پروفسور گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: اعتیاد جایگزین فقدان شادی در جامعه است

 | تاریخ ارسال: 1395/12/9 - 14:28 | 

پروفسور گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در همایش «مشارکت سفیران اجتماعی در کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان ها» گفت: اعتیاد، جایگزین شادی هایی است که باید وجود داشته باشد اما در جامعه وجود ندارد.

AWT IMAGE

به گزارش روابط عمومی و بین الملل دانشگاه، وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی حاصل از مصرف مواد مخدر کمتر از مصرف مشروبات الکلی نیست، تصریح کرد: وظیفه دانشمندان، پزشکان، روانشناسان، جامعه شناسان و چهره های دانشگاهی است که در این زمینه به علما کمک کنند.

صادقی با اشاره به اینکه چهره های دانشگاهی و علمی باید فهرستی از مواد مخدر خانمانسوز به مراجع عظام اعلام کنند، افزود: اگر این کار انجام شود قطعا می تواند در تصمیم گیری آنها موثر واقع شود چرا که دلایل زیادی برای حرام اعلام کردن مصرف مواد مخدر وجود دارد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مضرات اعتیاد مجازی کمتر از اعتیاد به مواد مخدر نیست، اظهار کرد: امروزه دغدغه ای که در مورد ترک اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد، در مورد ترک اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت هم وجود دارد.

وی با اشاره به افراد در معرض خطر اعتیاد مجازی و اینترنتی اضافه کرد: کودکانی که از طرف والدین کنترل نمی شوند و میانسالانی که تنها زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر اعتیاد به فضای مجازی و اینترنتی هستند.

AWT IMAGE

مهندس ناصر نصیری معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل تصریح کرد: مقام معظم رهبری پنج آسیب اجتماعی را مطرح کرده اند که یکی از آنها اعتیاد است و باید برای کاهش آن، کارهای عملی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه خطرناکترین آسیب اجتماعی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری، اعتیاد است، اضافه کرد: این آسیب اجتماعی، با چهار مورد دیگر ارتباط دارد.

نصیری با اشاره به اینکه فرد اعتیاد پذیر، محیط و خود مواد مخدر سه عامل اصلی در زمینه اعتیاد هستند، افزود: در شرایط کنونی تولید مواد مخدر به صورت صنعتی انجام می شود و هیچ محیطی را نمی توان امن فرض کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل با بیان اینکه هدف همایش «مشارکت سفیران اجتماعی در کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان ها»، جلب مشارکت عمومی در کاهش آسیب های اعتیاد به مواد مخدر است، افزود: حکومت به تنهایی قادر به رفع یک معضل اجتماعی نیست و نیازمند اراده عمومی است که در این مورد باید اطلاع رسانی و روشنگری شود.

AWT IMAGE

دکتر حسین قمری دبیر علمی همایش «مشارکت سفیران اجتماعی در کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان ها» گفت: 140 مقاله به این همایش ارسال شده بود که 40 مقاله پذیرفته شده و از سه مقاله برتر تجلیل می شود.

وی با بیان اینکه هدف از این همایش ترویج زندگی سالم و غنی سازی محیط های خانوادگی و اجتماعی افزود: باید یک الگوی بومی در خصوص مبارزه با مصرف مواد مخدر و ارتقای سلامت جامعه در حوزه مضرات مواد مخدر تدوین شود.

قمری با بیان اینکه چهارمین علت مرگ و میر در کشور، اعتیاد به مواد مخدر است، ادامه داد: طبق پژوهش های انجام شده؛ یک دلار هزینه در زمینه پیشگیری با چهار یا پنج دلار در درمان برابری می کند و ما به دلیل تعداد زیاد افراد معتاد به مواد مخدر، در مرحله درمان هستیم.

دبیر علمی همایش «مشارکت سفیران اجتماعی در کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان ها» افزود: در سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، ایجاد ساختار برای کاهش مصرف مواد مخدر و اطلاع رسانی نسبت به مصرف این مواد مورد تاکید قرار گرفته است.

AWT IMAGE

دکتر بهزاد ستاری مدیر کل بهزیستی استان اردبیل هم با اشاره به اینکه 40 عامل فردی و 35 عامل اجتماعی در اعتیاد شناسایی شده است، گفت: در بین عوامل فردی، مهمترین عامل ویژگی های شخصیتی افراد است.

وی ادامه داد: در زمینه عامل ویژگی های شخصیتی، کنترل اجتماعی باید از طریق خانواده، مدرسه و جامعه انجام شود.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل مهمترین عامل اجتماعی در زمینه اعتیاد را روابط بین فردی، روابط خانوادگی و اجتماعی برشمرد و اضافه کرد: خرده فرهنگ های تایید کننده از دیگر عوامل اجتماعی در زمینه گرایش به مصرف مواد مخدر است.

AWT IMAGE



CAPTCHA
کلیدواژه ها: مشارکت سفیران اجتماعی در کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان ها |

دفعات مشاهده: 2119 بار   |   دفعات چاپ: 330 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر