کارگاه دلالت ها و مدلول های قرآن کریم با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

 | تاریخ ارسال: 1395/12/3 - 07:43 | 

کارگاه دلالت ها و مدلول های قرآن کریم با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

AWT IMAGE

دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این کارگاه دومین کارگاه در حوزه قرآنی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه قرآن کریم کتاب آسمانی ما و زبان عربی، زبان منابع رسمی برون کشوری است، پرداختن به این موضوع ضروری است.

وی با بیان اینکه در علوم انسانی دو موضوع مهم وجود دارد، ادامه داد: یکی از این مسائل کرسی های نظریه پردازی است و مورد دیگر هم بحث حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است که در هر دو مورد دانشگاه محقق اردبیلی ورود پیدا کرده است.

ابراهیم پور اظهار کرد: متولی کرسی های نظریه پردازی شورای انقلاب فرهنگی است و امیدواریم اساتید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

 رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی بومی سازی تئوری ها را دغدغه دیگری عنوان کرد و افزود: بومی سازی نظریه ها بهانه خوبی است تا اساتید دانشگاه از منظر بومی به نظریه ها بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود رجب نژاد مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل گفت: باید با قواعد قرآن کریم آشنا شد تا بتوان پویایی قرآن کریم را درک کرد.

وی با بیان اینکه تصحیح نسبیت در همه جای قرآن وجود دارد، ادامه داد: وفا به عهد، دل کندن از مادیات، الگو گرفتن از ائمه اطهار و ولایت مداری از موضوعات مهمی است که در آیه های مختلف به آن پرداخته شده است.

رجب نژاد با اشاره به اینکه امروز دانشمندان به روش هایی دست یافته اند که قرآن کریم آن را به زبان ساده بیان کرده است، افزود: در سایه نشناختن راه، انسان از جایگاه واقعی و والای خود هبوط و نزول می کند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل با اشاره به ضرورت تاب آوری تصریح کرد: تاب آوری تعامل سازنده با مشکلات و سازگاری مثبت با موانع است و افراد در قبال تاب آوری به دو دسته افراد آسیب پذیر و افراد تاب آور تقسیم بندی می شوند.

دکتر حسین محسنی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در ارتباط زبانی، مهمترین بخش معنا است که به سه قسمت عرفی، ذهنی و دلالتی تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه فهم معنا هفت قرینه دارد، ادامه داد: اعراب، بنیه، انضمام، رتبه، ربط، نغمه و سیاق این هفت قرینه هستند.

محسنی با اشاره به اینکه قرینه اعراب یک مقوله وابسته به نظام صوتی است، افزود: قرینه بنیه همان ساخت صرفی کلمه است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: قرینه انضمام، واژه ای است که به تنهایی شایسته ورود در کلام نیست.

وی با اشاره به اینکه قرینه رتبه به دو نوع رتبه محفوظ و رتبه غیرمحفوظ تقسیم می شود، اظهار کرد: قرینه نغمه، تنوع در معنای جمله بر اساس نغمه کلام است و قرینه سیاق به دو نوع قرینه متن و قرینه سیاق کلام تقسیم بندی می شود.

AWT IMAGE



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1197 بار   |   دفعات چاپ: 374 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر