برگزاری چهارمین نشست مدیران حقوقی منطقه 3 کشور

 | تاریخ ارسال: 1397/2/23 - 12:17 | 

چهارمین نشست مدیران حقوقی منطقه سه در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۳ کد خبر : ۷۰۷۰ اخبار

 چهارمین نشست مدیران  امور حقوقی منطقه سه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این آیین با اشاره به اینکه  امروزه در جامعه ما قانون گریزی مشاهده می شود، گفت: متولیان این حوزه با بررسی و کنکاش علل این موضوع باید برای حل آن راهکارهای علمی ارایه دهند.

دکتر محمدرضا پورمحمدی وظیفه دانشگاه ها و اساتید را در ارتباط با تکالیف حقوق شهروندی و مسائل مرتبط تعیین کننده و حساس بیان کرد و افزود: اساتید دانشگاهی باید با ارایه راهکارهای راهبردی، عملیاتی و روشنگری بیشتر، افراد جامعه را با حقوق و تکالیف خویش آشنا نمایند تا کمتر دچار آسیب و اشتباه شوند.

رییس دانشگاه تبریز اضافه کرد: در این جلسات قبل از هر موضوعی با همفکری صاحب نظران این حوزه بایدهای قانون گرایی، شفافیت، پاسخ گویی و مسئولیت پذیری مورد بررسی قرار گیرد و تاکید شما همکاران دانشگاهی به رسیدگی و پرداخت به مسائل دانشگاهها باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: این گونه نشست های تخصصی فرصت  خوبی برای پرداختن به امور حقوقی و مسائل مبتلابه افراد و جامعه است و امید می رود دست اندرکان و مدیران این حوزه با برنامه هایی که در این نشست تدوین شده به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

حجت الاسلام محمد انوری در ادامه دادن آموزش های لازم همراه با مهارت کافی در این خصوص برای همه آحاد جامعه را ضروری خواند و افزود: کارها حقوقی از جمله مباحث حساس، سخت و پرمشقتی است که به خلوت بیشتری نیاز دارد و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند برای اینکه در کارهای خویش به موفقیت برسند باید در عرصه معنوی به خودسازی لازم رسیده باشند و خودشان را تقویت نمایند.

محمود عادلی شهیر، مدیر حقوقی دانشگاه تبریز و رییس شورای هماهنگی مدیران حقوقی منطقه 3 نیز با اشاره به اهداف برپایی این نشست یک روزه گفت: این نشست به منظور همفکری، هم اندیشی و انتقال تجربیات مدیران و کارشناسان در خصوص مسایل تخصصی حقوقی دانشگاه های منطقه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این نشست دو کارگاه آموزشی با محوریت فن نگارش و اصول تنظیم قرارداد و مباحث مربوط به بیمه و حقوق کار برای شرکت کنندگان ارایه خواهد شد، افزود: بررسی کمیسیون ماده 100 و 77 قانون شهرداری ها، هماهنگی برای تعریف رویه واحد جهت فن نگارش و اصول قراردادهای مهم دانشگاه، استماع نظرات مدیران حقوقی و انتقال تجارب، بررسی احکام صادره علیه و له دانشگاه ها و بررسی نقاط مثبت و منفی آن و ... از دیگر موارد مورد بحث این نشست یک روزه است.

اضافه می نماید: مدیران حقوقی منطقه سه شامل دانشگاه های تبریز، محقق اردبیلی، هنر اسلامی تبریز ، صنعتی سهند، شهید مدنی آذربایجان، زنجان، پارک علم و فناوری زنجان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه ارومیه، صنعتی ارومیه، پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی، مراغه، مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه و ... است.


دکتر حسین سیمایی صراف به سمت "معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم" منصوب شد.

 | تاریخ ارسال: 1396/11/18 - 14:50 | 

با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

دکتر حسین سیمایی صراف به سمت "معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم" منصوب شد.

۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۱ کد خبر : ۳۷۱۸۶
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی، دکتر حسین سیمایی صراف را در جایگاه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم منصوب کرد.
دکتر حسین سیمایی صراف به سمت "معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم" منصوب شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در حکم انتصاب دکتر سیمایی صراف آمده است:

احتراماً، با عنایت به مراتب تعهد، تخصص و تجارب جنابعالی به سمت «معاون حقوقی و امور مجلس» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می شوید.

امید است با توکل به خداوند سبحان، ماموریت و وظایف معاونت حقوقی و امور مجلس را بر پایه قوانین، سیاست ها و برنامه های ارایه شده به مجلس شورای اسلامی به انجام رسانید.

بایسته است با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، راهبردهای دولت تدبیر و امید و جلب همکاری مدیران و کارکنان گرامی، در حفظ و حراست از حقوق قانونی وزارت متبوع در حوزه های مختلف و دانشگاهیان و تحکیم جایگاه قانونی وزارت بکوشید.

انتظار می رود با تعامل سازنده با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در شفاف سازی برنامه ها و اهداف و تصویب قوانین مورد نیاز با عنایت به ماموریت های مختلف وزارت، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری و نقش آفرینی آن در اقتصاد دانش بنیان کشور ایفا کنید.

حسین سیمایی صراف در سال ۱۳۴۷ در مشهد متولد شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، در رشته حقوق به ترتیب در دانشگاه های تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی گذرانده است. وی افزون بر تحصیلات دانشگاهی همزمان تحصیلات حوزوی را نیز به مدت ۲۰ سال در حوزه های علمیه مشهد و قم در شاخه های فقه، اصول، فلسفه و کلام اسلامی زیر نظر استادان مبرز تلمذ کرده است.

دکتر سیمایی صراف هم اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و دروس مختلف حقوق خصوصی و حقوق اسلامی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می کند. وی همچنین وکیل پایه یک دادگستری و داور اتاق بازرگانی ایران می باشد.

دکتر سیمایی دارای ۳ کتاب و بیش از ۳۰ مقاله علمی - پژوهشی در زمینه های فقه و حقوق است. وی در کنفرانس های متعدد داخلی و خارجی به عنوان سخنران حضور داشته و نیز در آنها مشارکت علمی یا مدیریت داشته است. وی همچنین راهنمایی و مشاوره ده ها پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را برعهده داشته است.

دکتر سیمایی صراف، چندین جایزه علمی دریافت کرده است. وی در سال ۱۳۹۲ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب، در چهارمین دوره کتاب سال حوزه (حوزه های علمیه) حایز رتبه اول، در بیست و سومین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی، شایسته تقدیر و در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی حایز رتبه دوم در گروه حقوق شده است.

دکتر سیمایی صراف افزون بر فعالیت ها و شایستگی های علمی، تجارب اجرایی ارزنده را در کارنامه خود دارد. مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم تجارب ارزنده ای است که همراه با نشاط جوانی و توانایی تعامل بالا با نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی می تواند زمینه های موفقیت وی را در انجام این مسئولیت خطیر فراهم نماید.

دکتر غلامی، وزیر علوم با استعفای دکتر محمد روشن موافقت و در نامه جداگانه ای از خدمات و تلاش های صادقانه وی در مدت زمان تصدی مسئولیت معاونت حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه تقدیر و سپاسگزاری کرد.


​عدم جواز پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی به زنان مجرد بدون سابقه ازدواج

 | تاریخ ارسال: 1396/10/28 - 11:46 | 

بررسی جایگاه هیات امنای دانشگاه ها در دیوان عدالت اداری دوشنبه 4 دی 1396 ساعت 15:25 نشست تخصصی جایگاه مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها در نظم حقوقی

 | تاریخ ارسال: 1396/10/20 - 10:05 | 
  بررسی جایگاه هیات امنای دانشگاه ها در دیوان عدالت اداری
 
دوشنبه 4 دی 1396 ساعت 15:25
نشست تخصصی جایگاه مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها در نظم حقوقی کشور توسط معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش با همکاری هیأت تخصصی پژوهشی - فرهنگی دیوان عدالت اداری، روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۶/۹/۲۷ در سالن هیأت‌های تخصصی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری،در این نشست که موحد معاون حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری، دکتر مولا بیگی معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری، دکتر روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،دکتر گلمکانی معاون حقوقی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر واحدی رییس هیأت تخصصی پژوهشی فرهنگی دیوان عدالت اداری، دکتر افشاری مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر جعفری معاون مدیرکل لوایح تدوین وتنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم و جمعی از قضات دیوان عدالت اداری حضور داشتند موضوع مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها در نظم حقوقی کشور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای نشست موحد معاون حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری ضمن خیر مقدم به مدعوین و حضار نشست به تبیین موضوع پرداخت و گفت: یکی از موضوعات اساسی که از لحاظ فنی جایگاه ویژه‌ای دارد و در هیأت تخصصی آموزشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری به کرات بررسی می‌شود جایگاه مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها است که در بسیاری از موارد در شکایات علیه مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها، موضوع در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود. ما بنا داریم در این سلسله نشست‌ها به بررسی جایگاه مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها از منظر‌های مختلف بپردازیم.
ما می‌خواهیم بدانیم حوزه وضع این مصوبات کجاست؟ هیأت امنای دانشگاه‌ها در چه موضوعاتی می‌توانند وضع مصوبه داشته باشند و مصوبات آن‌ها در چه بخش‌هایی لازم الاتباع است؟
تکلیف دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر غیر دانشگاهی در مواجهه با این مصوبات چیست و در صورت تعارض این مصوبات با قوانین و مقررات کشوری، مصوبات شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... کدام یک ارجحیت دارند و تکلیف دستگاه‌ها در این خصوص چیست؟
در ادامه این نشست و بعد از روشن شدن موضوع بحث، دکتر واحدی رییس هیأت تخصصی پژوهشی فرهنگی دیوان عدالت اداری ضمن بیان پیشینه تاریخی و سیر تحول هیأت امنا دانشگاه‌ها مطرح کرد: در نظام حقوقی و سیاسی کشور ما مصوبات برخی از نهاد‌ها همچون شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای دانشگاه‌ها دارای ترتیب اثر است و از جایگاه بالاتری از مصوبات عادی برخوردارند و از طرفی مراجع بالاتری، چون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان هم وجود دارد که در این جا مسأله نظارت این نهاد‌ها بر این مصوبات به وجود می‌آید.
  دیوان عدالت اداری در شکایات واصله از این مصوبات در خصوص ابطال مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و مسأله مورد توجه این است که این مصوبات چه جایگاهی دارند.
با توجه به اینکه دانشگاه‌ها مرکز تفکر و تحول اسلامی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هستند از دیرباز بحث استقلال آن‌ها مورد توجه بوده است. بدیهی است مرجعی که قرار است مرکز فکر و طراح تحولات اساسی و بنیادی باشد بایستی واجد دو صفت مهم آزادی علمی بدون احساس تهدید و استقلال اداری و مالی باشد.
در ادامه دکتر روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در خصوص دلایل توجیهی اعطای استقلال به دانشگاه‌ها گفت: در واقع خط مشی گذاری در حوزه مصوبات دانشگاه‌ها توسط هیات امنا، قانونگذاری نیست و این دو مسأله از نظر موضوعی دخالتی در هم ندارند.
همانطور که می‌دانیم در حوزه غیر دانشگاهی هم شرکت‌هایی مانند ایمیدرو، نفت و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که امور اداری و استخدامی به خود مرکز پژوهش‌ها واگذار شده مقررات گذاری می‌کنند یعنی این گونه نیست که فقط این اختیار به هیأت امناء واگذار شده باشد.
در بحث استقلال دانشگاه‌ها نوع افراد، موضوع فعالیت و عدم ورود حاکمیت به حوزه‌های علم مهم است یکی از آفت‌ها، ورود حاکمیت به حوزه‌های علم است و در دراز مدت به تضعیف حوزه‌های علم می‌انجامد و اگر این استقلال به این گونه رعایت نشود دچار مشکل خواهیم شد. ما معتقدیم آنچه توسط هیأت‌های امنا به تصویب می‌رسد بایستی خردمندانه، اخلاقی و مفید باشد.
همچنین دکتر گلمکانی معاون حقوقی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص جایگاه مصوبات هیات امنا دانشگاه‌ها در سلسله مراتب حقوقی در کشور خاطر نشان ساخت: علی رغم اینکه صلاحیت قانونگذاری بر عهده‌ی مجلس شورای اسلامی می‌باشد نهاد‌های قانون گذاری دیگری، چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و ... وجود دارند یکی از این نهاد‌ها نیز هیات امنای دانشگاه‌ها می‌باشد.
وی در ادامه افزود: قانون اساسی در بالاترین رتبه در سلسله مراتب حقوقی کشور قرار دارد و قوانین پایین دستی نباید قوانینی بالادستی را نقض نماید؛ بنابراین مصوبات هیات امنا که هم شان قوانین عادی می‌باشند نبایستی مخالف شرع و قانون اساسی باشند.
در ادامه نشست دکتر مولابیگی معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تکلیف مجریان قانون در صورت مخالفت این مصوبات با قوانین کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات هیات وزیران و ... پرداخت.
وی اظهار کرد: لازمه استقلال دانشگاه‌ها این نیست که کل قواعد و اصول مهم، چون نظارت را کنار بگذاریم بلکه لازمه آن تبیین آن و تعیین معیار‌ها است و اینکه به دانشگاه‌ها اجازه دهیم که بر اساس معیار‌ها عمل کنند نه اینکه در همه امور اداری و استخدامی و تشکیلاتی آزادی بی حد و حصر داشته باشند.
در بحث تکالیف مجریان در صورت مخالفت با مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌ها باید گفت: مجریانی که در خود دانشگاه‌ها هستند طبق ماده یک قانون احکام دائمی مکلفند مصوبات را اجرا کنند و اگر با قوانین مغایرت داشته باشند باید این قوانین را دسته بندی کرد طبیعتاً اگر مصوبات هیأت امناء با احکام شرع، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام مغایرت داشته باشد نباید آن‌ها را اجرا کرد.
چون ماده یک احکام دائمی این سه دسته از مصوبات را مستثنی نکرده است و نباید با این سه مورد مغایرت داشته باشد و دیوان عدالت اداری در این سه مورد هم حق ورود دارد و می‌تواند مصوبه هیأت امناء را ابطال کند. در این مرحله فرقی نمی‌کند مجری داخل دانشگاه باشد یا خارج از دانشگاه. در صورت مغایرت با قوانین عادی این مغایرت ملحوظ نمی‌باشد، زیرا قانون گذار این اجازه را به هیأت امنای دانشگاه‌ها داده است، اما نکته‌ای که وجود دارد و آن هم این است که آیا دستگاه‌های غیر مشمول ماده یک قانون احکام دائمی هم باید این ماده را اجرا کنند یا خیر؟ باید گفت: با توجه به تکلیف قانونی مقرر در ماده، دستگاه‌های دیگر نیز در صورت مغایرت مصوبات هیأت امناء با قوانین عادی کشور، بایستی مصوبات را اجرا کنند.
همچنین دکتر افشاری مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این نشست به بررسی تطبیقی جایگاه مصوبات هیات امنای دانشگاه‌ها در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه پرداختند.
وی ضمن بررسی وضعیت استقلال دانشگاه‌ها در کشور‌های دیگر، جایگاه مصوبات هیأن امنای دانشگاه‌های کشور آمریکا را مورد بررسی و تحلیل قرار دارند.
در ادامه‌ی این نشست دکتر جعفری معاون مدیرکل لوایح تدوین وتنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم در خصوص موضوع استقلال دانشگاه‌ها نیز گفت: صرف نظر از تجارب جهانی در این خصوص، در تمام دنیا برای دانشگاه‌ها استقلال قائل هستند استقلال به مفهوم اداری است و حاکمیت، اداره امور را به خود دانشگاه‌ها محول کرده، به طبقه روشنفکر اعتماد کرده و امور را به خود آن‌ها واگذار کرده است.
در ادامه ، قضات دیوان عدالت اداری نیز در خصوص موضوعات مورد بحث به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. واحدی رییس هیأت تخصصی پژوهشی فرهنگی دیوان عدالت اداری نیز به بیان جمع بندی نظرات نشست پرداخت و مطرح کرد: اکثریت حضار بر این باورند که دانشگاه‌ها بر اساس احکام قانونی، صرفاً در امور اداری، مالی، تشکیلاتی و استخدامی اجازه‌ی وضع مقرره دارند و صلاحیت تصویب مقررات در سایر شئون از قبیل: آموزشی، درمانی و دانشجویی را دارا نمی‌باشد.
در پایان نشست نجار فیروز جائی مدیرکل پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری و دبیر نشست گفت: با توجه به گستردگی و اهمیت این بحث، موضوع چگونگی نظارت بر مصوبات هیأت امنا و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در نشست‌های آینده مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

فروش خانه‌های سازمانی دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی با تصویب هیات امنا مجاز است

 | تاریخ ارسال: 1396/10/19 - 18:42 | 

فروش خانه‌های سازمانی دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی با تصویب هیات امنا مجاز است

<h3 text-align:="" "="">

رأی شماره ۸۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع فروش و واگذاری کلیه اماکن مسکونی اسکان متخصصان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه

شماره هـ/۹۳/۴۱۶                                        ۲۶/۵/۱۳۹۳

تاریخ دادنامه : ۱۳/۵/۱۳۹۳       شماره دادنامه: ۸۹۹      کلاسه پرونده : ۹۳/۴۱۶

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه

موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه به موجب لایحه ای که به شماره ۸۵۱۷/۱۰۴/۷ـ ۷/۳/۱۳۹۲ ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی شده اعلام کرده است که:

با سلام و احترام

پیرو نامه‌های شماره ۱۵۰۷۱ـ ۱/۴/۱۳۹۱ و ۳۸۴۴۳ـ ۷/۹/۱۳۹۱ به استحضار می‌رساند که در اجرای ماده ۸ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ و آیین‌نامه اجرایی آن در خصوص نحوه واگذاری منازل مسکونی به ساکنین آنها، آراء متناقضی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده است.

شعبه اول دیوان طی دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۰۱۰۱۸۳۳ ـ ۸/۱۲/۱۳۸۹ به شماره بایگانی ۸۹۰۸۷۸، واگذاری و فروش خانه‌های سازمانی به ساکنین را منوط به برگزاری مزایده عمومی دانسته است لکن شعبه سوم دیوان طی دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۲۲۹۶ـ ۱۷/۸/۱۳۹۰ به شماره بایگانی ۸۹۰۶۰۴ از آنجا که مطابق ماده ۲۰ تنفیذی قانون برنامه پنجم توسعه، دانشگاهها از جهت اراده تابع مصوبات هیأت امناء می‌باشند و هیأت امناء دانشگاه در بند ۳۰ صورتجلسه مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۸۹ با فروش خانه‌های سازمانی مخالفت کرده است. فروش و واگذاری را منوط به تصمیم هیأت امناء کرده است. شعبه چهارم دیوان نیز طی دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۴۰۲۰۷۳ـ ۱۲/۷/۱۳۹۰ به شماره بایگانی ۸۹۱۷۳۶ به فروش و واگذاری به ساکنین بدون رعایت تشریفات مزایده عمومی رأی صادر کرده است. لذا خواهشمند است دستور فرمایید در مورد آراء متناقض فوق الاشعار رأی وحدت رویه صادر، که دانشگاه بر اساس آن اقدام قانونی را اعمال نماید.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شـعبه سوم دیـوان عدالت اداری در رسـیدگی به پـرونده شـماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۱۲۵۶۲ با موضوع دادخواست آقای بهادر هلشی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه و به خواسته واگذاری و فروش خانه سازمانی تحت تصـرف به موجب دادنامـه شـماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۲۲۹۶ـ ۱۷/۸/۱۳۹۰، مـفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

خواسته شاکی برابر مفاد دادخواست، واگذاری و فروش خانه سازمانی تحت تصرف خود است که با توجه به اوراق و محتویات پرونده ومضمون لایحه طرف شکایت نظر به این که بر طبق بند الف ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم توسعه که ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم هم مورد تأیید و تنفیذ قرار گرفته است، دانشگاهها از جهت اراده تابع مصوبات هیأت امنا هستند و در این مورد نیز مطابق نامه شماره ۷۶۲۷۱ ـ ۲۹/۲/۱۳۷۹ مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی، حسب دستور وزیر وقت موضوع موکول به تصویب هیأت امناء دانشگاه است و مطابق نامه شماره ۳۶۹۲۹ـ ۲۴/۸/۱۳۸۹ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون هیأت امناء در این مورد نظر اعلام نداشته است. بنابراین شکایت در مجموع موجه به نظر نمی‌رسد و با کیفیت موجود قرار رد آن صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعـبه چهارم دیوان عـدالت اداری در رسیـدگی به پرونده شمـاره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۳۸۶۰۴ با موضوع دادخواست آقای مصطفی وجدی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه و به خواسته واگذاری و فروش خانه سازمانی تحت تصرف، به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۴۰۲۰۷۳ـ ۱۲/۷/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

