رونمایی از کتب ترجمه تاریخ صفویه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی

 | تاریخ ارسال: 1396/4/13 - 14:00 | 

به همت مرکز پژوهش ‌های فرهنگی آذربایجان و با مشارکت کتابخانه تخصصی شیخ صفی الدین اردبیلی، ترجمه دو کتاب تاریخ صفویه با عناوین«تاریخ قزلباشان» و «شاه اسماعیل دوم زندانی 20 ساله قلعه قهقهه» به زبان ترکی استانبولی توسط عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد.

AWT IMAGE

دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم با بیان اینکه این ترجمه کار بسیار نادر و ارزشمندی است، گفت: در راستای همین فعالیت ها، ارتباط با مجموعه علویان اتریشی برای تبادل اطلاعات و دانش در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه قضاوت تاثیر اساسی در نوشتار تاریخ دارد، افزود: کتاب میراث فرهنگی و تاریخی یک کشور است و انتقال دانش از یک کشور به کشور دیگر از باب آشنایی با فرهنگ کشورها ارزشمند است.

ابراهیم پور به گسترش کتابخانه تخصصی شیخ صفی الدین اردبیلی در دانشگاه محقق اردبیلی تاکید و تصریح کرد: هدف ما از این گسترش، راه اندازی مرکز مطالعات صفویه در سطح استان در دانشگاه محقق اردبیلی است.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مطالعات صفویه کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: این کار موجب تعامل و ارائه اطلاعات بیشتر از فرهنگ ایران به سایر کشورها شده و باعث نزدیک شدن دولت ها و ملت ها به همدیگر می شود.

دکتر سجاد حسینی سرپرست مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه یکی از مزایای مورخان بزرگ دنیا چند زبان دانی است، گفت: در حال حاضر این دو کتاب ترجمه متون تاریخی دولت صفویه به زبان دولت عثمانی است که این یک موفقیت ارزشمند برای ما است.

وی افزود: با این کار متنی خلق شده و در کشور همسایه ترکیه مورد بهره برداری قرار می گیرد که این قابلیت در هیچ نقطه از ایران به جز منطقه آذربایجان وجود ندارد.

حسینی تصریح کرد: امیدواریم این جریان در طرح و قراردادهای مشترک دانشگاه با کشورهای منطقه ساماندهی شده و کتاب های دیگری توسط دانشگاه در قالب طرح مولانا ترجمه و در اختیار مخاطبان قرار گیرد؛ چراکه این امر می تواند موفقیت بزرگی برای دانشگاه باشد.

سرپرست مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی اظهارامیدواری کرد: این کار پیش زمینه ای برای ایجاد رشته مطالعات عثمانی در دانشگاه محقق اردبیلی باشد.

وی همچنین پیشنهاد داد: در تفسیر مقالات لاتین که در ارتقای اساتید دارای امتیاز است، مقالات ترکی استانبولی نیز برای اساتید تاریخ لحاظ شود.

گفتنی است در ادامه دکتر حسن اسدی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مترجم این دو کتاب به معرفی کتب مربوطه پرداخت. همچنین دکتر جعفر آقازاده مدیر گروه تاریخ دانشکده نیز خواستار همکاری دانشگاه با گروه تاریخ و رفع برخی محدودیت ها شد تا همکاران بتوانند راه خود را قوت و سرعت بیشتری ادامه داده تا شاهد آثار غنی باشیم.

AWT IMAGE



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1244 بار   |   دفعات چاپ: 504 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر