برگزاری اولین همایش ملی ایده های نوین در کشاورزی و منابع طبیعی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان

 | تاریخ ارسال: 1397/8/23 - 18:03 | 
اولین همایش ملی ایده های نوین در کشاورزی و منابع طبیعی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین رشادی امام جمعه پارس آباد در این همایش با بیان اینکه منطقه مغان نیازمند برگزاری بیشتر این چنین همایش هایی است، گفت: خاک منطقه مغان حاصلخیز بوده و باید از آن به نحو احسن بهره برداری شود.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی دارای ذخایر غنی بوده و از نعمت های فراوان بهره مند است، افزود: ایران جزو کشورهای برخوردار محسوب شده و واردات محصولات کشاورزی از کشورهای خارجی برازنده ما نیست.
رشادی با اشاره به وجود آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز در منطقه مغان، تصریح کرد: باید از این امکانات به صورت بهینه استفاده شود؛ چراکه استعداد در این منطقه بالا بوده و باید تلاش کنیم تا بهره وری افزایش یابد.
امام جمعه پارس آباد با اشاره به وجود کشت و صنعت های متعدد در منطقه مغان، خاطرنشان کرد: ما باید برای شکوفایی کشت و صنعت و دانشگاه در منطقه، این دو را با هم تلفیق کنیم و دانشگاه را در راس مدیریت کشاورزی به حساب بیاوریم.
وی با انتقاد از اداره سنتی منطقه از لحاظ کشاورزی، افزود: کشاورزی منطقه باید از حالت سنتی خارج شود و برای آبیاری نوین و تحت فشار به صورت عملی اقدام شود.
دکتر اکبر قویدل رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این دانشگاه دارای سه دانشکده کشاورزی در سایت اصلی اردبیل، مغان و مشگین شهر بوده و در راستای تحقیقات علمی فعالیت می کنند، گفت: هدف نهایی تولید علم در دانشگاه های نسل چهارم که جامعه محور نامیده می شوند این است که دانشگاه تلاش دارد تولید علم را در راستای حل مشکلات جامعه به کار گیرد و بتواند دانش ثروت آفرین برای جامعه تولید نماید.
وی با بیان اینکه اساس دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس رشته های کشاورزی پایه گذاری شده است، افزود: در همین راستا دانشگاه باید در زمینه کشاورزی پیشرو باشد.
قویدل به ضرورت تقویت ارتباط و تعامل دانشگاه و بخش تولید تاکید کرد و گفت: ما نیز باید تحقیقات خود را متناسب با نیازهای جامعه انجام دهیم.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تهدیداتی همچون کم آبی و خشکسالی، خاطرنشان کرد: متاسفانه استفاده از روش های سنتی آبیاری در مغان باعث بروز این مشکل شده است که باید این سیاست ها تغییر یابد و به سمتی برویم تا از این خاک حاصلخیز به نحو احسن استفاده کنیم.
وی فرسایش خاک را یکی دیگر از تهدیدات منطقه عنوان کرد و گفت: متاسفانه میزان فرسایش در کشور سه برابر استاندارد جهانی است و این یک فاجعه زیست محیطی است.
قویدل اظهارامیدواری کرد: موضوع این همایش نشان دهنده رویکرد جدیدی در رشته های کشاورزی باشد و با توسعه آن به سمت مزارع و دنیای واقعی کشاورزی برویم.
نماینده رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در اولین همایش ملی ایده های نوین در کشاورزی و منابع طبیعی ضمن ابلاغ پیام دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به این همایش، گفت: با توجه به رویکرد جدید دانشگاه، باید به نحوی عمل کنیم تا دانشگاه در رفع مشکلات جامعه دخیل باشد.
وی ادامه داد: تاکید ریاست دانشگاه تلاش حداکثری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه های زائد، مدیریت بودجه به گونه ای که باعث افزایش بهره وری شود و استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر می باشد.
 
دکتر حبیب مارالیان رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه همایش ملی ایده های نوین در کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان اولین همایش ملی منطقه در دانشکده مغان برگزار می شود، گفت: این همایش با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی، کشت و صنعت مغان و پارس برگزار می شود.
وی با بیان اینکه از نقاط مختلف کشور در این همایش پذیرش مقاله داشتیم، افزود: در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی از ماشین آلات کشاورزی مدرن در محوطه دانشکده برگزار شد.
مارالیان اظهارامیدواری کرد: نتایج حاصل از این همایش موجب توسعه و تعالی منطقه شود.
 
دکتر عسگر عباداللهی دبیر علمی همایش نیز ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش، گفت: پتانسیل بالای منطقه مغان در کنار توان علمی اعضای هیات علمی دانشکده ما را بر آن داشت تا برای اولین بار در منطقه همایشی را تحت عنوان ایده های نوین در کشاورزی و منابع طبیعی برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه کمیته علمی این همایش متشکل از ۴۸ نفر از اساتید برجسته کشوری بود، افزود: استقبال گسترده ای از همایش شد به طوریکه در مهلت مقرر ۴۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود و بعد از طی فرآیند داوری ۱۴ مقاله در بخش سخنرانی و ۲۸۰ مقاله در بخش پوستر پذیرفته شد.
 گفتنی است در ادامه این همایش مهندس علایی عضو هیات مدیره کشت و صنعت مغان و مهندس اسدزاده بخشدار پارس آباد به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1065 بار   |   دفعات چاپ: 207 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر