نشست تخصصی تحلیل نشانه شناختی روابط و مخاصمات اخیر بین ایران و عربستان

 | تاریخ ارسال: 1395/3/17 - 15:49 | 

عنوان برنامه: نشست تخصصی تحلیل نشانه شناختی روابط و مخاصمات اخیر بین ایران و عربستان

مکان: آمفی تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی

زمان: ۹۵/۰۲/۲۰ بمدت ۴ ساعت

-

چکیده ای از برنامه اجرا شده:

به همت انجمن های علمی تاریخ و زبان و ادبیات عرب نشست تخصصی تحلیل نشانه شناختی روابط و مخاصمات اخیر بین ایران و عربستان برگزار شد.

نشست علمی تخصصی تحلیل نشانه شناختی روابط و مخاصمات اخیر ایران و عربستان به مدت سه ساعت در تاریخ ۹۵/۲/۲۰ به مدت سه ساعت با حضور بیش از ۷۴ نفراز دانشگاهیان محقق اردبیلی و مهمانان استانی در سالن آمفی تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در این نشست دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی ضمن خیرمقدم گویی به مهمانان  مباحثی را در خصوص روابط ایران و عربستان بیان کرد.

در ادامه دکتر امین نواختی مقدم به  توضیح و تعریف  نشانه شناسی بطور کلی و جزیی پرداخت و افزود: (( وین کنشتاین )) در رساله ی فلسفی خود می نویسد : زبان جهان من است ، هرچیزی را بتوانم بنامم موجودیت پیدا می کند فعلیتش در زبان است ، ما از طریق معنا می توانیم پی به ماهیت یک موجود بریم .

(( سسر )) بنیانگذار علم نشانه شناسی ( سمیولوژی ) عقیده دارد که  زبان مهم ترین ریشه­ی نشانه شناسی است ، کنش­های انسان ، اعمال و رفتار او وسیله­ی نشانه شناسی است .

دکتر نواختی مقدم تصریح کرد: زبان الگوی دو وجهی است یا به عبارت دیگر نشانه شناسی ۲ الگو دارد : ۱ -  دال ( نشانه ) ، ۲ – مدلول ( معنا ) ، آواهای صوتی بعنوان دال و مفاهیم بعنوان مدلول اند.

روابط در نشانه شناسی روابطی  است به معنای دال و مدلول ، روابط بین دال ومدلول جدایی ناپذیرند و فقط بصورت تحلیلی و فهم بیشتر آنها را از یکدیگر جدا می کنیم، دال بدون مدلول صدای گنگ است در واقع دالی که نتواند مدلولی در ذهن ایجاد کند گنگ است ، اما دالی که مدلول نداشته باشد نمی تواند در ذهن انسان بگنجد . تصور ذهنی مورد توجه نشانه شناس است ، معنا در کنار سایر دال ها و مدول ها ایجاد می شود.

نمی توان انسان را که موجودی متعمن است بصورت تجربی شناخت و سنجید،چون موجودی معنادار است پس باید او را از طریق معنا شناخت و همچنین در مباحث دیگر نیز باید به شناخت موضوعات معنادار رفت نه موضوعات عینی و تجربی . وی با جملات وین کنشتاین و سسر که در بطن متن آمده است اشاره کرد و با نشانه شناسی به تحلیل روابط و خصومت های ایران و عربستان پرداخت و گفت:

روبط ایران و عربستان از ابتدا بصورت خصمانه بوده وحتی قبل از اینها در دوره عثمانی نیز که عربستان  بخشی از دولت عثمانی شمرده می شد رابطه بین این دو دولت مخاصمانه بود تا جایی که بر سر مسائل عبادی چون حج اختلافاتی پیش آمد.

از زمان دهه­ی هفتاد میلادی نزاع بین بلوک شرق وغرب باعث شده بود انگلستان به ایران و عربستان اختیاراتی بدهد که نظام دو ستونی نامیده می شد ، اینها سد نفوذ نظام کمونیستی کشور های خاورمیانه بود و این امر تا زمان حضور شاه در کشور در جریان بود و عمل میکرد؛ بعد از انقلاب نظام پادشاهی و محافظه کارانه عربستان در مقابل نظام انقلابی ایران قرار گرفت  و از این رو  عرب­ها ایرانیان را بعنوان برده­ی آزاد شده بحساب می آوردند وخود را برتر از آنها می دانند ، عربستان و ایران دو ایدوئولوژی مختلف دارند و این ایدوئولوژی­ها هیچگاه نمی توانند با یکدیگر کنار بیایند.

AWT IMAGE

***

AWT IMAGE

***

AWT IMAGE



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2160 بار   |   دفعات چاپ: 819 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر