1. مقدمه و بیانیۀ ماموریت
آشنایی با زبان انگلیسی که امروز مترادف با زبان آکادمیک دنیا شده است و همچنین هر زبانی که ابزار دسترسی به صف اول علوم مختلف باشد مورد تاکید نظام جمهوری اسلامی و کلیۀ جوامع علمی دنیا میباشد. با توجه به این که امروز در میان فعالان حوزۀ علمی کشور به دلایل مختلف بیش از هر زمان دیگری وسعت عمل، پویایی و انگیزه مشاهده میشود، چنین نیازی به مراتب ملموستر و برجستهتر شده است.
از طرف دیگر، ارتباطات روزافزون و آسانتر بین جوامع علمی، گفتمانی و حرفه ای موفق و نیز رقیب در دنیا برای رسیدن به بهره وری بالاتر چارهای غیر از مجهز شدن به زبان مشترک گفتمانی باقی نگذاشته است.
فعالان نوپا و جوان جوامع علمی و پژوهشگران کشورهای در حال توسعه مانند ایران با عنایت به این که نیازمند و محکوم به شتاب بیشتری در حوزۀ توسعۀ علمی و حرفه ای هستند به چنین زبانهایی نیاز بیشتری دارند. در این میان، دانشگاههای مادر استانها از آن جا که تعداد قابل توجهی دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی و به ویژه در دوره های دکتری در آنها مشغول به تحصیل هستند و همچنین با عنایت به این که به صورت بالقوه مرجع و متولی اصلی ترویج و آموزش زبان علمی برای کلیۀ شهروندان محسوب میگردند، در این خصوص مسئولیت بیشتری را به عهده دارند.
لازم به یادآوری است که در سالهای اخیر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی، به ویژه دانشجویان دکتری دانشگاه که داشتن گواهی آموزش زبان برای آنها ضروری میباشد، با شتاب بالایی رشد نموده و همچنین تعداد زیادی از دانشجویان اردبیلی شاغل به تحصیل و یا مصمّم به ادامۀ تحصیل در دانشگاههای مختلف داخل و خارج کشور میباشند که نیاز همۀ آنها به آموزش مطمئن زبان راه اندازی آکادمی زبان را در دانشگاه محقق اردبیلی توجیه مینماید. این آکادمی قادر خواهد بود در گامهای بعدی پاسخ مناسبی به نیازهای دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی و سایر موسسات آموزش عالی و همچنین نیازهای تخصصی دستگاههای اجرایی و گروههای حرفه ای ارائه نماید.
با عنایت به موارد فوق، و نیزدر نظر گرفتن اهتمام ویژۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت تدبیر و امید و به ویژه تاکید ریاست محترم دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص این امر مهم، آکادمی زبان تاسیس شده است. امید است این کار زمینۀ پویایی و تحرک بیشتر در جامعۀ علمی این دانشگاه و این استان و در نهایت ایفای نقش بیشتر و موثرتر آنان در مسیر توسعۀ علمی کشور را فراهم نماید.
2. ساختار اداری آکادمی
آکادمی زیر نظر ریاست دانشگاه تشکیل و با مسئولیت رییس آکادمی اداره میشود. سیاستهای کلی آکادمی اعم از تعیین اختیارات و وظایف ریاست آکادمی، ترسیم وسعت فعالیت، انتخاب کمیتۀ علمی، تعیین تعرفۀ ثبت نام، تعیین میزان حق التدریس، تخصیص مسئول دفتر، تعیین عامل مالی و کارپرداز و موارد مشابه در هیئت محترم رئیسۀ دانشگاه انجام میپذیرد. کمیتۀ علمی آکادمی نیز متشکل از رییس آکادمی، یک یا دو نفر عضو هیئت علمی از گروه زبان و نمایندۀ مدرسین است، تصمیم گیری در خصوص جذب مدرس، تعیین محتوای آموزشی، تعریف دوره های آموزشی و ارزشیابی دوره ها و مدرسین را به عهده دارد. مسئول دفتر آکادمی مسئولیت ثبت نام، نظارت بر تشکیل کلاسها، گزارش فعالیتها و سایر امور محوله آکادمی را به عهده دارد.
3. حوزۀهای فعالیت
3. 1. آموزش زبان
حوزۀ اصلی فعالیت آکادمی زبان دانشگاه در حیطۀ آموزش زبانهای مختلف میباشد که در قالب ترمهای آموزشی 15 تا 20 جلسه ای به تعداد نیاز (تا 15 ترم) ارایه میشوند.
دوره های آموزشی سفارشی نیز متناسب با نیاز متقاضیان قابل برنامه ریزی و اجرا خواهد بود. ضمناً دوره های آموزشی زبانهای غیرانگلیسی (مانند آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، آمادگی آزمون تومر برای زبان ترکی استانبولی و ...) به تناسب نیاز متقاضیان و بضاعت آکادمی برنامه ریزی و اطلاع رسانی میگردد.
3. 2. برگزاری آزمونهای استاندارد زبان
حوزۀ مهم دیگری که در برنامۀ فعالیت آکادمی قرار میگیرد برنامه ریزی برای اجرای آزمونهای استاندارد ملی و بین المللی زبان میباشد که با عنایت به ضرورت تامین زیرساختهای اولیۀ سخت افزاری و انسانی مورد نیاز، اقدام لازم برای فراهم کردن مقدمات و اخذ مجوز از سازمانهای مربوط انجام خواهد شد. آکادمی بعد از تامین مقدمات لازم تلاش خود را از طریق گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه برای برقراری ارتباط با موسسات متولی آزمونهای بین المللی زبان به عمل خواهد آورد.
3. 3. ترجمه و ویرایش مقالات و سایر آثار علمی
از آنجا که اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی جوان و فعال در استان تلاش دارند آثار خود را در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسانده و در بین اعضای جامعۀ گفتمانی علمی حضور برجسته داشته باشند، آکادمی در خصوص جذب مترجمین و ویرایشگران بومی و زبده اقدام لازم را انجام و نسبت به ارائۀ خدمات ترجمه و ویرایش اهتمام خواهد نمود. بدیهی است این سرویس را میتوان با طراحی بستر نرم افزاری لازم به کل کشور تعمیم داد.
4. مدرسین آکادمی
جذب مدرس از طریق فراخوان عمومی و با بکارگیری ملاکهای علمی نظیر نمرات آزمونهای استاندارد و دعوت به مصاحبه صورت خواهد گرفت که جزئیات آن به تصویب کمیتۀ علمی آکادمی میرسد. اعضای هیئت علمی گروه زبان نیز با تشخیص کمیتۀ علمی همواره در تدریس دوره های پیشرفته به ماموریت آکادمی کمک خواهند کرد.
5. صدور گواهی
گواهینامۀ گذراندن دوره های آموزشی مختلف زبان که در جدول فوق به آنها اشاره شده است بعد از اخذ مجوزهای لازم و تحت نظارت هیئت محترم رئیسۀ دانشگاه و کمیتۀ علمی آکادمی صادر و در اختیار زبان آموزانی که دوره ها و آزمون های پایانی را با موفقیت به پایان میرسانند قرار خواهد گرفت تا از مزایای مترتب بر آن برخوردار گردند. آکادمی تلاش خواهد کرد با ایجاد پل ارتباطی بین خود و مؤسسات آموزشی و علمی معتبر آموزش زبان دنیا از طریق گروه همکاریهای علمی بین المللی نسبت به ارتقای کیفی فعالیت های خود اقدام و در گواهی های صادره به تشریک مساعی با آنها اشاره نماید.