گزارش جلسه شورای (صنفی) کارمندان دانشگاه‌های سراسر کشور - دانشگاه شیراز

 | تاریخ ارسال: 1398/2/16 - 15:35 | 
چهارمین نشست اعضای شورای صنفی کارمندان دانشگاه­های دولتی سراسر کشور با حضور 110 نفر از 55 دانشگاه­ زیرمجموعه وزارت عتف در روزهای 9 و 10 اردیبهشت ماه 1398 برای تصمیم‌گیری و تصویب نهایی اساسنامه و انتخاب اعضای ارکان اصلی شورا در دانشگاه شیراز برگزار گردید. در این جلسه از دانشگاه­های بزرگ 3 الی 5 نفر و از سایر دانشگاه­ها 1 الی 2 نفر براساس معیارهای و شاخص‌های مصوب در جلسه قبلی(8 اسفند 97) برای عضویت در مجمع عمومی دعوت به عمل‌آمده بود. بر همین مبنا از دانشگاه محقق اردبیلی آقایان مهران باقلاچی (دبیرشورا)، نادر بهشتی (نایب‌دبیرشورا) و علی خدایاری(عضو شورا) برای شرکت در این نشست معرفی شدند.
جلسه در ساعت 14 روز دوشنبه مورخ 9/2/98 با میزبانی دانشگاه شیراز آغاز شد. در ابتدای جلسه با توجه به تصویب کلیات اساسنامه شورا در جلسات قبلی، مطالب مورد بحث از سوی اعضا برای تصویب نهایی به شور گذاشته شد ولی چون موارد مطرح شده از سوی اعضای مجمع بیش از حد انتظار بود، هیأت مؤسس ساعت 21 اتمام جلسه را برای صرف شام و اقامه فریضه نماز اعلام نمود و از اعضایی که برای تغییر موادی از اساسنامه نقطه نظر موثر داشتند دعوت بعمل آورد تا ساعت 23 در اتاق جلسات محل اسکان با هیأت مؤسس به شور بنشینند. هیأت اعزامی از این دانشگاه نیز با شرکت در این جلسه و بیان لزوم اصلاحات و اضافه نمودن 18 بند در اساسنامه، تمامی موارد مدنظر خود را به تصویب اعضای حاضر رسانده و نظر سایراعضای مجمع را جلب نمودند. جلسه مذکور در ساعت 2:30 بامداد به اتمام رسید.
ادامه­ی نشست در ساعت 9 صبح مورخ 10/2/98 برگزار شد و پس از قرائت موارد تغییر یافته در اساسنامه، به تصویب نهایی حاضران رسید و پس از آن انتخابات ارکان شورا آغاز گردید. این انتخابات با پیش شرط داوطلبی حداکثر سه نفر از دانشگاه­های موسس و میزبان، دو نفر از دانشگاههای بزرگ و یک نفر از سایر دانشگاهها برای تشکیل هیأت نظارت 5 نفره و شورای مرکزی 11 نفره انجام شد که با انتخاب آقای علی خدایاری برای عضویت در هیأت نظارت و آقای نادر بهشتی برای عضویت در شورای مرکزی، گام مؤثری در معرفی توانمندی­های دانشگاه محقق اردبیلی و بیان ارتباط سازنده­ی مدیریت دانشگاه با کارکنان برداشته شد. به­ گونه­ای که پس از انتخابات، تمامی اعضای حاضر، از انتخاب دو نفر از اعضای شورای کارمندان دانشگاه محقق برای عضویت در ارکان اصلی شورا ابراز تعجب نموده به تأثیر پر رنگ نفرات اعزامی از سوی این دانشگاه در نشست حاضر اذعان داشتند.
در اینجا لازم است از ریاست گرانقدر دانشگاه، مدیریت محترم حوزه ریاست و معاون محترم اداری‌، مالی و تشکیلات دانشگاه به خاطر حسن اعتماد و همراهی با اعضای شورا کمال تشکر و قدردانی به عمل آورده و با آرزوی روزهای پربار و خبر‌های خوش از آینده­ی روشن شاهد اعتلای روز افزون شان و منزلت دانشگاه عزیزمان باشیم.
لازم به ذکر است که اهداف شورای صنفی کارمندان دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی دولتی به شرح زیر جمع بندی و طی بیانیه­­ای قرایت شد:
با الهام از آموزه های قرآنی و به استناد اصول 26 (مواد 42 و 43) و 27 (ماده 25) و بخشی از مفاد منشور حقوق شهروندی، نهاد شورای صنفی کارمندان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و ارکان مربوط در چارچوب مفاد اساسنامه مصوّب با رأی حاضران تشکیل و مقرّ دبیرخانه دائمی (در دانشگاه تربیت مدرس) و اعضای ارکان شورا (هیأت رئیسه مجمع، شورای مرکزی و هیأت نظارت) تعیین گردید.
این نهاد صنفی فارغ از مسائل سیاسی بوده و صرفاً با هدف افزایش تعامل بین مدیران و بدنه کارمندی و تبادل مسائل و مشکلات فیمابین و ارائه راهکارهای عملی برای آن­ها تشکیل شده است، از سوی دیگر، هدایت مسیر تعامل و گفتگوها به سوی مجرایی واحد، با وحدت رویه و انسجام بیشتر از جمله اهداف اولیه این تشکیلات قلمداد شد.
برخورداری از تجربه های سازمانی برتر دانشگاهی، مرجعیت در طراحی و پیاده سازی شبکه های تعاملی بین دانشگاهی، بهره گیری هوشمندانه از فرصت های بی بدیل یادگیری مستمر، حرکت در مسیر مرزهای دانش ضمنی سازمانی و صلاحیت های حرفه­ای و نیل به تراز برتر دانشگاهی کشور از مفاد مورد توافق برای چشم انداز این تشکیلات صنفی عنوان شد.
اتخاذ رویکردهای مشورتی و مطالبه گرانه­ی غیر تقابلی با محوریت قانون مداری، خرد جمعی و عقلانیت مورد تأکید جدی همه شرکت کنندگان در نشست بود.
مطالبه و علاقمندی به ایجاد فضای گفتگویی با محوریت موارد زیر در صدر خواسته های حاضران بود و شرکت کنندگان اعتقاد داشتند توسعه گفتمان در این محورها در ایجاد تحول سازمانی دانشگاه­ها و ارتقاء و تضمین کیفیت آنها نقش بسزایی دارد.
1- بازبینی برخی از اسناد بالادستی با تأکید بر آیین نامه مدیریت دانشگاهها و با هدف مشارکت بیشتر کارمندان و بدنه کارشناسی ذی ربط در نظام مدیریتی، تصمیم سازی و تصمیم گیری مراکز دانشگاهی به عنوان  پیشران اصلی هر گونه برنامه تحول در دانشگاهها.
2- تأکید جدی بر ارتقاء و حفظ شأن و منزلت سرمایه های انسانی دانشگاه و توجه به اصل کرامت انسانی و اخلاق حرفه ای.
3- توجه بیشتر به بدنه کارمندی و کارشناسی دانشگاهها می تواند به بهره مندی از تجربه های انباشته و دانش ضمنی ایشان در انجام بهینه و کیفی امور بیانجامد و زمینه مشارکت بیشتر ایشان را در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری  و به تبع آن بالندگی منابع انسانی به ارمغان آورد.
4- بدون تردید در شرایط حساس کنونی کشور، بیش از پیش نیاز به همگرایی، همبستگی و هم افزایی در مدیریت عرصه­های مختلف می باشد و اعتقاد بر این است که اعتماد بیشتر به بدنه کارشناسی دانشگاه­ها یک راهکار محوری برای حلّ مسأله بحران بی انگیزگی و ناامیدی که متأثر از کاستی های مختلف گذشته و موجود است محسوب شده و می تواند سرمایه اجتماعی عظیمی را برای آموزش عالی کشور ایجاد و تولید نماید.
5- تأکید بر طراحی و پیاده سازی یک نظام جامع ارزیابی عملکرد علمی و عدالت محورسرمایه های انسانی دانشگاه.
6- طراحی و پیاده سازی یک نظام مدیریتی شایسته سالار مبتنی بر صلاحیت­های حرفه ای و اخلاق سازمانی از مطالبات مورد تاکید جدی در گردهمایی بود (هر چند این امر یک دغدغه و مطالبه جدی و فراگیر در نظام اداری کشور می باشد، لیکن از دانشگاه به عنوان نهاد علمی، فرهنگی و تربیتی انتظار می رود پیشگام و الگوی این مهم در کشور باشد).
7- تلاش برای اجرای طرحی موسوم به تجربه اندوزی کارشناسان دانشگاهی (تاک) با هدف ایجاد فرصت­های مطالعاتی و یادگیری بین دانشگاه­های کشور
8- اجرای به موقع و کامل آیین نامه­ها و ضوابط قانونی مرتبط با سرمایه­های انسانی و در نتیجه پیشگیری از انباشت مطالبات قانونی، هدر رفت منابع مالی و انسانی دانشگاه­ها و سایر تبعات منفی مربوط مورد تأکید همه حاضران در گردهمایی بود.
در پایان حاضران در این گردهمایی، آمادگی خود را برای ایفای نقش اساسی­تر در فرایندهای رشد و تعالی آموزش عالی کشور و تحقق اهداف متعالی آن اعلام می دارند و توفیق روزافزون عموم متولّیان، سیاستگذاران و مدیران آموزش عالی کشور را در این مسیر از خداوند متعال مسألت می نمایند.



 
دفعات مشاهده: 1040 بار   |   دفعات چاپ: 229 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA