مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی عمومی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان اهمال کار

 | تاریخ ارسال: 1393/2/16 - 14:00 | 

  نام خانوادگی دانشجو: محمدامینی نام: زرار

  عنوان رساله: مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی عمومی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان اهمال کار

  اساتید راهنما: دکتر محمد نریمانی دکتر عادل زاهد

  استاد مشاور: دکتر عباس ابوالقاسمی

  مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی رشته: روان شناسی گرایش: عمومی

  دانشگاه: محقق اردبیلی دانشکده: علوم تربیتی و روان شناسی تاریخ دفاع: ۱۸/۱۲/۱۳۹۲ تعدادصفحات: ۱۹۳

  چکیده:

  هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آموزش مهارت حل مسئله بر فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی عمومی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر اهمال مدارس متوسطه شهرستان اشنویه در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموز ان پسر اهمال کار پایه اول متوسطه در سال تحصیلی ۹۲- ۹۱ بود . نمونۀ آماری این پژوهش شامل۶۰ نفر از دانش آموزان مدارس متوسطه شهر اشنویه بودند که پس از انتخاب به روش نمونه گیری خوشه ای بصورت تصادفی در سه گروه ۲۰ نفری جایگزین شدند(۶۰ n= ). برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی عمومی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و آزمون تعقیبی توکی) استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله اثر مثبت و معناداری بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان اهمال کار دارد و باعث افزایش انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان اهمال کار می شود. یکی دیگر از نتایج پژوهش حاضر اثربخشی معنادار آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان اهمال کار بود ؛ بصورتی آزمودنی های گروه آموزش آموزش خودتنظیمی و آموزش مهارت های حل مسئله، فرسودگی تحصیلی کمتری را گزارش کردند. همچنین مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی اثربخشی بیشتری در مقایسه با آموزش حل مسئله بر این متغیرها داشت . در کل نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و حل مسئله تاثیری افزایشی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی و تاثیری کاهشی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان اهمال کار دارد.

  

  واژه های کلیدی: یادگیری خودتنظیمی، حل مسئله، فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، اهمال کاری



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 19903 بار   |   دفعات چاپ: 778 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 12 بار   |   0 نظر