برگزاری آئین سنتی طشت گذاری در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی

 | تاریخ ارسال: 1396/6/29 - 15:24 | 
با حضور دانشگاهیان دانشگاه محقق اردبیلی، آئین سنتی طشت گذاری در مسجد این دانشگاه برگزار شد.
AWT IMAGE
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حسنی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال از شهادت سیدالشهدا می گذرد، گفت: با این وجود مراسم عزاداری سالار شهیدان هر سال بهتر و باشکوه تر از سال های قبل برگزار شده و امروز حتی این مراسم در قلب کشورهای غیراسلامی نیز برگزار می شود.
وی با بیان اینکه تربت امام حسین(ع) برای همه دردها شفا است، افزود: همچنین این تربت تبرک است.
حسنی با بیان اینکه ولایت و امامت در نسل امام حسین(ع) نهفته است، تصریح کرد: همچنین دعا نیز زیر گنبد سیدالشهدا همیشه مستجاب می شود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با طرح این سوال که جامعه حسینی چگونه جامعه ای است و امروز توقع جامعه حسینی از ما چیست؟، تاکید کرد: عزاداری برای سیدالشهدا صرفا سیاه پوشی و گریه کردن نیست، بلکه در این ۱۰ روز باید با سیره و سلوک سیدالشهدا آشنا شویم.
گفتنی است آئین سنتی «طشت گذاری» یا «طشت گردانی» از جمله مراسمی است که منسوب به شهر اردبیل؛ به طور خاص و مردم آذربایجان، به طور عام است و در این آئین، «طشت» نماد مشک سقای کربلا و آب، نماد رود فرات است که به روی امام حسین(ع) و یارانش بسته شد. مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود و طشت‌های آب را که رمزی از فرات می‌باشد در مساجد و حسینیه‌ ها می‌ آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین(ع) و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حرّ می‌ باشد که به روایتی آن حضرت، در روز 27 ذیحجه، آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حرّ و اسبان آنها را سیراب کردند.
هر چند که مراسم طشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد، اما در دو سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در سایر شهرهای استان و برخی استان‌ های همجوار همچون آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، آستارا، تالش و... نیز مورد توجه قرار گرفته است.
گفتنی است در فضای داخلی مساجد شهر اردبیل سکوهایی وجود دارد که روی آنها طشت های بزرگ مسی و برنزی گذاشته می شود که این طشت ها نزد عزاداران حسینی از حرمت خاصی برخوردار است.
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1823 بار   |   دفعات چاپ: 177 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر