برگزاری نشست تخصصی ادبیات مرثیه در ایران و آذربایجان در دانشگاه

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۷/۱۸ | 
نشست تخصصی ادبیات مرثیه در ایران و جمهوری آذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: مرثیه از قدیم الایام در بین مردم مرسوم بوده است.
وی افزود: شاید اولین کسی که بعد از اسلام دستور مرثیه برای شهدا را صادر کرد، حضرت پیامبر بود که دستور به مرثیه سرایی برای شهدای جنگ دادند.
حسنی اضافه کرد: وقتی امام حسین(ع) و یارانش در قیام عاشورا آن چنین شهید شدند حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) مرثیه سرایی کردند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: بعد از مرثیه سرایی برای شهدای کربلا، این روند در بین ائمه اطهار باب شد و مردم بعد از آن برای شهدای اسلام مرثیه سرودند.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل اظهار کرد: مرثیه سرایی در ایران بعد از صفویه بیشتر شد و مرثیه های سوزناکی در حق شهدا نوشته شد چرا که در زبان ترکی، مرثیه سوزناک و احساسی سروده می شود.
حسنی افزود: هر کس موجب حزن و اندوه برای ائمه اطهار شده و موجب زنده نگه داشتن نهضت حسینی شود، افتخار بزرگی نصیبش شده و جایگاه ویژه ای در پیشگاه الهی خواهد داشت.
دکتر محمد قاضی دهی مسئول رادیو برون مرزی آران با اشاره به اینکه مرثیه در زبان فارسی تاریخ طولانی دارد، گفت: مرثیه را می توان به 6 بخش تقسیم کرد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.
وی با بیان اینکه مرثیه درباری یکی از این مراثی بوده است، تصریح کرد: این نوع مرثیه در سوگ شاهان و خانواده آنها بوده و مبتکر آن فرخی سیستانی است.
قاضی دهی افزود: مراثی شخصی و خانوادگی نوع دیگر مراثی بوده که در سوگ اعضای خانواده انجام می شده و مرثیه فردوسی در سوگ فرزند 35 ساله اش یکی از این نوع مرثیه ها است.
به گفته مسئول رادیو برون مرزی آران، مرثیه فلسفی از دیگر نوع مراثی است که با یادآوری مرگ و فلسفه زندگی اخروی سروده می شود.
قاضی دهی اضافه کرد: مرثیه اجتماعی، مرثیه داستانی و مرثیه مذهبی از دیگر انواع مرثیه ها هستند که توسط شعرا سروده شده است.
وی گفت: جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعه جهان است که بیش از 85 درصد مردم آن شیعه هستند و در تمامی مقاطع حساس در راستای حفظ دین و صیانت از آن تلاش کرده اند.
عباد ممی زاده پژوهشگر زبان و ادبیات ترکی گفت: پذیرفتن اسلام در آذربایجان با جاهای دیگر فرق داشته است و آذربایجان به صورت کاملا صلح آمیز، اسلام پذیرفته و مسلمان شده اند.
وی اضافه کرد: اذان و قرآن موسیقی دارند و این موسیقی در زبان ترکی با موسیقی های اذان و قرآن از زبان های دیگر متفاوت است.
ممی زاده تشریح کرد: مرگ هم به مانند هر حادثه اجتماعی دیگر موجب خلق ادبیات در بین علاقمندانش می شود.
پژوهشگر زبان و ادبیات ترکی ادامه داد: ادبیات مرگ، همان مرثیه است که برای فجایع مختلف توسط شعرا سروده می شود.
 


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 1165 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر