
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

أکرِموا أولادَکُم وَأَحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛

فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.

                                                                                                                                  مکارم الأخلاق، ص 222

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

اَدِّبُوا اَوْلادَکُمْ فی بُطونِ اُمَّهاتِهِمْ. قیلَ: وَکَیْفَ ذلِکَ یا رَسُولَ اللّه‏ِ؟ فَقالَ: بِاِطْعامِهِمُ الْحَلالَ؛(1)

فرزندانتان را در رحم مادرانشان تربیت کنید. سئوال شد: این چطور ممکن است، ای رسول خدا؟ فرمودند: با خوراندن غذای حلال (به مادرانشان).

                                                                                                                                     جُنگ مهدوی، ص .132

جلسه حلقه صالحین شهید پوررحیمی در مورخ 17/7/91 رأس ساعت 13 با تلاوت آیاتی چند از کلام‌ا... مجید توسط برادر حسن‌زاده در دانشکده علوم‌انسانی تشکیل، و سپس طبق برنامه‌های قبلی ضمن ذکر حدیث و مروری برمطالب جلسه گذشته، اعضای جلسه وارد بحث پیشنهادی یعنی «تربیت فرزند صالح از دیدگاه بزرگان» شده و با بیان دیدگاه‌های خود مبنی‌بر اهمیت تربیت فرزندان ، ضرورت تسریع در تربیت فرزندان و نقش و عوامل مؤثر در این مورد به بحث نشسته و پس از ایراد بیانان متنوع و کاربردی از سوی حاضران پیشنهاد شد برای جلسه بعدی نیز بخاطر اهمیت موضوع بحث ادامه داشته باشد و درصورت امکان از حضور صاحب نظری در این مورد استفاده شود. حال در ذیل به نکاتی چند در مورد موضوع مربوطه اشاره می‌شود:

تربیت اسلامی فراهم کردن زمینه‏های رشد و شکوفایی دائمیِ همه استعدادهای انسان در جهت کمالات الهی ـ انسانی است.

از این رو، با توجه به این تعریف، خواهیم دانست:

1 ـ تربیت امری تحمیلی نیست، بلکه زمینه‏سازی است.

2 ـ تربیت امری موقت نیست، بلکه دائمی است.

3 ـ تربیت امری یک بُعدی نیست، بلکه چند بُعدی است.

4 ـ تربیت امری بی‏هدف نیست، بلکه هدفدار است.

همچنین مثلثِ مربی و مُتَرَبّی (فرد مورد تربیت) و تربیت نیز مستلزم چند چیز است:

الف. شناخت مربی از متربی؛

ب‌.شناخت مربی از محیطهای تربیت؛

ت‌.شناخت مربی از عوامل و موانع تربیت؛

ث‌.شناخت مربی از اصول، مراحل و روشهای تربیت؛

ج‌.شناخت مربی از مشکلات و راه حلهای تربیتی؛

ح‌.پذیرش فکری و عملی و عاطفیِ مربی از سوی متربی.

در پایان جلسه با ذکر دعا و صلوات پایان یافت.

AWT IMAGEAWT IMAGE
AWT IMAGEAWT IMAGE

نشانی مطلب در وبگاه پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی:
http://www.uma.ac.ir/find-20.525.1302.fa.html
برگشت به اصل مطلب