برگزاری سومین کارگاه اخلاق حرفه ای در دانشکده کشاورزی مشگین شهر

 | تاریخ ارسال: 1396/4/24 - 12:48 | 

سومین کارگاه اخلاق حرفه ای روز سه شنبه مورخ 96/4/21 و با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر  مدبّر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین سرپرست، اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشکده کشاورزی مشگین شهر در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی مشگین شهر برگزار گردید.

AWT IMAGE

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبّر در آغاز این نشست با اشاره به واقع شدن در هفته عفاف و حجاب، ضمن اشاره به ضرورت نهادینه کردن و گسترش عفاف و حجاب در دانشگاه ها، عفت را دوری از محرمات دانسته و تاکید نمودند هر کس بخواهد عفیف باشد بایستی سطح معرفت خود را ارتقاء دهد. ایشان خاطر نشان نمودند اگر معرفت دینی در اشخاص وجود داشته باشد، متوجه خواهند شد که در محضر خداوند متعال هستند و تبعاً مرتکب گناه نخواهند شد. ایشان در ادامه حجاب را جلوگاه عفاف بانوان دانسته و یادآوری نمودند که حجاب برای هر انسان، اعم از زن و مرد است و هر انسانی موظف به رعایت و حفظ حجاب است. ایشان با اشاره بر اینکه اگر اساتید دانشگاه بتوانند قوه عفت را در دانشجویان احیاء نمایند، حجاب نیز در ادامه به وجود خواهد آمد و دانشجویان به سمت حفظ حجاب سوق پیدا خواهند نمود، تاکید نمودند اساتید بایستی برای دانشجویان همانند پدر باشند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که فرموده اند: «الآباء ثلاثه: أبٌ ولدک، و أبٌ زوّجک، و أبٌ علّمک» به این معنا که  انسان سه تا پدر دارد: ۱. پدر واقعی او؛ ۲. پدری که دخترش را به عقد او در می‌آورد؛ ۳. پدری که به او علم می‌آموزد»، خاطر نشان نمودند دین اسلام به محترم شمردن معلم و استاد تاکید فراوان دارد.

AWT IMAGE

ایشان علم دین و علم دینی را دو مقوله جدا دانستند و ضمن تبیین دینی بودن علوم، به طرح برخی دیدگاه های متفاوت در میان اندیشمندان و صاحبنظران دینی در خصوص مبحث " دینی بودن علم" پرداختند. ایشان با تاکید بر اینکه تمام علوم دینی هستند، یکی از راهکارهای سوق دادن دانشجویان به سوی معنویت را، سخن به میان آوردن از قدرت پروردگار و آیات الهی در حین مباحث درسی به خصوص در علوم طبیعی برشمردند. دکتر مدبر در ادامه کارگاه اخلاق حرفه ای، اهمیت مقوله نگاه شناسی را یادآور شدند و افزودند اینکه استاد چه نگاهی به علم، محیط کار، دانشجو و مسئولین دارد بسیار حائز اهمیت است. ایشان تعریف و تبیین در خصوص زیبایی های هر علم و رشته دانشگاهی را، راهکاری برای ساختن و ایجاد نمودن نگاه و نظر مثبت دانستند و ضمن اشاره به این حدیث از مولی الموحدین امام علی (ع) که : "قیمه‌ کل‌ امرء ما یحسنه‌" خاطر نشان کردند که نگرش صحیح و درست استاد ارزش او را تعیین می کند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر  مدبر اهمیت "چگونگی نگاه به خود" توسط اساتید را یادآور شده و تاکید نمودند استاد نباید همانند فرمانده و یا یک حکمران با دانشجویان برخورد نماید، بلکه بایستی همانند پدری دلسوز برای دانشجویان باشد. در همین راستا، "چگونگی نگاه به مسئولین" سومین موضوعی بود که حجت الاسلام والمسلمین دکتر  مدبر بر آن تاکید نموده و تصریح کردند اگر نگاه به مسئولان چاپلوسانه و متملقانه باشد جامعه دچار از هم فروپاشی خواهد شد، به خصوص اگر این نگاه در اساتید که سازنده ی فکر و اندیشه ی جامعه اند، وجود داشته باشد. ایشان ضمن اشاره به سخنی از امام علی (ع) با این مضمون که " با من چنان سخن مگویید چنان که با پادشاهان سرکش و چنان دور نباشید چونانکه از افراد تندخو" افزودند هر شخص می تواند ضمن حفظ جایگاه مسئولین، نظر و نگاه انتقادانه نیز نسبت به آنان داشته باشد.

ایشان همچنین ویژگی هایی که بایستی هر یک از استادان در خود ایجاد نمایند را ذکر نموده و به توضیح آنها پرداختند. احراز صلاحیت برای امر تدریس و همچنین حفظ حیثیات و شئون علم از مواردی بود که حجت الاسلام والمسلمین دکتر  مدبر  در این خصوص به آنها اشاره نمودند. ایشان همچنین با تاکید بر این که اگر اساتید علم و دانش خود را در عرصه عمل به کار نگیرند، موعظه و سخنانشان بی تاثیر می شود، به کار گرفتن علم را توسط اساتید از دیگر مواردی دانستند که باید در جامعه علمی و در میان اساتید وجود داشته باشد. ایشان همچنین چهارمین ویژگی اساتید را سعی در دوری از مواضع تهمت دانستند و تصریح نمودند اساتید بایستی در تمام شئونات زندگی علمی و شخصی بایستی اخلاق را رعایت نمایند، چرا که از آنجا که در نگاه دانشجو و جامعه بزرگند، عیوبشان هم بزرگ دیده می شود. گفتنی است در پایان جلسه حاضران به طرح نظرات و سوالات خود پرداختند.



CAPTCHA