در خصوص دادخواست شاکی دایر به صدور حکم بر الزام طرف شکایت به اجرای مصوبات و مقررات مربوط به واگذاری منازل سازمانی به ایثارگران و الزام به واگذاری واحد مسکونی سازمانی که در تصرف شاکی است، با توجه به محتویات پرونده ومفاد لایحه مشتکی عنه به شماره فوق‌الذکر و اظهارات حضوری نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جلسه مورخ ۱/۱۲/۱۳۸۹ این شعبه مبنی بر این که واگذاری منازل مسکونی به ساکنان آنها منوط به تصویب هیأت امنای دانشگاه شده و هیأت امناء در بند ۳۰ صورتجلسه مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۸۹ با فروش خانه‌های سازمانی مخالفت کرده است. علی‌هذا نظر به این که مطابق ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۴۱۸۲/ت۴۲۴۲۸ـ ۷/۲/۱۳۸۸ هیأت وزیران کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی موظف شده اند نسبت به فروش خانه‌های سازمانی از طریق مزایده عمومی اقدام کنند و طبق ماده ۳ بر این امر تأکید تا بر اساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و با رعایت قانون خانه‌های سازمانی به فروش برسانند و برابر مفاد تبصره ماده ۵ همان مصوبه اصلاحی از ۱/۱۰/۱۳۸۸ موضوع مصوبه شماره ۱۹۳۰۵۷/ت۴۳۶۷۴ک ـ ۱۴/۱۰/۱۳۸۸ وزیران عضو کارگروه مسکن، خانه‌های سازمانی مورد استفاده خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در صورتی که در زمان تصویب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن کماکان ساکن خانه‌های مزبور بوده اند و از دولت زمین یا واحد مسکونی نگرفته باشند به ساکنان آنان فروخته می‌شود و با التفات بر این که دستگاه متبوع ادعای دریافت زمین یا واحد مسکونی توسط شاکی از دولت را نکرده است، مخالفت هیأت امنا با فروش آن فاقد مبنای قانونی است و شکایت وارد تشخیص و به استناد مواد ۷ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ بر الزام طرف شکایت به فروش خانه سازمانی مورد استفاده شاکی برای نامبرده با  مراعات مقررات مذکور حکم صادر و اعلام می‌شود. اما در خصوص این که شاکی اعلام کرده به نمایندگی از سایر ایثارگران ساکن در خانه‌های سازمانی نیز شکایت دارد به لحاظ فقدان سمت قانونی قابل استماع نیست در این قسمت قرار رد دادخواست صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ج: شعبه اول دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۱۶۹۰۰ با موضوع دادخواست آقای سیدمحمد باقری به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه و به خواسته واگذاری و فروش خانه سازمانی تحت تصرف، به موجب دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۰۱۰۱۸۳۳ ـ ۸/۱۲/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

شاکی اعلام داشته است یک باب منزل سازمانی در شهرک شهید مفتح کرمانشاه متعلق به دانشگاه طرف شکایت جهت اسکان به نامبرده تحویل شده است که در راستای تصویب‌نامه کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی به شماره ۲۴۱۸۲/ت۴۲۴۲۸ ـ ۷/۲/۱۳۸۸ و ماده ۸ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ تقاضای واگذاری واحد مسکونی مزبور به مشارالیه از سوی مشتکی عنه را دارد، با بررسی اوراق و محتویات پرونده و ملاحظه لایحه واصله ثبت شده تحت شماره ۸۳۳ ـ ۱۲/۸/۱۳۸۹ دفتر این شعبه مبنی بر واگذاری خانه‌های سازمانی منوط به تصویب هیأت امناء دانشگاه است و دفاعاً اضـافه کرده است، هیـأت مذکور با واگذاری موافقـت نکرده اسـت تقـاضای رد دادخواست شده است، نظر به این که شاکی از آزادگان با ۲۵ درصد جانبازی است و مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه شماره ۱۷۱/۷ـ ۲۹/۲/۱۳۸۸ از دانشگاه مشتکی‌عنه به اجرای ماده ۸ قانون صدرالذکر تأکید کرده است و منوط کردن واگذاری منازل سازمانی از سوی دانشگاه طی نامه شماره ۱۳۰۰۹ـ۲۶/۳/۱۳۸۸ به تصویب هیأت امناء حکایت ضمنی از موافقت می‌کند و همچنین با توجه به نامه شماره ۱۱۰۴۵/۲۰ـ ۹/۴/۱۳۸۹ سازمان مسکن و شهرسازی که صراحتاً آمادگی خود را به واگذاری واحد مسکونی مذکور از طریق مزایده عمومی اعلام داشته، هر چند شاکی سازمان مسکن و شهرسازی را که متولی ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان مسکن است، طرف دعوا قرار نداده است لکن نامه مذکور مبین آمادگی سازمان مزبور در کارسازی مشکل ایثارگران و جانبازان عزیر این میهن اسلامی است، بنابراین با وصف مراتب فوق با استناد به  مصوبه صدرالاشاره و ماده  ۸ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ و با رعایت مواد ۷ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ خواسته موجه تشخیص و با وارد دانستن شکایت در حد الزام مشتکی‌عنه به شرکت دادن شاکی در مزایده عمومی با فراهم کردن مزایده مزبور در فروش منازل مسکونی سازمانی وفق مقررات مربوط حکم صادر و اعلام می‌دارد. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‌کند:

رأی هیأت عمومی

اولاً: با توجه به این که شعبه سوم دیوان عدالت اداری، اعمال قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در خصوص فروش خانه‌های سازمانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را مطابق بند الف ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تابع تصمیم هیأت امنای دانشگاهها تلقی کرده است و به موجب رأی شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۲۲۹۶ـ ۱۷/۸/۱۳۹۰ به رد شکایت اتخاذ تصمیم کرده است، لیکن شعب اول و چهارم دیوان عدالت اداری به موجب آراء شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۰۱۰۱۸۳۳ـ ۸/۱۲/۱۳۸۹ و ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۴۰۲۰۷۳ـ ۱۲/۷/۱۳۹۰ تصمیم هیأت امناء در اعمال قانون مذکور در دانشگاهها را ضروری تلقی نکرده‌اند و به وارد دانستن شکایت اتخاذ تضمیم کرده‌اند بین آراء تعارض وجود دارد.

ثانیاً: مطابق قوانین پیش گفته دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستانهایی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط هستند بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی بویژه قانون محاسبات عمومی ، قانون مدیریت خدمات کشوری ، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی، تشکیلاتی مصوب هیأت امناء که حسب مورد به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستانها به تأیید رئیس جمهور می‌رسد، عمل می‌کنند و درماده ۲۲۶ قانون برنامه پنجم توسعه نیز مقرر شده است، احکام قوانین و مقرراتی که لغو یا اصلاح آنها مستلزم ذکر یاتصریح نام است در صورت مغایرت با احکام این قانون در طول برنامه موقوف الاجراء می‌شود. با توجه به مراتب، دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستانهای فوق‌الذکر در مواردی که هیأت امناء آنها در محدوده اختیارات مذکور، مقرره‌ای تصویب کنند، تابع تصمیمات هیأت امناء هستند و چون هیأت امناء دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان کرمانشاه به موجب بند ۳۰ صورتجلسه مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۸۹ با فروش و واگذاری کلیه اماکن مسکونی اسکان متخصصان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه مخالفت کرده است، بنابراین اعمال قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و اصلاح بعدی آن در خصوص فروش خانه‌های سازمانی در دانشگاهها تابع مصوبه هیأت امناء است و رأی شعبه سوم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۲۲۹۶ـ ۱۷/۸/۱۳۹۰ که تبعیت از نظر هیأت امناء را ضروری تلقی کرده است و به رد شکایت صادر شده است صحیح و موافق مقررات تشخیص می‌شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایرمراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری