برگشت به دانشگاه محقق اردبیلی
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی دانشکده::
ریاست دانشکده::
معاونین دانشکده::
معرفی افراد::
رشته های موجود در دانشکده::
کارگاه ها و آزمایشگاه ها::
اخبار دانشکده::
معرفی منطقه مشکین شهر::
فرم ها::
اطلاعات تماس ::
فناوری اطلاعات دانشکده::
انتخاب واحد نیمسال نیمسال اول سالتحصیلی 97-96::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
:: برگزاری دومین کارگاه معرفت افزایی با موضوع ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۱۰ | 

دومین کارگاه معرفت افزایی با موضوع " اخلاق حرفه­ ای و تربیت اسلامی" روز دوشنبه مورخ  4/2/96 و با حضور دکتر امین فتحی دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین سرپرست، اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشکده کشاورزی مشگین شهر در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی مشگین شهر برگزار گردید. در ابتدای این کارگاه دکتر فتحی با تبریک فرارسیدن عید مبعث پیامبر گرامی اسلام، یکی از مهم­ترین اهداف بعثت پیامبر را کامل نمودن و به غایت رساندن مکارم اخلاق دانستند. ایشان آداب، ادعیه و اذکار وارده در خصوص سه ماه رجب، شعبان و رمضان را دارای مضامین بلند و عالی دانستند و خاطر نشان کردند ماه رجب به منزله توشه، ماه شعبان به منزله راه و ماه رمضان به منزله مقصد نهایی مسیر تعالی است. ایشان در ادامه از علم اخلاق بعنوان سه علم اصلی بشری یاد نموده و افزودند حکمت (علم) در گذشته به دو شاخه عملی و نظری تقسیم می شد، که از حیث نظری شامل الهیات، فلسفه و ریاضیات و از منظر عملی شامل اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدن بوده است. ایشان در ادامه این تقسیم بندی، علم اخلاق را مشتمل بر دو قسم نظری و عملی دانسته و افزودند اخلاق نظری شاخه ­هایی نظیر علم اخلاق، فلسفه اخلاق، تربیت اخلاقی و آداب را دربرمی­گیرد. ایشان در تبیین و تعریف علم اخلاق، بحث در خصوص مبانی و مفاهیم اخلاقی را از موضوعات این دانش ذکر نموده و ضمن اشاره و توضیح در مورد چند مفهوم اخلاقی، لزوم دقت نظر در مفاهیم و صفات اخلاقی را خاطر نشان شدند. ایشان به طور نمونه، مفهوم زهد را وارستگی و عدم وابستگی معنا کرده و تاکید نمودند معنای زهد بر خلاف تعابیری که در برخی از بازه های تاریخی ارائه شده است، نداشتن و بهره نگرفتن از نعمات الهی نیست، بلکه وابسته نبودن و دلبستگی نداشتن به امکانات و تعلقات دنیوی در عین بهره گیری از آنهاست. ایشان در مثالی دیگر، از دروغ به عنوان یکی از بزرگترین بدی ها یاد کرده و افزودند نوع مصلحت آمیز آن مربوط به شرایط خاص و فقط در زمانی است که جان، آبرو و یا مال کسی به خطر افتاده و حتی شرایط توریه (پوشاندن) وجود ندارد و در غیر این شرایط نمی توان آنرا توجیه نمود.

AWT IMAGE

دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی همچنین از مباحث فسلفه اخلاق به عنوان بررسی چرایی اخلاق یاد کرده و افزودند اینکه چرا دروغ بد است و یا اینکه چرا ما باید رفتار اخلاقی داشته باشیم، موضوع فلسفه اخلاق است. ایشان همچنین معیارهای فعل اخلاقی و اینکه بر اساس چه معیاری فعل انسان اخلاقی و یا غیر اخلاقی است را جزو عمده مباحث مطرح شده در فلسفه اخلاق یاد کردند. استاد فتحی ضمن اشاره به اینکه از نظر استاد شهید مطهری معیار فعل اخلاقی در اسلام، بر اساس وظیفه بندگی معنا می یابد، کتاب فسلفه اخلاق آن استاد والامقام را بعنوان روان ترین، بهترین و مناسب ترین کتاب در این زمینه به حاضران معرفی نمودند. ایشان در ادامه سخنان خود تربیت را روش اخلاقی شدن ذکر کردند و یادآور شدند بخشی از آداب ذاتی (بالوضع) و بخش دیگر تعلیمی و همچنین فرهنگی است.  ایشان به طور نمونه از احترام به دیگران به عنوان یک مفهوم اخلاقی مشترک در اغلب مکاتب اخلاقی یاد نمودند که می تواند در قالب  فرهنگ های مختلف به صورت آداب و رفتارهای متفاوت دیده شود. ایشان از کتاب مفاتیح الحیاه از علامه جوادی آملی به عنوان مرجعی مناسب در خصوص آداب و سبک زندگی دینی نام بردند. استاد فتحی همچنین ضمن اشاره ای به کتاب قلب سلیم به عنوان منبع مطالعاتی مناسب در زمینه علم اخلاق نوشته آیت الله شهید دستغیب، تاثیر گذاری این کتاب را منبعث و متاثر از شخصیت مهذب و نفس پاک آن شهید محراب دانستند. استاد دانشگاه محقق اردبیلی در فراز دیگری از بیانات خود، اخلاق فردی، اجتماعی، اخلاق خانواده، شهروندی و حرفه ای را شاخه های مختلف اخلاق کاربردی دانستند و افزودند اخلاق حرفه ای که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است در مجموعه های دانشگاهی میتواند در شعوب مختلف نظیر آئین استادی، آئین دانشجویی، اخلاق اداری، اخلاق مدیریتی، اخلاق آموزشی و اخلاق پژوهشی  مورد بحث قرار گیرد. ایشان در ادامه ضمن تبیین جایگاه و نسبت علم اخلاق با وجود انسان، انسان را دارای چهار بعد جسم، نفس، روح و نور دانستند و تاکید نمودند نفس جایگاه صفات، صندوق اعمال انسان و مرتبط با مرگ و زندگی، هویت و شخصیت انسان است. ایشان از شفاف بودن و عدم آشفتگی خوابهای شبانه به عنوان معیاری از تسلط و مراقبت بر نفس یاد کردند. دکتر فحتی ضمن پرداختن به معنای نور و نورانیت با بیان اینکه هیچ عملی در نورانیت به نماز نمی رسد افزودند هر عملی که با اخلاص انجام شود دارای نورانیت خواهد بود. ایشان در ادامه با اشاره به اقسام عوالم (عالم جبروت، ملکوت و ناسوت) جسم انسان را متعلق به عالم ناسوت (دنیا)، نفس را مربوط به عالم ملکوت و نور را از عالم جبروت دانسته و افزودند همانطور که جسم و بدن ابزار وجودی انسان در عالم ناسوت است، قلب ابزار ملکوت و عقل مربوط به جبروت است. ایشان عقاید و بینش های انسان را مربوط به عقل، اخلاق و گرایشات را مربوط به قلب و کنش های انسان را مربوط به جسم دانستند. استاد فتحی، اذعان نمودند به همین اعتبار درست شدن اخلاق  منوط به قوام گرفتن فکر، عقاید و یقینیات خواهد بود تا نهایتا قلب بدون مرض اخلاقی و به تعبیر قرآنی قلب سلیم حاصل شود.  ایشان همچنین به حدیث جنود عقل و جهل که درکتاب شریف کافی مرحوم شیخ کلینی ذکر شده است اشاره نموده و افزودند در این حدیث نورانی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام به ذکر هفتاد و پنج فضیلت اخلاقی و هفتاد و پنج رذیله اخلاقی پرداخته اند. لزوم رشد صفات و فضائل اخلاقی در بعد کمی و کیفی برای دستیابی به مکارم الاخلاق از دیگر مواردی بود که ایشان در این کارگاه به آن پرداختند.

AWT IMAGE

در همین راستا استاد فتحی ضمن ارائه توضیحاتی، از عفو به عنوان بخشش نام برده و صفح را بالاتر از عفو و به معنای بخششی که توام با فراموش کردن خطاست دانستند. همچنین، غفران به معنای خوبی کردن در مقابل بدی کردن، البته در صورتی که خوبی کردن شخص مقابل را اصلاح نماید، نمونه ای از مکارم الاخلاقی بود که دکتر فتحی به توضیح آن پرداختند و افزودند در سوره مبارکه فرقان نیز در توصیف عبادالرحمن آمده است که آنان هنگامی که مورد خطاب نادانان قرار بگیرند با ملایمت پاسخ آن جاهلان را میدهند و قالوا سلاما تعبیری است که  قرآن در این خصوص به کار برده است، که مصداق غفران است. ایشان همچنین یکی از خصائل نیکوی انسانی را برادری و اخوت برشمرد که به معنای ابراز و اظهار همدردی است، و ادامه داد مواسات یا برابری به مراتب بالاتر از برادری است، چرا که مفهوم برابری به معنای دردمند شدن با درد دیگران است. از سوی دیگر، ایثار به معنای مقدم دانستن منافع دیگران بر خود از دیگر مکارم الاخلاقی بود که استاد فتحی آنرا از مواسات هم بالاتر دانستند. همچنین ایشان پس از طرح درجات مختلف نفس شامل نامی نباتی، حسی حیوانی، ناطقه قدسی و کلی الهی، و در تشریح رابطه نفس با اخلاق، خاطر نشان نمودند اگر انسان دچار پرخوری (که مربوط به نفس نامی نباتی است) گردد، نفس حسی حیوانی (که با حواس پنجگانه مرتبط است) نیز تاثیر می پذیرد و تبعاً زبان هم به غیبت گشوده میشود و گوش و چشم نیز به خیانت می گرایند، به همین اعتبار نفس ناطقه قدسی (شامل نفس لوامه، اماره و مطمئنه) نیز متاثر خواهد شد. ایشان یکی از آثار مراقبت از نفس را رسیدن به نفس مطمئنه و سپس رسیدن به نفس کلی الهی و در پی آن رسیدن به روح برشمردند. همچنین، درگیر بودن و پرداختن با نفس حسی حیوانی و غافل شدن از نفس ناطقه قدسی، دلیل عمل نکردن به آموزه های اخلاقی علیرغم آگاهی از آنان، عنوان شد. ایشان همچنین در فراز پایانی سخنان خود لزوم اهمیت دادن به عنصر تعلیم و عنصر تربیت به طور همزمان را، یادآور شدند و  همچنین از شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به عنوان الگوهای کم نظیر اخلاقی و تربیتی یاد کردند. گفتنی است در پایان جلسه حاضران به طرح نظرات و سوالات خود پرداختند. گفتنی است در پایان جلسه حاضران به طرح نظرات و سوالات خود پرداختند.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
Meshginshahr College Of Agriculture
Persian site map - English site map - Created in 0.148 seconds with 900 queries by yektaweb 3455