برگزاری کارگاه آموزشی «سبک زندگی»

کارگاه آموزشی «سبک زندگی»، ویژه اساتید با حضور دکتر اکبری جدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران برگزار شد. کارگاه با طرح سؤال«مفهوم سبک زندگی» توسط دکتراکبری جدی شروع شد وهریک از شرکت کنندگان به ارائه برداشت خود از تعریف سبک زندگی پرداختند. وی ضمن اذعان به دشواری تعریف واژه ها، در جمع بندی دیدگاه ها به این عبارت رسید که سبک زندگی یعنی روش مستمر تعامل با خود و دیگران( رفتارهای فردی و اجتماعی) بر اساس هدف ها. حجت الاسلام اکبری جدی با بیان این که اصطلاح سبک زندگی از اوایل دهه هفتاد وارد ادبیات ما شده است، لایف استایل(سبک زندگی) را در غرب بیشتر ناظر به لایه های رویین زندگی نظیر: بهداشت شخصی، دکوراسیون محل زندگی و کار ودیگر مسائل فردی و مدیریت لایه های اجتماعی توسط نهادها و نخبگان جامعه دانست. اکبری جدی، مهندسی رفتارهای اجتماعی توسط دولت ها و حکومت ها در غرب را به مراتب بیشتر از ایران ذکرکرده اما تأثیرگذاری آنها را در قالب اعمال قوانین ومقررات، تبلیغات، رسانه ها و با ذائقه سازی ها و فرهنگ سازی بیان کرد، به طوری که دخالت دولت ها به چشم نمی آید. اکبری جدی افزود: ما باید بتوانیم نقش خودمان را در این راستا تعریف کرده و با توجه به گروه مرجع بودن اساتید برای جوانان، نقش تأثیرگذاری داشته باشیم. دور باطل فرافکنی ها زمانی قطع می شود که ما از خودمان و دانشگاه ها شروع بکنیم، چرا که همه نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در دانشگاه ها ساخته می شود، وگرنه دچار افسوس و حسرت خواهیم شد. وی ضمن معرفی کتب و مقالاتی که در ارتباط با سبک زندگی در کشور نوشته شده، سهم تولیدات علمی در این موضوع را بسیار ناچیز دانسته و اهمیت بحث سبک زندگی در فرهنگ را استراتژیک توصیف کرده، پاسخگویی به سؤالات، مواجهه با مشکلات بیشترو اشکالات موجود در جامعه را موجب سنگینتر شدن مسئولیت ها دانسته و خواستار توجه جدی استادان به ایفای نقش تاریخی خود در مقطع کنونی شد. امین فتحی، دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه در ابتدای این نشست، ضمن خیر مقدم گویی در این کارگاه که روز چهار شنبه، نهم بهمن ماه 1392 در سالن جلسات میهمانسرای دانشگاه برگزار شد، به تبیین جایگاه دفاتر هم اندیشی پرداخت و گزارش مختصری ازفعالیت های دفتر هم اندیشی طی دو سال گذشته ارائه کرد و موضوع کارگاه (سبک زندگی) را بازگشت به خویشتن و فرهنگ خودی دانست.


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2509 بار   |   دفعات چاپ: 372 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر