برگزاری نشست علمی نقد و بررسی اشعار خطایی در سالن آمفی تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی

 | تاریخ ارسال: 1396/12/15 - 13:07 | 
به همت انجمن علمی تاریخ نشست تخصصی «نقد و بررسی اشعار خطایی» با حضور دانشجویان رشته تاریخ دردانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردیددکتر سجاد حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست گفت:
شاه اسماعیل صفوی یکی از مهم ترین شخصیت های تاریخی در جهان اسلام بوده است و این که این خاندان از چه زمانی اندیشه حکومت را داشتند مسئله ای است که هم اکنون نیز بین پژوهشگران مورد بحث است.
وی افزود: بعد از درگذشت شیخ صفی الدین، فرزندش شیخ صدرالدین موسی به جانشینی او برگزیده و او توانست تحول بزرگی را در جریان شیوخ صوفی انجام دهد و دو اقدام مهم انجام داد: در ابتدا کتاب صفه الصفا را برای مریدان خود ترجمه نمود و سپس مقبره­ی شیخ صفی الدین اردبیلی را آراست و او این اقدامات را به منظور مقدس نشان دادن شخصیت خود انجام داد و به این جریان تداوم بخشید.
حسینی گفت: صفویان در بعد از چند نسل پس از شیخ صفی الدین از مقام دینی خود فاصله گرفتند و در زمان شیخ متاخر شیخ جنید و حیدر، مقامشان کاملاً دنیوی شده بود تا جایی که تاج بر سر می­نهادند و ادعای پادشاهی می­کردند.
شاه اسماعیل شخصیت ناطقی بود و طبع شاعری داشت و به خطایی تخلص می­نمود و در جمهوری آاذربایجان و ترکیه شخصیت و اشعار او بسیار مطرح است اما در ایران کنونی هنوز سوال این است که آیا او خود شعر می­سرود یا خیر در حالی از ابهام است.
وی در ادامه افزود: در ادبیات ما سابقه دارد که تخلص­هایی انتخاب می­شدند که در ابتدا دید مثبتی به آن وجود نداشت و این شاعران سعی می­کردند با انتخاب این نام­ها خود را در نزد محبوب ایزدی خوار وحقیرنشان دهند؛ همچون تخلص خاکساری، فضولی، حقیری و.... اما با کمی دقت می­توان دریافت این تخلص­ها از لحاظ معنوی ارزشمند هستند. یکی از شاخصه های پادشاهان که به آن فخربسیار می­نمودند شعر سرایی بود.
و شاه اسماعیل اشعارش را به دو زبان ترکی و فارسی سروده است و دلیل انتخاب او از تخلص خطایی به واقعه ای است که بارها بارها به آن در اشعار خود اشاره کرده است و آن نبش قبر حربن ریاحی در کربلا بود. به بیان اینکه او هرگز نزد خداوند بخشیده نشده و شاه با مشاهده پیکر این شهید کربلا از این اقدام خود پشیمان گشت و گفت: من خطا کرده ام و از همین جا بود که به خطایی تخلص کرد.
دکتر سجاد حسینی ضمن قرائت اشعاری از دیوان شاه اسماعیل صفوی در پایان این نشست اشاره کرد:دانشجویان و دانش پژوهان تاریخ باید ادبیات را مورد توجه وبررسی بیشتر خود قرار دهند.








CAPTCHA
دفعات مشاهده: 588 بار   |   دفعات چاپ: 116 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر