[صفحه اصلی ]     [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره معاونت::
معرفی افراد::
مدیریت ها::
گروه معارف اسلامی::
فرم ها::
اخبار و اطلاعیه ها ی
     دانشجویی
::
تماس با معاونت::
گروه استعداد های درخشان::
اطلاعیه های ترم تابستان::
آئین نامه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
ورود کاربران
:: ضرورت ایجاد دوره های مجازی ::

ضرورت ایجاد دوره­های مجازی

آموزش مجازی یکی از جدیدترین و کارآمدترین اشکال آموزش‌های از راه دور هستند و اخیراً در کشورهای مختلف نقش بسزایی در آموزش فراگیران به عهده گرفته­اند. آموزش­های مجازی مفهوم کلاس‌های سنتی را تغییر داده‌اند. بسیاری از فعالیت‌هایی که در کلاس‌های مجازی صورت می‌گیرد مشابه آنهایی هستند که در برنامه‌ها و کلاس‌های درس سنتی انجام می‌شود، اما ماهیت و فضایی که این فعالیت‌ها در آن انجام می‌شود متفاوت است. در کلاس‌های مجازی دانشجویان در بعضی از دوره‌ها به صورت کنفرانس‌های رایانه‌ای شرکت می‌نمایند. این دوره از طریق اینترنت و شبکه‌های وب جهانی ارائه می‌شوند و از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که امکان برقراری ارتباط را برای دانشجویان در نقاط مختلف فراهم می‌سازد. ورود به این دوره‌ها از طریق رایانه شخصی در خانه یا در محیط کار با اتصال به اینترنت امکان‌پذیر است. در این نوع آموزش با تعداد محدودی استاد می‌توان دانشجویان بسیاری را پوشش داد، اگر چه این سیستم قادر خواهد بود از تمامی اساتید در رده‌های مختلف (هیأت علمی ـ استاد ـ مربی و استادیار ...) استفاده نماید. امروزه صدها دانشگاه معتبر در سراسر دنیا دروس و رشته‌های دانشگاهی خود را از طریق اینترنت در دوره‌هایی ارائه می‌کنند که تنوع رشته‌ها و دروس ارائه شده با این روش بسیار زیاد است.

ویژگیهای مهم دوره­های مجازی عبارتند از:

  1. عدم نیاز به حضور فیزیکی دانشجو. از آنجا که در این نوع دوره­ها غالب ارتباطات از طریق شبکه اینترنتی است، لزومی به حضور فیزیکی دانشجو در کلاس نیست. تنها کافی است دانشجو با استاد از طریق دستگاه کامپیوتر از منزل یا نزدیک‌ترین مرکز به شبکه دوره مجازی متصل شود و از امکانات آن استفاده کند.

  2. عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص. دسترسی شبانه‌روزی به کلاس درس در دوره مجازی به استفاده‌کنندگان امکان می‌دهد به جای غیبت از محل کار در فرصت‌ها و اوقات فراغت به یادگیری بپردازند. البته این سیستم آموزشی را فناوری کنفرانس از راه دور در تالار کنفرانس و کلاس‌های آنلاین با حضور استاد در زمان خاص (جهت رفع اشکال) پشتیبانی می‌کند. ولی بخش اعظم این سیستم مبتنی بر دروسی است که دانشجو در هر زمانی (آفلاین) می‌تواند دروس را دریافت کند.

  3. کیفیت بالای ارائه دروس. در دوره­های حضوری تعداد اساتید برای یک درس محدود می‌باشد. مثلاً برای یک درس خاص ممکن است یک یا نهایتاً دو استاد وجود داشته باشد. ولی در دوره­های مجازی تیم‌های مجرب با استفاده از فناوری‌های مدرن و متنوع چند رسانه‌ای می‌توانند درس‌ها را به نحو مطلوب آماده و ارائه کنند. در ضمن دانشجو می‌تواند محتوای دروس را چندین مرتبه مشاهده کند و از این لحاظ نیز کیفیت آموزشی بهبود می‌یابد.

  4. پشتیبانی و ثبت‌نام از تعداد زیاد دانشجو در یک درس. در دوره­های حضوری به دلیل محدودیت کلاس‌ها و همچنین به سبب بازدهی پایین این مشکل وجود دارد که دانشجویان به دلیل تکمیل ظرفیت کلاس‌ها نتوانند در درس دلخواه ثبت‌نام کنند. این مشکل در دوره­های مجازی کمتر وجود دارد.

  5. صرفه‌جویی در هزینه. صرفه‌جویی در هزینه ساختمان‌های متعدد اداری و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در تشکیل جلسات درسی، سمینارها، سفر اساتید و دانشجویان ـ هزینه نگهداری کلاس، برگزاری امتحانات، تهیه جزوات و کتاب و ...، همین‌طور بالا بردن سطح فرهنگی و علمی جامعه، دسترسی به کتابخانه دیجیتال و منابع آموزشی، سرعت در امور اداری، حق انتخاب دانشجویان در تعیین دوره‌های آموزشی، اجازه تهیه و آماده سازی مدل‌های مختلف آموزشی توسط استادان، نیاز کمتر به مدرسان تمام وقت و...

  6. حفظ شان و حریم فرهنگی دانشجو و خانواده، سلامت و آرامش روحی و روانی دانشجو و ......... از مزایایی آموزش مجازی محسوب می‌شود

دفعات مشاهده: 1264 بار   |   دفعات چاپ: 104 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
Vice Chancellor for Education
Persian site map - English site map - Created in 0.141 seconds with 909 queries by yektaweb 3351