[صفحه اصلی ]    
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی::
نشست های تخصصی::
کارگاه های آموزشی ::
نشست های صمیمی::
دوره های معرفت افزایی::
همایشها و نشستهای علمی::
پرتوی از خورشید ...::
راه این است ...::
معیار::
آیین استادی::
خورشید مغرب::
موضوعات ویژه::
پیامک::
فرهنگ ور::
پل های ارتباطی::
در آیینه رسانه های مجازی::
پیام آفتاب::
یاس آفرینش::
سرشمار؛ سرویس نظرسنجی::
::
معرفی کتاب

AWT IMAGE

آلبوم تصاویر

AWT IMAGE

دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
محتوای سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
آمار تخصصی پایگاه
:: نقش تربیتی و تاثیرگذاری استادان ::

  بسم الله الرحمن الرحیم

  گزارش پنجمین نشست تخصصی استادان دانشگاه محقق اردبیلی

نقش تربیتی و تاثیرگذاری استادان

نوزدهم بهمن ماه سال هشتاد و هشت

    

  جلسه با قرائت سوره مبارکه فجر آغاز شد و سپس حجه الاسلام و المسلمین حمید علی نسب،مسئول نهاد نمایندگی، ضمن خوش آمد گویی به اهمیت و ضرورت تربیت جوانان و نقش استادان در این فرآیند اشاره نمود سپس دبیر هم اندیشی دانشگاه بمنظور آماده شدن جلسه برای ارائه نظرات متنوع به ابعاد مختلف بحث اشاره نمودند :

         

      AWT IMAGE          AWT IMAGE                

 

  1- نقش استاد در شاگردپروری

  2- ویژگی های استاد موفق

  3- حقوق دانشجو بر استاد

  4- وظیفه اساتید در مدیریت اطلاعات دانشجویان

  5- نقش استاد در مهارت تفکر انتقادی دانشجویان

  6- مخاطب شناسی (ویژگی های جوانان)

  7- تجربه ها  

  آنگاه هر یک از اساتید به ارائه نظرات و دیدگاهشان پرداختند که چکیده مباحث فهرست وار بشرح ذیل می باشد:     

  آقای عادل زاهد (دکترای علوم تربیتی) و کارشناس موضوع بحث :

  - در بیان خواجه نصیرطوسی، انسان موجودی است که کمالش متاخر بر وجودش بوده و لازمه آن ((حرکت)) است که موضوع علم تربیت می باشد و انسان به تربیت انسان می شود.

  - اگر مربی در نقطه اوج باشد ( مثل معصوم(ع) ) تاثیرش بیشتر خواهد بود.

  - روابط بین استاد و دانشجو می بایست رابطه انسانی باشد.

  - رسالت مراکز آموزشی فقط آموزش نیست و نباید بحث ((تربیت)) جدا از ((آموزش باشد)).

  - تغییر شخصیت در بزرگسالی دیرتر شکل می گیرد.

  - تحقیقات نشان میدهد که بیشتین تغییر در نگرشها در دانشگاه صورت می گیرد.

  - شاخصهای تاثیرگذاری :

  1- خوش اخلاق بودن

  2- درک نیازها و استعدادهای دانشجویان

  3- مشکل شناسی، بی تفاوتی به مشکلات دانشجویی ما را از دیگر ابعاد کارمان غافل می سازد.

  4- توجه به موقعیت مخاطب

  5- دوست داشتن دیگران (عشق به معلمی شاه کلید معلمی است).

  6- گوش دادن (از آثارش: حرمت به افراد، سنگ صبور بودن و فرصت ابراز وجود دادن به جوانان می باشد).

  7- اجازه دادن به بیان عواطف و احساسات.

  8- توجه به نکات مثبت مخاطب.

  9- تامین بهداشت روانی کلاس.

  10- دوری از جدال و ستیزه و توجه به منطق و استدلال.

 

  آقای عزیز حبیبی (دکترای شیمی) :

  - شخصیت افراد قبل از دوران جوانی (در محیط خانه و مدرسه) شکل می گیرد.

  - تغییر نگرشها در واقع ملول تربیت قبلی بوده که محل بروز پیدا نکرده است و با توجه به فضای باز و بستر مناسب دانشگاه در آن زمان این تغییرات خودش را نشان می دهدو

 

  آقای یعسوب اصغری (عضو گروه معارف اسلامی) :

  - اهمیت دادن به بحث تزکیه در کنار تعلیم

  - آسیب شناسی عملکرد استادان

  - استخراج مفاهیم تربیتی از متون تاریخی و ادبی و بیان آنها

  - ایجاد ارتباط صمیمی با دانشجویان

  - آموزش اخلاق حرفه ای (کاربردی) جهت استادان

  - ارسال پیامهای فرهنگی از طریق اتوماسیون اداری

 

  آقای بهرام فتحی (مهندسی صنایع غذایی) :

  - لزوم تداوم نقش ایجابی و تاثیر گذاری اساتید

  - رفع نیازهای دانشجو و توجه به نیازهای اولیه شان (با توجه به تاکید متون دینی بر قضاء حاجت مؤمن)

  - لزوم توجه به نیازهای مادی و معنوی دانشجویان و همراهی این نیازها در امر تربیت (وگرنه نگاهها یک بعدی شده و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت).

 

 

  آقای بهروز سبحانی (دکترای جغرافیا) :

  - ایجاد انگیزه جهت فعالیتهای فرهنگی اساتید مانند: ترتیب استفاده از 20 امتیاز فرهنگی برای شرکت کنندگان در کارگاههای آموزشی برگزار شده.

  - حضور پررنگ اساتید در نشستهای هم اندیشی در دانشگاه ها.

 

  آقای معرفت سیاه کوهیان (دکترای تربیت بدنی) :

  - اول تربیت خود بعد دیگران (تربیت یعنی بخود پرداختن وانگهی بر دیگران پرداختن)

  - اکثر اساتید دغدغه های خود را مطرح می کنند و از همین زاویه مطالب خود را می خواهند و بی خبر از دغدغه های دانشجویان اند.

  - اصلاح رفتارها و برخوردهای صادقانه با دانشجویان و گذشتن از خود و چنگ زدن بخدا.

  - همراهی با خواسته های دانشجویان (بمنظور برقراری و تداوم ارتباط).

 

  آقای برومند صلاحی (دکترای جغرافیا) :

  - در دانشگاه دریافت محصول خانواده و مدرسه را داریم.

  - عدم فراموشی نقش کارکنان و دیگر دانشگاهیان در تاثیرگذاری بر دانشجویان.

  - لزوم تداوم کارها در راستای ارتقا ء نگرش اساتید.

 

  آقای یاور رستم زاده (مهندسی معماری) :

  - توجه به اهمیت عمل در تاثیر گذاری بر دانشجویان.

  - لزوم رعایت حداقل های اخلاقی توسط اساتید.

  - ایجاد فضای مناسب جهت اظهارنظرهای دانشجویان.

  - لحاظ نمودن فعالیتهای فرهنگی در آیین نامه ارتقاء اساتید.

  - حل مشکلات اساتید (استخدام، تبدیل وضعیت و ...).

 

  آقای سید کریم شفقی اصل (مهندسی شیمی) :

  - اولویت نقش اساتید در تاثیر گذاری بخاطر ارتباط نزدیک با دانشجویان.

  - سخت گیری های بی جای آموزشی و تصمیمات تند و استفاده ابزاری از نمره توسط بعضی از اساتید تاثیرات منفی بسیاری دارد.

  - اهمیت دادن و توجه به سرنوشت دانشجو در کلاس.

  - توجه به نیازهای دانشجو و ایفای نقش مشاوره ای برای آنها.

  - اصلاح سیستم مدیریتی دانشگاه ها (رفتارهای سازمانی مبتنی بر الگوهای کاملا دینی و ارزشی باشد).

 

  حجه الاسلام حمید واحدی زاده (معاونت نهاد و استاد مدعو) :

  - با توجه به نقش تاثیر گذار دانشگاهها در نگرشها می بایست به تاثیرات مثبت دانشگاه ها متمرکز شد.

  - لزوم وقت گذاشتن اساتید برای دانشجویان (ارتباط فقط به مسائل آموزشی محدود نشود بلکه منجر به تعامل سازنده شود).

  - باجرات پروراندن دانشجویان در مباحث علمی و حرکت دادن به سمت نواندیشی و تولید علم و تحقق نهضت نرم افزاری.

 

  حجه الاسلام احمد محصل فقهی (پیشکسوت امر تعلیم و تربیت و استاد مدعو) :

  - معلمی از خودگذشتگی و ذوق می خواهد آنهم در تمامی ابعاد.

  - لزوم توجه به فنون و مهارتهای تدریس.

  - استعانت از خدای متعال در ایفای نقش تاثیرگذاری و معلمی.

 

  حجه الاسلام حمید علی نسب (رئیس شورای هم اندیشی) :

  - امروزه در بحث تربیت، نگرش ملی و فرخنگی لازم است (آشنایی و آگاهی با نیازها و ضرورتها و اقتضائات روز).

  - توجه به مشکلات و فضای فکری دیگران.

  - عدم نگاه اقتدارگرایانه در امر تربیت و تاثیرگذاری.

  - اهمیت دادن به آشنایی دانشجویان با تفکر انتقادی.

  - انتقال روش مساله محوری به جای خودمداری و مدیریت اطلاع دانشجویان.

  - تربیت امانت داری است، حداقل مفهوم آن ارتقاء شخصیت اخلاقی دانشجویان است.

 

 

  آقای امین فتحی (عضو گروه معارف اسلامی و دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه) :

  - موضوع علم اخلاق، صفات انسانی و رسالت تربیت رشد شخصیت افراد است.

  - تاثیرگذاری بر سه محور استوار است: دانایی (علم و دانش تربیتی) ، دارائی (آن مقداری که به صفات مثبت آراسته شده و فضیلتهایی که دارد) و توانایی (تجربیات و مهارتهای تاثیرگذاری).

  - ایجاد ارتباط با مخاطب لازمه تاثیرگذاری و از فنون مهم موفقیت در امر تربیت است.

  - از نظر کارشناسان علوم تربیتی، ((ارتباط)) با سه عنصر درک ذهنیت و ضمیر مخاطب و همدلی و همراهی با او و صبر و بردباری حاصل می شود.

  - اساس مکتب تربیتی پیامبر (ص) بر عمل استوار است نه فقط آموزش.

  - با توجه به لزوم تربیت در مراکز آموزشی آیا فرآیند ((تربیت استاد)) در مراکز آموزش عالی لحاظ می شود؟

  - مخاطب شناسی (برخی از خصوصیات و روحیات امروزه جوانان):

  1- احساسی بودن

  2- فرار از محدودیتها

  3- نیاز به محبت و شادی و نشاط

  4- خلاهای شخصیتی همراه با دغدغه های گوناگون

  5- تاثیرپذیری از شخصیت مثبت و روحیه دادن ها

  6- رویکرد به الگوهای بیگانه (در نتیجه عدم توجه به موضوعات مورد علاقه آنان)

  7- عدم درک صحیح از اعمال و رفتارهای دینی

  8- سطحی شدن علاقه ها تغییر ذائقه ها و دور شدن از اهداف اصلی

  9- صداقت و پاکدامنی

  10- بالا بودن قدرت درک و بهره هوشی

دفعات مشاهده: 7779 بار   |   دفعات چاپ: 727 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 177 بار   |   0 نظر
::
 
دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه محقق اردبیلی
Persian site map - English site map - Created in 0.152 seconds with 1007 queries by yektaweb 3478