مراسم بزرگداشت جابر بن حیان برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1398/2/6 - 23:51 | 
مراسم بزرگداشت جابر بن حیان شیمیدان برجسته کشور در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاه از برگزاری برنامه های دانشجویی استقبال می کند، تصریح کرد: برگزاری برنامه های دانشجویی می تواند به نقطه قوت تشکل ها، انجمن ها و کانون های دانشجویی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه زمینه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی دانشجویان را فراهم می کند، ادامه داد: دانشجویان باید از این فرصت ها و امکانات موجود نهایت استفاده را ببرند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: هر چند آموزش و پژوهش محور اصلی فعالیت های دانشگاه است اما دانشجویان می توانند فعالیت های جانبی هم داشته باشند و این فعالیت ها منجر به تقویت مهارت کار تیمی در دانشجویان می شود.
به گفته حبیبی، اغلب مردم کشورهای در حال توسعه فردگرا بوده و مهارت لازم را برای کار تیمی ندارند بنابراین می توان با برگزاری فعالیت های تیمی، مهارت کار گروهی را در دانشجویان ایجاد و تقویت کرد.
دکتر ماندانا امیری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه جابر بن حیان پدر علم شیمی است، گفت: در سال ۲۰۱۹ به مناسبت گرامیداشت مقام و منزلت علمی جابربن حیان برنامه های مختلف در جهان برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه شناساندن جابربن حیان و معرفی بزرگان علمی مملکت به مردم کشور و دنیا باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: انجمن علمی شیمی دانشگاه محقق اردبیلی برای این منظور و آشنایی بیشتر دانشجویان با چهره های علمی برنامه های مختلفی تدارک دیده است.
دکتر لیلا فتوحی فعال حوزه صنعت و دکترای شیمی هم گفت: وجود منابع مختلف و ارتباط آنها با رشته شیمی سبب شده است که هنوز هم برای فارغ التحصیلان رشته های شیمی زمینه اشتغال وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برای رشته شیمی هنوز جایگاه شغلی وجود دارد، ادامه داد: وجود ۱۷ درصد دروس عمومی در مقطع کارشناسی، ارائه دروس پیشرفته غیرمرتبط با شیمی در مقطع کارشناسی ارشد، بازنگری نشدن دروس دانشگاهی با پیشرفت علوم، عدم هماهنگی بین دروس نظری و عملی و کم کیفیت بودن دروس عملی در دانشگاه ها از آسیب های آموزش رشته شیمی در ایران است.
دکتر عیسی یاوری استاد تمام گروه شیمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: نظریه تکوین میراث جابربن حیان است که بر اساس این نظریه جابربن حیان معتقد بود که می توان فلزات را به یکدیگر تبدیل کرد.
وی با اشاره به اینکه جابربن حیان بر این باور بود که فلزات جهان دارای ۴ خصلت هستند، افزود: گرم، سرد، تر و خشک چهار ویژگی مدنظر جابربن حیان در فلزات هستند.
یاوری اضافه کرد: ۱۰۰ سال بعد از جابربن حیان فرهیختگانی چون ابوریحان بیرونی و زکریای رازی رساله مهمی نوشته و نظریه تکوین جابربن حیان را رد کردند.
یادآور می شود این برنامه توسط انجمن علمی شیمی برگزار شد و دکتر فاروق نصیری هم به معرفی دکتر عیسی یاوری پرداخت.


 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 712 بار   |   دفعات چاپ: 181 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر